Donderdag 19/09/2019

Drones zijn zó 2016

Vorig jaar moest Sinterklaas met duizenden hooverboards over de daken, dit jaar zitten er vooral verrassingsspeelgoedeieren van L.O.L en Hatchimals in zijn zak.

Ze zijn al miljoenen keren aangeklikt: filmpjes op YouTube waarop L.O.L.-verrassingseieren worden geopend. L.O.L. staat voor Lil Outrageous Littles. De eieren lijken een beetje op Kinder Surprises, maar zijn groter en bestaan niet uit chocolade. Het uitpakken ervan is een activiteit op zich. Een L.O.L.-ei ontmantel je laag per laag. Zo ontdek je eerst een hele rist piepkleine accessoires als schoenen of kleren, om uiteindelijk helemaal binnenin een miniatuurbaby'tje te vinden, dat al die accessoires kan dragen en een geheime eigenschap heeft als huilen of van kleur veranderen.

De verrassingseieren, 10 euro per stuk, zullen op 6 december in menig kinderschoen terug te vinden zijn, weet Stefan Fieremans van Dreamland. Bij de speelgoedketen hebben ze er zeker tienduizend verkocht de afgelopen weken. "De absolute topper deze Sinterklaas", stelt hij. Hij vergelijkt ze met Panini-stickers of Flippo's: het zijn echte collector's items. Op een kaart vink je aan welke poppetjes je hebt.

"Verzamelen blijven kinderen graag doen." Het bewijs ziet Fieremans ook in een andere topper: Hatchimals, oftewel een soort van interactieve beestjes die in een magisch ei zitten. Dat ei moet je strelen en knuffelen totdat het openbarst. "Voor het diertje dat eruit komt, moet je zorgen. Denk aan Furby of Tamagotchi." Ook deze producten gaan met duizenden over de toonbank.

Bij andere speelgoedexperts als Intertoys, Bol.com en Fun klinken dezelfde geluiden. Wie de eieren koopt, kunnen ze niet zeggen. En ook over de reden van het succes blijven ze op de vlakte. Wel zeggen ze dat de veelheid aan unboxingfilmpjes opvallend zijn. Tv-advertenties zijn er niet. "Het bewijs dat wat speelgoed betreft mond-tot-mondreclame het best werkt", zegt Wiesje van Rijn die de verkiezing van Speelgoed van het Jaar organiseert.

De klassiekers

Maar er zitten niet alleen eieren in de schoenen morgen. De klassiekers blijven het ook goed doen: het jongste FIFA-spel staat zoals elk jaar hoog in de ranking, net als poppen van Baby Born, gezelschapsspelen en dozen van Playmobil en Lego. "Vooral Lego Boost scheert hoge toppen", klinkt het. De set, waarmee zeven- tot elfjarigen vijf verschillende modellen kunnen bouwen en programmeren, mag dan meer dan 100 euro kosten, wordt ze vlot verkocht. Een gevolg van STEM, aldus de verkopers.

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en is bedoeld om leerlingen op school meer technische en wetenschappelijke interesse bij te brengen. Lego doet het wat dat betreft dus goed, maar er zijn ook ook robots en auto's die je zelf kan bouwen en experimenten waarin je met gezouten water en fruitsap stroom kan opwekken.

De succesproducten van vorig jaar zijn in geen enkel verlanglijstje meer te bespeuren zoals de hoverboards of zwevende skateboards. Ook de drones, die in allerlei formaten en prijzen in de winkelrekken lagen, zijn niet meer zo populair.

Rest nog de vraag: hoe zit het met genderneutraal speelgoed? Speelgoedketens geven aan daar steeds vaker op in te spelen. Bij Dreamland proberen ze de verpakkingen van hun eigen producten niet langer roze of blauw te maken en ook bij Fun staat op de keukenset een jongen op de doos en bij de autootjes een meisje. "We houden niet bij voor wie welk speelgoed gekocht wordt, maar we merken wel dat er meer vragen en reacties komen van klanten", zegt Gauthier Vervaeke van Fun. Van een grote evolutie lijkt volgens hem vooralsnog wel geen sprake.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234