Maandag 06/12/2021

Dromen over dromen zijn bedrog

Zijn vorige film, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, werd zowat bedolven onder de prijzen en de loftuitingen, maar blijkbaar vond regisseur Michel Gondry het niet zo leuk dat het merendeel daarvan naar het inderdaad fabelachtige scenario van Charlie Kaufman ging. Voor zijn nieuwe film The Science of Sleep baseerde hij zich op een scenario dat hij helemaal zelf heeft geschreven. En dat valt nogal tegen.

door Jan Temmerman

Het hoofdpersonage is Stéphane (Gael García Bernal), een jongeman met artistieke ambities die zo vaak de realiteit ontvlucht om in een droomwereld van volstrekt eigen makelij rond te dartelen dat het uiteindelijk voor hem én het publiek nog nauwelijks te volgen is waar de werkelijkheid eindigt en de waan begint.

Er zijn voor Stéphane nochtans enkele objectieve redenen om te proberen uit het alledaagse bestaan weg te geraken. Hij heeft een saaie job bij een bedrijfje dat promotiekalenders maakt. Zijn eigen voorstel om een zogenaamde 'desastrologische' kalender te maken, met een ramp voor elke maand, wordt er niet bepaald op enthousiasme onthaald.

Daarnaast heeft hij het allesbehalve makkelijk om Stéphanie (Charlotte Gainsbourg), het meisje dat in de flat naast hem woont, te overtuigen van zijn liefde. In eerste instantie vindt Stéphanie zijn onhandige en verlegen toenaderingspogingen veeleer vertederend, maar na verloop van tijd vindt ze Stéphane toch iets té warrig en extravagant om nog grappig te zijn.

Hetzelfde geldt voor de film. The Science of Sleep begint met enkele uitstekende sequenties. In de televisiestudio (met van die eierdozen tegen de muur) presenteert Stéphane zijn eigen 'droomprogramma' of geeft hij in slapstickscènes zijn ambetante collega's met twee reusachtige handen op hun donder. Grappig is ook wel de teletijdmachine waarmee Stéphane tussen verleden en toekomst kan schakelen, maar dan wel niet verder dan één seconde.

Maar na verloop van tijd nemen verwarring, herhaling en dus verveling de overhand. De film bevat ook veel speciale effecten, niet van de digitale soort, maar volgens de bewust amateuristisch ogende stopmotiontechniek. Charmant en ontwapenend, dat wel, maar ook hier geldt dat trop te veel is.

JJ

Regie Michel Gondry Vertolking Gael Garcia Bernal, Charlotte Gainsbourg, Alain Chabat, Emma de Caunes, Miou-Miou, Aurélia Petit

Land Frankrijk Speelduur 105 minuten

Voor liefhebbers van creatieve warrigheid en bordkartonnen effecten Te mijden door wie het onderscheid maakt tussen kinderlijke onschuld en kinderachtige aanstellerij

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234