Zaterdag 23/01/2021

Muziek

Drive-by Truckers: rednecks tegen The Donald

Patterson Hood van Drive By Truckers in The Roundhouse in Londen, Engeland.Beeld WireImage

Op papier lijken de mannen van de Drive-by Truckers de ideale Trump-stemmers. Maar hun nieuwste plaat gaat in tegen alles wat hun president beoogt.

De fans vooraan hebben lang haar onder honkbalpetjes of juist de korte koppies van mariniers, en zingen vol gevoel mee met nummers als 'Ever South' – een eerbetoon aan de arme Ierse immigranten die via de Appalachen in Alabama en Tennessee belandden, en daar nu als rednecks in hun pick-uptrucks rondrijden. Op het podium, in de Webster Hall in New York, neemt voorman Patterson Hood nog een slok whisky en klinkt de metalen galm van gitaren uit het zuiden. Maar er hangt ook een poster met de tekst Black Lives Matter aan het toetsenbord. 

Dit zijn de Drive-by Truckers, een band die al jaren over het leven in de onderste helft van Amerika zingt en zich sinds de verkiezingen ineens heeft teruggevonden aan de frontlinies van het engagement. Met hun laatste album, American Band, hebben de Truckers zich definitief in de wervelstormen van de actualiteit gestort. "We zijn altijd betrokken geweest, maar nu zit het meer aan de oppervlakte", zegt Patterson Hood, aan de telefoon daags na het concert, in hun thuisbasis Athens, Georgia, waar ze altijd het slot van hun Amerikaanse tournee vieren. "Er gebeurde zo veel, de afgelopen jaren, hoe kon ik daar níét over schrijven?"

Hij was in 2015 met zijn familie op weg naar de westkust, toen in een kerk in Charleston negen zwarte kerkgangers werden doodgeschoten door de witte rechts-extremist Dylann Roof. Het drama maakte een felle discussie los over de rode vlag met het blauwe kruis, de vlag van de zuidelijke staten in de Amerikaanse burgeroorlog. Voor zwart Amerika symboliseert de vlag, waarmee Roof zich liet fotograferen, nog altijd de slavernij. 

Van links naar rechts: Jay Gonzalez, Patterson Hood en Mike Cooley van Drive By Truckers.Beeld WireImage

Hood, wiens overgrootvader in de burgeroorlog voor het zuiden streed, deed twee dingen: hij schreef een nummer, 'Darkened Flags On the Cusp of Dawn' en hij schreef een opiniestuk voor The New York Times. "De zuidelijke erfenis is zo veel meer dan een vlag", schreef hij daarin. 

Doorslaggevend moment

Het was een doorslaggevend moment voor hem en zijn band. Hood kwam net uit een depressie, wilde zich richten op een solo-carrière. Maar hij schreef dat nummer en toen bleek mede-oprichter en mede-liedjesschrijver Mike Cooley net een nummer te hebben geschreven dat daarbij precies aansloot: Ramon Casiano, heet dat, over een Mexicaanse jongen die in 1931 werd doodgeschoten door een Texaan die later als baas van de National Rifle Association zou pleiten voor verregaand vuurwapenbezit in Amerika. "The killing's been the bullet’s business", het wordt tijdens de concerten verontwaardigd meegezongen. 

"We wilden vorm geven aan wat we voelden, en deze gestoorde tijden proberen te begrijpen. We wisten: er is een gevecht gaande, en dit gevecht is belangrijk."

Ook Hood, een vijftiger uit het zuiden, die volgens hemzelf best kan doorgaan voor een Trump-stemmer ("Ik ben een witte man die zijn opleiding niet heeft afgemaakt, die vloekt en hard rijdt en stevig drinkt"), zag de verkiezingsuitslag niet aankomen. "Op een rare manier hebben we geprofiteerd van Trump." Want American Band werd hun best verkopende plaat en de kritieken zijn lovend. Rechts Amerika zet links Amerika vaak neer als politiek-correcte watjes, maar hier staan mannen wijdbeens gitaar te spelen en roept een publiek met brede schouders in houthakkers-shirts dat ze zich zullen verzetten. 

Paterson Hood en Mike Cooley in Londen op 3 maart 2017.Beeld WireImage

De Confederatievlag

Sommige fans zijn in verwarring geraakt, de afgelopen jaren. De Drive-by Truckers staan in een muzikale traditie die begint bij Lynyrd Skynyrd, ook een band uit het zuiden, bekend van 'Sweet Home Alabama' uit 1973 – een band die altijd een zuidelijke rebellenvlag ophing achter het podium, en die afgelopen zomer nog op de Republikeinse Conventie optrad. Hood zag dat sommige van hun fans ook wel eens zo’n vlag omhoog hielden, bijvoorbeeld bij het nummer 'The Southern Thing', waarin hij de paradox van het zuiden bezingt: "Proud of the glory, stare down the shame". De ambivalentie leidde tot misverstanden. Daarom spelen ze het bijna nooit meer. 

Met het expliciete engagement van hun laatste plaat zijn ze fans kwijtgeraakt, zegt Hood. In New York, waar een optreden van Hood en de zijnen ook meteen een sentimental journey is van zuiderlingen die in het noorden zijn beland, zijn de aanwezigen vooral enthousiast. De enkeling die andere politieke opvattingen heeft: "Ik luister vooral naar de gitaren."

Het album American Band is uit bij ATO.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234