Dinsdag 17/05/2022

Drill-'n-bass > Squarepusher stuurt alle meters in het rood op het Dominofestival HHHH

Waanzin uit het ondermaanse

BRUSSEL l Met zijn hyperkinetische drum-'n-bass en metalelectro leek Squarepusher donderdagavond de aarde onder je voeten te doen splijten. Wie het lef had om zich volledig in te graven in dat muzikale inferno beleefde een concert dat net zo virtuoos als gewelddadig én onvergetelijk klonk.

Door Gunter Van Assche

Thom Yorke en Flea zijn sinds jaar en dag fan, John Peel "loved the bones off him", OutKast dringt al eeuwen aan op een samenwerking, Sofia Coppola gebruikte zijn spookachtige soundscapes in haar films en in België werd maar liefst twaalf jaar reikhalzend uitgekeken naar een concert van het eenmansproject Squarepusher. In november vorig jaar brak Tom Jenkinson die stilte voor het eerst met een oorverdovend concert in de Vooruit.

Ook op het Dominofestival bleek de komst van het Britse elektronicagenius al gauw op een uitzonderlijk gebeuren af te stevenen - voor één keer ging de AB zelfs graag over zijn eigen avondklok en stond de "Godfather of IDM" (wat staat voor het pretentieus klinkende intellectual dance music) geprogrammeerd van half elf tot middernacht.

Hij stuurde je na zoveel hoge verwachtingen gelukkig niet ontgoocheld naar bed: net zoals Jóhann Jóhannsson hem een avond eerder voordeed, creëerde ook Jenkinson een aparte wereld van geluid, waarin je maar wat graag het spoor bijster raakte. Dat buiten intussen een volle maan haar onheilspellende licht wierp over Brussel maakte het buitenissige plaatje trouwens compleet.

Met een set die zich voornamelijk liet voorstaan op zwart geroosterde soundscapes, snoeiharde beats en een vigoureus geplukte bas klonk Squarepusher evenwel opvallend homogener dan op zijn langspelers.

Wie zich had verheugd op avontuurlijke escapades met galmende ambient moest dus op zijn kin kloppen. Al had het er niet bepaald de schijn van dat het publiek zich stoorde aan de keuze van de ceremoniemeester: met aan metal schatplichtige drill-'n-bass zorgde hij ervoor dat crowdsufers anderhalf uur lang over de hoofden van andere toeschouwers duikelden - en in enkele gevallen ook in elkaars ledematen verstrikt raakten.

Opmerkelijk genoeg tekenden zich al gauw twee publiekshelften af: achteraan in de zaal leken de meer cerebrale types gehypnotiseerd door de complexe songstructuren van Squarepusher. Vooraan werd dan weer een veldslag geleverd door een furieus zootje ongeregeld: met pupillen vernauwd tot speldenknopjes leken velen nog tegen een héél lange nacht aan te kijken.

Intense uppercut

Op het podium zelf ging het er een stuk bezadigder - en soberder - aan toe: terwijl twee videowalls synchroon abstracte visuals uitbraakten, stond Jenkinson achter een laptop statisch aan zijn bas te plukken of te draaien aan een arsenaal knopjes.

Af en toe kwam een drummer mee het podium op - zoals in het ronduit fantastische 'A Real Woman', waarin je de Ramones het oeuvre van Kraftwerk hoorde besmeuren tot aan de finale, waarin een razendsnelle funky livebas en strakke grooves regeerden.

Een ander hoogtepunt was het agressieve 'Illegal Dustbin', dat de schizofrene woedeuitbarstingen van Atari Teenage Riot aan happy hardcore koppelde. Zo verrückt als die stijlcombinaties klonken, zo intens was de uppercut die Squarepusher ermee uitdeelde. Nu maar hopen dat hij er niet wéér twaalf jaar het zwijgen toe doet.

Het Dominofestival duurt nog tot 14 april, met onder andere. A Certain Ratio, The Notwist en The Whitest Boy Alive.

n Terwijl in de zaal een veldslag geleverd werd, stond Squarepusher op het podium aan zijn bas te plukken, geruggensteund door videowalls met abstracte visuals.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234