Zaterdag 21/09/2019

Driewerf vroaaaar! Rush Regie: Ron Howard

In de jaren zeventig reden er nog echte mannen in de Formule 1. Zoals James Hunt en Niki Lauda, die in 1976 een heroïsch gevecht leverden dat voor een van de twee bijna fataal afliep. Waargebeurd, en dus weet zo ongeveer iedereen hoe het afloopt. En toch maakt Ron Howard er een niet te missen rit van.

Straks, als de Olympische Winterspelen van Sotsji goed en wel begonnen zijn, zal u weer een aantal uitermate saaie sporten in de maag gesplitst krijgen. Curling, bobsleeën en skeleton: wij zien er de fun maar moeilijk van in, maar het kan natuurlijk altijd erger. Zoals het er de jongste jaren in de Formule 1 aan toegaat bijvoorbeeld. Een stuk of twintig coureurs werken een stuk of twintig grote prijzen af en op het eind wordt de kleurloze Duitser Sebastian Vettel tot wereldkampioen gekroond.

Dat was in de jaren zeventig dus even anders. Dat er per F1-seizoen twee doden vielen is een situatie die niet onmiddellijk hoeft terug te komen, maar het feit dat er heuse persoonlijkheden onder de helmen zaten en dat die ook nog eens hoogst vermakelijke vetes met elkaar uitvochten, maakte kijken naar de ronkende Ferrari's, McLarens en Lotussen (in prachtig zwart, met reclame van het intussen totaal verdwenen sigarettenmerk John Player Special!) zo ongeveer honderd keer interessanter dan nu.

Rush focust op een van die legendarische duels, dat in 1976 op het asfalt werd gebracht door de Brit James Hunt en de Oostenrijker Niki Lauda. Hunt -een blonde playboy die, als hij niet met een nieuwe verovering in bed ligt, sigaretten rookt en te veel drinkt - rijdt op intuïtie en lijkt niet zelden zijn leven moe, terwijl Lauda leeft voor zijn sport, meer van motoren afweet dan de mecaniciens en racen benadert als wiskunde.

Met dat contrast - o ironie: het zou de voorzichtige van de twee worden die bijna stierf op het circuit - kun je natuurlijk wel wat, en regisseur Ron Howard (A Beautiful Mind en Frost/Nixon, maar bijvoorbeeld ook de draken Far and Away en Angels & Demons) laat de kans bepaald niet liggen.

De chemie tussen hoofdacteurs Chris Hemsworth (de man met de hamer in Thor) en Daniel Brühl (een van de nazi's in Inglourious Basterds) werkt uitstekend, het tempo zit er - hoe kan het ook anders - meer dan goed in en Howard slaagt er wonderwel in om racescènes op het scherm te toveren die de adrenaline van de coureurs op zijn minst gedeeltelijk bij de kijker weten over te brengen.

Jammer van de wat knullige manier waarop ons eigen race-icoon Jacky Ickx ter sprake komt in de film, maar wij kregen toch zin om - vroaaar! - onze Michel Vaillant-strips te herlezen. En om een fles champagne leeg te spuiten, maar die drang hebben we gelukkig nog net kunnen onderdrukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234