Woensdag 24/07/2019

Geluidsnormen

Drie vragen over het 'Belgische compromis' in de maak

Het Brussels Gewest gaat vanaf zaterdag de strengere geluidsnormen voor vliegtuigen toepassen, maar de boetes worden nog niet meteen geïnd. Wat zijn de gevolgen van de Brusselse beslissing?

Beeld BELGA

Is dit een goede beslissing?

Dat hangt ervan af aan wie je het vraagt. Aan politieke zijde wordt voorzichtig positief gereageerd. De inning van de boetes kan anderhalf tot twee jaar duren, wat betekent dat de verschillende regeringen extra onderhandelingstijd krijgen om tot een oplossing te komen. "Dit is een blijk van investering in het overleg. Brussel zou die boetes ook gewoon kunnen beginnen innen", zegt politicoloog Carl Devos (UGent), die van "een typisch Belgisch compromis" spreekt.

Vanuit economische hoek is de reactie heel wat minder positief. Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) noemt de Brusselse beslissing "politiek spitsvondig, maar economisch schrijnend". De luchthavengemeenschap vreest dat, door de onzekerheid over de inning van de boetes, heel wat bedrijven zullen wegtrekken uit Zaventem. "Men probeert de schijn van goed nieuws te wekken, maar ondertussen voert men wel het gevreesde, jobvernietigende zero-tolerancebeleid in", zegt Geert Keirens, coördinator van het collectief Keep Our Airport Jobs. 

Hoe moet het nu verder?

De bal ligt nu in het kamp van de federale regering. Anderhalve maand geleden startte minister van Mobiliteit François Bellot (MR) onderhandelingen op tussen de verschillende regeringen in ons land. Bellot heeft al goed werk geleverd, maar moet nu met voorstellen komen, klinkt het bij de Vlaamse en Brusselse regering.

Bellot wil de komende weken drie werkgroepen op drie grote thema's laten werken: een groot nieuw samenwerkingsakkoord tussen de verschillende overheden; het vluchtregime tussen zes en zeven uur 's ochtends en de betrouwbaarheid van de geluidsmetingen; en de mogelijke gevolgen van de verschillende rechtszaken die inmiddels werden ingespannen.

Iedereen lijkt het erover eens dat in het nachtvluchtendossier een oplossing op lange termijn nodig is. Daarover loste Bellot woensdag al een schot voor de boeg. De vluchten – en dus ook de geluidsoverlast – zouden gelijk gespreid worden over vier zones rond Zaventem: Noordrand, Oostrand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Leuven. Maar de federale regering moet eerst nog een akkoord bereiken over dat plan. En daar knelt het schoentje.

"Dit is een geografisch not in my backyard-verhaal", zegt een federale regeringsbron. De Vlaamse partijen CD&V, N-VA en Open Vld willen geen extra vluchten boven de Vlaamse Rand, terwijl MR moeilijk kan toestaan dat Brussel de zwaarste lasten moet slikken. De Franstalige liberalen hebben het immers nu al moeilijk om in Franstalig België de kritiek van oppositiepartijen PS en cdH te counteren.

Is anderhalf jaar voldoende om een oplossing te bereiken?

Op het kabinet van Bellot valt te horen dat nog wel wat tijd nodig is om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, "maar we geraken er wel uit". Ook politicoloog Carl Devos is hoopvol dat de knoop ontward wordt. "Als de situatie compleet uitzichtloos zou zijn, zou Brussel die boetes al aan het innen zijn. Dat het de deur op een kier houdt, is hoopgevend."

Dat denkt ook transporteconoom Eddy Van de Voorde. "Bellot is bezig met zijn plan en ik heb de indruk dat het in de goede richting gaat. Hij vertrekt van het plan-Schouppe (dat definitief het gebruik van de start- en landingsbanen vastlegde, DBA) maar haalt er enkele angels uit." Van de Voorde wijst erop dat ook de technologische evoluties steeds sneller gaan, waardoor de vliegtuigen steeds stiller worden. "Als we daarnaast nog eens kijken naar de internationale normen, zijn we op de goede weg naar een structureel akkoord."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden