Zaterdag 06/06/2020

Drie Plateau-prijzen voor 'Rosie'

Zaterdagavond werden in Gent, in het kader van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen, tijdens de vijftiende Nacht van de Film de traditionele Joseph Plateau-prijzen voor de Belgische film uitgereikt. Drie van de vier hoofdprijzen waren weggelegd voor Rosie, de debuutfilm van Patrice Toye. Verrassend was dat allerminst, maar de laureaten waren er niet minder trots en gelukkig om.

Joseph Plateau was de man die eind vorige eeuw, als hoogleraar in de natuurwetenschappen aan de Gentse Universiteit, het principe van de gezichtstraagheid formuleerde. Daarmee legde hij mee de basis voor de film, die immers alleen bestaat bij gratie van de bewegingsillusie. Als eerbetoon aan deze Belgische pionier riep het Filmfestival van Gent de Joseph Plateau-prijzen in het leven, waarmee jaarlijks (via een dubbele schriftelijke enquête bij zo'n drieduizend Belgische filmprofessionals en -journalisten) het beste uit de Belgische filmproductie bekroond wordt. Na een eerste stemronde (voor de nominaties) bleek dat het dit jaar voornamelijk tussen Rosie van Patrice Toye, De Bal van Danny Deprez en Les convoyeurs attendent van Benoit Mariage zou gaan.

Voor zijn vertolking in de laatste film werd Benoit Poelvoorde (van C'est arrivé près de chez vous-faam) gelauwerd als beste acteur. Les convoyeurs attendent ('de begeleiders wachten') is de mooi in zwart-wit gedraaide, tragikomische debuutfilm van de Waalse cineast-persfotograaf Benoit Mariage, die eerder dit jaar geselecteerd werd voor de Quinzaine des réalisateurs-sectie in Cannes. Het verhaal speelt grotendeels in een voorstadje van Charleroi. Roger (rol van Poelvoorde) verdient zijn magere boterham als correspondent van een regionale krant. Hij droomt ervan zijn gezinnetje eindelijk eens een (kleine) auto te kunnen aanbieden. Als hij er bijvoorbeeld in zou slagen een plaats in het Guinness Book of Records te verdienen, wil de plaatselijke middenstand wel voor zo'n autootje zorgen. Voor zichzelf ziet Roger niet meteen zo'n recordpoging weggelegd, maar zoon Michel kan misschien de ambitie van zijn vader helpen waarmaken, bijvoorbeeld door het record 'deuropenen' te breken. Gedurende 24 uur meer dan 40.000 keer een deur open en dicht doen: dat moet toch lukken!

Maar de grote winnaar werd dus Rosie. Die debuutfilm van Patrice Toye werd vorig jaar al op het Filmfestival van Gent in competitie vertoond en kreeg daar van de internationale jury de Zilveren Spoor-prijs voor de beste regie. Eind vorig jaar kreeg Rosie van de UFK (Unie van de Filmkritiek) de André Cavens-prijs voor de beste Belgische film. De film werd ook geselecteerd als Belgische inzending voor de oscar van de beste buitenlandse film, maar uiteindelijk niet genomineerd.

Dit jaar werd Rosie op diverse internationale festivals bekroond, onder meer in Bergamo, in Mulhouse, in Seattle en in Ludwigsburg-Stuttgart. De jonge debuterende Aranka Coppens kreeg ook nog de debuutprijs op het Filmfestival van Angers. In Gent kreeg Aranka Coppens zaterdagavond dus de Plateau-prijs als beste actrice, terwijl Patrice Toye bekroond werd voor de beste regie en producent Nini Lombardo de prijs voor de beste film in ontvangst mocht nemen.

Zelf noemt Patrice Toye haar debuutfilm "een universeel en hedendaags verhaal over alledaagse waanzin. De film heeft iets van een sprookje, maar dan met een rauw-realistische inslag." Thuis krijgt Rosie (rol van Aranka Coppens) niet de aandacht en geborgenheid die zij als dertienjarig meisje - met het ene been in het dromenland van een kind, met het andere in de nuchtere wereld van de volwassenen - nodig heeft. Haar vader heeft ze nooit gekend en haar als verpleegster werkende moeder Irene (rol van Sara De Roo), met wie Rosie een kleine flat in een deprimerende sociale woonwijk deelt, heeft te weinig tijd om zich met haar dochtertje bezig te houden.

Om te ontsnappen aan de rauwe en saaie werkelijkheid die haar omringt, schept Rosie voor zichzelf een fantasiewereld waarin zij zichzelf een tsarina droomt en waarin ze van een mooie buurjongen haar gedroomde beste vriend Jimi (rol van Joost Wijnant) maakt. Voor Rosie is die idyllische sprookjeswereld zo levensnoodzakelijk dat zij - en met haar het publiek - niet altijd even goed beseft waar de realiteit ophoudt en de fantasie begint. In die omstandigheden kunnen er natuurlijk verschrikkelijke dingen gebeuren...

De 15de Nacht van de Film (voor het eerst zonder dansfuif) werd dit jaar omgedoopt tot de Nacht van Cinema Musica, naar aanleiding van de uitgave van de gelijknamige dubbel-cd met Vlaamse filmmuziek. Het Vlaams Radio Orkest zorgde voor de muzikale omlijsting en er waren ook live-optredens van Raymond van het Groenewoud, Els Helewaut en Jan Leyers.

Tussendoor werden ook nog enkele andere prijzen uitgereikt. Zo was er de SABAM-prijs voor het beste Belgische filmscenario van de voorbije 15 jaar, die toegekend werd aan Toto le héros van Jaco Van Dormael. De VRT-serie Heterdaad werd bekroond als beste dramareeks en door producente Tia Merecy opgedragen aan scenarist Ward Hulselmans. De publieksprijs ging naar De Kabouterschat van regisseur Bart Van Leemputten, die voor ruim een kwart miljoen verkochte bioscooptickets wist te zorgen en ten slotte kreeg het Noordkaap-liedje 'Ik hou van u' de Radio 1-prijs voor de beste Vlaamse filmcompositie.

(Jan T.)

'Rosie' is een universeel en hedendaags verhaal over alledaagse waanzin

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234