Vrijdag 02/10/2020

N-VA-crisis

Drie pijlers van Vlaamse Beweging schrijven open brief: "De verkramptheid van N-VA maakt ons ongerust"

N-VA-voorzitter Bart De Wever spreekt de pers toe na het partijbestuur.Beeld ID/ Sander de Wilde

"Het communautaire mag dan wel tot het DNA van de partij behoren, dat benadrukken kan blijkbaar niet." In een gezamenlijke open brief in deze krant vragen de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging en de hoofdredacteurs van de Vlaams-nationalistische media Doorbraak en Meervoud aan N-VA om de gedegradeerde Kamerleden Hendrik Vuye en Veerle Wouters aan boord te houden.

Er broeit verzet op de flamingante flank van N-VA nadat het partijbureau Vuye en Wouters uit de bestuursorganen van de partij verwijderde. "Ze hebben majesteitsschennis gepleegd door iets kritisch te zeggen over de voorzitter. En nu worden ze zonder pardon kaltgestellt. Dat kan tellen als afschrikmiddel ten aanzien van de andere parlementsleden", schrijft Bart Maddens, politicoloog en geel-zwarte huisideoloog, in een opiniestuk in deze krant.

Hij is niet de enige die zich verslikt. Zowat alle belangrijke Vlaamse Bewegers reageren misnoegd op de schorsing van Vuye en Wouters als de communautaire experts van de partij. In een gezamenlijk opiniestuk drukken de Vlaamse Volksbeweging en de hoofdredacteurs van de Vlaams-nationalistische media Doorbraak en Meervoud hun onvrede uit. "We vrezen dat die zware sanctie voor Vuye en Wouters het project van Objectief V (de communautaire denktank van N-VA, red.) helemaal op de helling zal zetten. Dat het enkel een partijvehikel zal worden, strak aan de leiband. We kijken op van de verkramptheid waarmee de N-VA reageert op de discussie over de communautaire koers van de partij, dat maakt ons ongerust."

De schorsing van Vuye en Wouters komt er na een opmerkelijk weekendinterview in deze krant. Daarin eisten de twee parlementsleden dat N-VA een nieuwe, 'ultieme' staatshervorming op tafel legt na de verkiezingen van 2019. Als dat niet gebeurt, zouden ze opstappen. Ze waarschuwden dan ook voor een opstand in de partij.

De uitspraken van Vuye en Wouters vallen bijzonder slecht binnen N-VA. Zo hard uithalen zonder overleg is meerdere bruggen te ver. Vandaag volgt nog een gesprek met De Wever, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen Vuye en Wouters hun partijkaart inleveren.

"Het kan niet dat de eigen rangen constant worden doorbroken", redeneert De Wever. "Dat zorgt voor onrust en schaadt de partij. Over het Vlaamse DNA van N-VA bestaat geen enkele twijfel."

Door geen genade te tonen voor Vuye en Wouters wil de voorzitter een voorbeeld stellen. De laatste maanden blijft er weinig over van de beruchte partijdiscipline van N-VA. Allerlei voorstellen worden in de media gelanceerd zonder veel intern overleg.

Vraag is of De Wever deze 'Vlaamse crisis' niet zelf heeft uitgelokt met een gelijkaardige slipper. Hij liet vorige week zelf de communautaire geest uit de fles door in een interview met L'Echo de communautaire tactiek van de partij toe te lichten: alleen als de PS onvermijdelijk is, komt het confederalisme mee op tafel.

Geen goed nieuws voor Vuye en Wouters. Zij waren begin dit jaar nog maar aangesteld om de ontmanteling van België voor te bereiden. Toen al kwam er kritiek dat dit niet meer dan een rookgordijn was. Dat Vuye en Wouters gedumpt worden net omdat ze hun Vlaams hart vrijuit laten spreken, doet uitschijnen dat Objectief V vanaf het begin een lege doos was. De verhouding tussen de Vlaamse Beweging en N-VA bekoelt zo nog meer.

Maddens: "Misschien zal De Wever lering trekken uit de kritische reacties. Want hoezeer de N-VA zich ook nestelt in het Belgische systeem, ze zal zichzelf altijd blijven tegenkomen: een partij die is geworteld in het radicale Vlaams-nationalisme."

Lees de open brief van drie pijlers van de Vlaamse beweging: "Beste Bart De Wever, hou Vuye en Wouters aan de slag, alstublieft."

Lees ook de reconstructie van hoe Hendrik Vuye en Veerle Wouters hun eigen ondergang regisseerden: "Ze spuwen op de rest van de partij." (+)