Donderdag 22/08/2019

Primavera

Drie grote favorieten op de sukkel: op halve kracht naar Milaan-Sanremo

Mark Cavendish. Beeld Getty Images

Nog tien dagen tot Milaan-Sanremo en drie grote favorieten zijn op de sukkel. Mark Cavendish smakte in Tirreno-Adriatico andermaal tegen het asfalt. Alleen een mirakel kan hem naar een tweede zege op de Via Roma loodsen. Philippe Gilbert en Alexander Kristoff snuiten dan weer de ene na de andere zakdoek vol. Komt dat nog goed?

Mark Cavendish

Tirreno-Adriatico is net begonnen en voor Mark Cavendish (32) is de race al voorbij. De Brit crashte met een snelheid van 60 kilometer per uur in de ploegentijdrit. Volgens Dimension Data-ploegleider Rolf Aldag raakte Cavendish uit balans door een putdeksel. "Dat loopt nooit goed af met 60 per uur." En helemaal niet als je op een tijdritfiets zit. Aldag: "Je zit zo diep dat er heel veel gewicht op het voorwiel komt. Als je dan valt, is het altijd op het hoofd."

Mark Cavendish (32) crashte met een snelheid van 60 kilometer per uur in de ploegentijdrit. Beeld AP

Cavendish liep zichtbare verwondingen op aan het aangezicht. Het rechteroog was geraakt, zijn kaak was gezwollen. Hij vroeg en kreeg nog een andere fiets, want 'Cav' wilde absoluut voortrijden. Dat deed hij ook. Zijn achterstand op winnaar BMC zou uiteindelijk 7:18 bedragen. Daarop besloot de jury om hem uit koers te zetten.

Als Cavendish nog plannen had voor Milaan-Sanremo, de wedstrijd die hij in 2009 won, dan mag hij die nu begraven. Nog maar tien dagen geleden kwam hij ten val in de Ronde van Abu Dhabi. Cavendish hield er een hersenschudding en een whiplash aan over.

De Brit verdween meteen na aankomst in de ploegbus. Hoofdmecanicien Kenny Latomme ging de fiets van Cavendish inspecteren. "Dat is het eerste wat ik altijd doe: kijken of het stuur niet gebroken is, wat de val kan veroorzaken. Maar er is niets te zien."

Later in de namiddag gingen Cavendish en de ploegarts naar het ziekenhuis voor een scan. Zeker is dat Cavendish vandaag niet start.

Philippe Gilbert

De tijdrit in Lido di Camaiore was 21,5 kilometer lang. QuickStep-speerpunt Gilbert (35) loste op 1,2 kilometer voor de streep en verloor negentien seconden op zijn ploegmaats.

"Ik ben zonder klassementsambities gestart in deze Tirreno. Ik heb mij opgeofferd voor Gaviria en Jungels, die wel grote plannen hebben. Ik had nog een lange beurt aan kop gereden tot voor de laatste chicane. Toen nam Gaviria over, die gaf er echt een snok aan. Ik heb niet meer geprobeerd om te volgen. Mijn werk was gedaan."

Niets aan de hand dus, volgens Gilbert. Ook niet na de Strade Bianche, waar hij op dertien minuten van winnaar Tiesj Benoot finishte. Een tegenvaller, voor een renner die Milaan-Sanremo wil winnen. Je zou kunnen denken dat Gilbert een probleem heeft met zijn conditie. Dat dacht Gilbert na de Strade Bianche zelf ook.

"Hij zei dat de benen niet mee wilden", zegt zijn ploegleider Rik Van Slycke. Het probleem bleek elders te zitten, in zijn fiets meer bepaald. "Achteraf is gebleken dat er wel een paar haperingen waren."

Hoe het verder met Gilbert is gesteld? Volgens Van Slycke heeft ook de koude van de voorbije weken hem parten gespeeld. "Hij had al afgezien in de Omloop. Drie dagen later was het zo mogelijk nog kouder in de GP Samyn. Daar moest hij wat ons betreft niet rijden, maar hij wilde absoluut starten om materiaal voor Roubaix te testen."

En nu zit Gilbert domweg met een verkoudheid, zegt Van Slycke. "Je kunt niet zeggen dat hij 100 procent goed is. Hij heeft last van neus en sinussen. Als hij in zijn bed ligt, is zijn neus verstopt. Als hij op zijn fiets zit, heeft hij een loopneus. We moeten afwachten hoe dat evolueert. Hopelijk blijft het een beetje droog in Tirreno. Hij zal er niet beter van worden wanneer hij een hele dag in de regen moet koersen. Met wat truken van de foor proberen we hem gezond te houden."

Alexander Kristoff

Zijn eindtijd (29:43, ruim drie minuten boven de snelste chrono's) deed er niet toe. Belangrijker was het gevoel waarmee hij aan het Stade Geoffroy-Guichard van AS Saint-Etienne van de fiets stapte. En dat bleek niet goed. Kristoff (30) zag er vaal uit. Het zweet gutste bij beken van zijn gezicht.

"Ik reed zo hard als ik kon", zuchtte de Europese kampioen. "Maar ik ben echt niet goed. Dit wordt ingewikkeld, vrees ik. Als ik me straks niet beter voel, dan zit deze Parijs-Nice er voor mij onverbiddelijk op." Geen greintje vooruitgang dus sinds hij maandag ziek werd. Zweetaanvallen en hoofdpijn, omschreef de Noor de symptomen. Volgens zijn team UAE Emirates ging dat niet gepaard met koorts.

Alexander Kristoff in de derde etappe van Parijs-Nice. Beeld EPA

Of de extreme temperatuurschok tussen het Midden-Oosten en Europa aan de basis kan liggen van zijn falen? Mogelijk. "Al voelde ik me in Abu Dhabi ook al enkele dagen slecht." Kristoff reed in februari met achtereenvolgens de ronden van Dubai, Oman en Abu Dhabi zijn eigen 'grote ronde', bekroond met een dagzege in die laatste twee rittenkoersen. Parijs-Nice is zijn eerste race in Europees weer. Zo paste hij onder dwang van zijn hoofdsponsor onder meer voor het Vlaamse openingsweekend, wat hem niet bepaald gelukkig stemde. "Maar het is goed voor mijn gemoedsgesteldheid", troostte hij zichzelf. "Ik breng nu tenminste een maand door in de zon."

Hoe dat zou uitdraaien in de klassiekers? "Ach, we zien wel. Maar als ik daar slecht presteer, zal het uiteraard een verkeerde keuze zijn geweest."

De realiteit is dat hij op dit moment niet eens aan deftig presteren toekomt. En dat met Milaan-Sanremo, de koers die hij in 2014 nog won, en de rest van het voorjaar voor de deur. Het baart Kristoff zorgen. "Deze Parijs-Nice is cruciaal in mijn opbouw naar de klassiekers toe. Haal ik Nice niet, dan wordt die ernstig verstoord."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden