Woensdag 18/09/2019

Interview

Drie ex-mollen geven hun inkijk: "Cathy is de mol"

Beeld Franky Verdickt

Cathy is de mol. Voor Magda, Hugo en Marc - de saboteurs uit de eerste drie seizoenen van De mol - staat het zo goed als vast. Zij schetsen een psychologisch portret van de verrader, aan de vooravond van de finale op VIER.

Was het Cathy, Hanne of Gilles? Maandagavond valt het doek over De mol en weten we wie het spel al die tijd probeerde te saboteren. Dertien jaar na het laatste seizoen zijn ook de nieuwe makers erin geslaagd om de identiteit van de mol tot op het eind geheim te houden. Maar de oud-mollen van dienst speld je niets op de mouw. Zij zijn unaniem: het is Cathy.

Marc Simons: "Ik heb mijn keuze vooraf gemaakt. Puur op basis van de beschrijving van de tien kandidaten, zonder iets op televisie te zien. Misschien is het wat elitair om te denken, maar volgens mij kan niet iedereen een mol zijn. Daar is een bepaald profiel voor nodig."

"De mol moet veel zelfvertrouwen hebben, want je hebt niets onder controle. Als je continu stress hebt omdat je vreest dat het fout zal gaan, hou je dit geen drie dagen vol. En zo kwam ik vrij snel bij Cathy. Ze heeft niet veel schrik, woont in het buitenland, is wat vrijgevochten. Een ideale mol."

Hugo Daemen: "Door eliminatie kom ik ook bij Cathy. Hanne is een speelvogel, Gilles is overdreven gedreven. Al heeft Cathy in het begin ook wat dingen gedaan die ze als mol beter niet had gedaan. Zo contrair!"

Marc: "Maar uiteindelijk speel je de mol zoals je zelf bent. Cathy is soms heel intens, op andere momenten weer erg afzijdig."

Magda Ral: "Van de overblijvers zijn Gilles en Hanne duidelijk de spelers. Zij zitten echt in het spel, ze spelen een rol. Maar Cathy speelt niets, zij blijft rustig."

Herkennen jullie technieken?
Marc: "In die proef met de kettingen zei Cathy dat de laatste speler gerust de vrijstelling mocht nemen. Want dan moest er al zeker niemand in dat verlaten pand blijven slapen, en zo leek ze een goed mens. Maar als die laatste de vrijstelling had gepakt, was de proef wel mislukt. De perfecte mollentruc."

Magda: "Tijdens de proef met die paarden in de laatste aflevering liepen die twee gaucho's voorbij de vogelspotters, en Cathy lachte: 'Nu komen Gilles en Hanne daar zo achter'. Heel subtiel, maar veelzeggend, vond ik."

Marc: "Die proef was ook makkelijk te saboteren, kansen genoeg om je te laten vallen of op een tak te trappen. Als daar een mol tussenzit, laat die het mislukken. Het ging tenslotte om véél geld."

Magda: "Ik herken ook lichaamstaal. Cathy lijkt haar emoties wel te camoufleren. Ze heeft een bepaalde rationaliteit, maar is wel begaan met de mensen. Bij de eliminaties raakt ze na elk oordeel haar medekandidaten geruststellend aan, alsof er iets moederlijks bovenkomt. Dat had ik ook."

Hoe hebben jullie de rol van mol precies aangepakt?
Marc: "Ik zette me vaak voor 95 procent van de proef in om tijdens de resterende 5 procent wat minder mijn best te doen. Eerst alles uit de kast halen om dan wat te slabakken."

Beeld Franky Verdickt

Hugo: "Ik heb elke kans gegrepen, want zoveel kansen zijn er niet om de boel in het honderd te laten lopen. Maar bij twijfel heb ik nooit gesaboteerd. Soms deed ik zelfs wat harder mijn best om een proef te doen lukken, om diegenen die twijfelen op het verkeerde been te zetten."

Marc: "Dat deed ik ook. Tijdens een proef moesten we een Ikea-kast in elkaar steken, maar er ontbrak een vijs. Ik wist dewelke, en ik wist ook dat mijn twee medespelers dachten dat ik de mol was. Dus heb ik de juiste vijs aangeduid. Zij dachten dat ik loog en zo was de proef mislukt."

"Sommige proeven lukken sowieso niet. Daar hoefde ik als mol dus niks te doen. Op een gegeven moment moesten wij een veld oversteken zonder geraakt te worden door schutters die op motorfietsen rondreden. Ik zag Bruno, een striptekenaar, het heft in handen nemen. Dan moet je als mol niets meer doen. Een tekenaar die de tactiek bij zo'n proef uitzet, ideaal."

Hugo: "Je weet nooit hoe de groep een proef gaat aanpakken, het was dus altijd een kwestie van improviseren."

Weegt dat, zo constant op je hoede moeten zijn?
Marc: "Je moet iemand vinden die die druk op een haast natuurlijke manier aankan. Ik bedoel maar: mij maak je niet zo snel zenuwachtig."

Magda: "Ik had daar wel last van. Tijdens de finale ben ik zelfs fysiek beginnen trillen. Ik werd helemaal wit en Michiel (Devlieger) is me toen meermaals komen vragen of het wel ging. Alle spanning die in mijn lijf zat moest er op dat moment uit. De mol is een spel dat me op den duur schizofreen maakte. Ik begon me af te vragen wie ik nu eigenlijk echt was. Maar goed, de rol van de mol was tijdens dat eerste seizoen nog niet helemaal duidelijk."

Beeld Franky Verdickt

Marc: "Jij hebt voor ons het pad geëffend. Wat voor soort spel is dat? Wat wordt er van de mol verwacht?"

Magda: "Ik probeerde vaak contact te leggen met Bart (De Pauw), Tom (Lenaerts) of Michiel, omdat ik soms twijfelde. We hadden elkaar vooraf maar een paar keer gezien, ik was er niet helemaal op voorbereid. Maar ik had het spel ook niet kunnen spelen als het té voorbereid was. In dat eerste seizoen zat nog een soort creatieproces, dat heb ik ook nodig."

"Ik had de makers gezegd dat ik alles wou doen, behalve benjispringen. En dan deden ze dat toch. De avond ervoor kregen we wijn à volonté. 's Ochtends stopten ze me een Dafalgan en een briefje toe: 'Straks benjisprong'. Daar stond ik dan."

Heb je ook getwijfeld aan je rol?
Magda: "Een keer stond ik op het punt de stekker eruit te trekken, toen Belle voor een proef met haar beide armen in het gips moest. Ze kon niet eens meer alleen naar toilet. Die proef was er voor mij los over, ik was kwaad. Toen was het even paniek in de barak." (lacht)

"Bart kwam toen een uitleg geven die het moest vergoeilijken, Michiel sliep die avond in mijn buurt en Tom gaf me de volgende dag zo'n stevige knuffel. Op dat moment besefte ik pas hoeveel er van mijn rol afhing."

Was dat in de volgende edities dan anders?
Hugo: "Ik werd elke avond gebriefd over wat er de komende dag zou gebeuren."

Marc: "Ik ben zelfs de hele week voor we vertrokken, elke avond bij de regisseur thuis geweest om alle proeven te overlopen. Tegen mijn vrouw kon ik niks zeggen, want zij wist alleen dat ik zou deelnemen aan De mol. Dus loog ik dat we op het werk een nieuw product moesten lanceren en ik moest overwerken."

Hugo: "Bij ons zijn ze begonnen met een dagelijkse biecht. Op die manier kon je elke dag 10 minuten alleen zijn met de makers."

Marc: "Maar de overige 23 uur en 50 minuten was je wel weer op jezelf aangewezen, natuurlijk. Als het misloopt, moet je zelf proberen op je poten terecht te komen. Want je kunt geen time-out inroepen, het spel gaat door."

Beeld Franky Verdickt

Zijn jullie nooit betrapt?
Marc: "Tijdens een proef in een zinkmijn was ik slecht gebriefd. Het was een opdracht tegen tijd en ik wandelde op mijn gemak naar de finish. Tot plots een geluidsman in mijn oor kwam fluisteren: 'Marc, de anderen kunnen je zien'. Dan is het een kwestie van cool te blijven. Ik heb ze toen doen geloven dat ik wist dat er sowieso nog tijd genoeg was."

Magda: "Ik ben nooit betrapt, maar heb wel een individuele opdracht laten stilleggen. Ze wilden mijn haar afscheren, maar dat wou ik niet. Toen hebben ze de cameramensen rond mij moeten inlichten, want die wisten nog niet dat ik de mol was."

Hugo: "'s Nachts ging ik soms briefjes ophangen. Tijdens zo'n ronde ben ik bijna opgemerkt, dat scheelde geen haar."

Marc: "Uiteindelijk heeft mijn kamergenoot Stijn me ontmaskerd. Ik had geprobeerd om een briefje dat de makers me hadden toegestopt te verstoppen in een andere kamer, om zo iemand anders verdacht te maken. Toen dat mislukte, stak ik het tussen wat oude kranten bij het afval. Maar Stijn was iemand die alles onderzocht, ook de vuilbak. Omdat hij het briefje in onze kamer had gevonden, wist hij dat het van mij moest komen. Een fout, ik had het gewoon in het toilet moeten doorspoelen."

Hebben jullie zich nooit schuldig gevoeld?
Marc: "Ik heb een paar keer gebleit, moet ik toegegeven. De eerste eliminatie heeft me het meest gepakt. Ik sliep de nacht ervoor in een kamer met Cristophe en die stelde me voor om samen te spannen. 'Hoe weet jij nu dat je mij kunt vertrouwen?', vroeg ik hem. 'Misschien ben ik wel de mol.' Een opmerking die hij heel oprecht vond. Hij verdacht mij absoluut niet en viel de avond erop als eerste af."

Hugo: "Daar had ik minder moeite mee. Tijdens mijn legerperiode was ik zo vaak van huis, dat het voelde alsof ik gewoon drie weken op manoeuvres was."

Beeld Franky Verdickt

Hugo: "Elke eliminatie is moeilijk voor iedereen, ook voor de mol. Ik heb mezelf regelmatig opnieuw moeten wijsmaken dat het maar een spel was.
"Mijn moeilijkste moment was een vrijstelling die ik had gepakt ten nadele van mijn medespelers. Ik moest bij een paintballproef alleen in een kapel aankomen, dus had ik de andere twee gewoon beschoten. Dat heb ik geweten, meteen keerde de hele groep zich tegen mij. Die aflevering heb ik thuis met wat vrienden bekeken. Vooraf heb ik hen een briefje laten ondertekenen: 'Wat we vanavond ook te zien krijgen, Hugo blijft onze vriend'." (lacht)

Hoe moeilijk was het thuiskomen?
Marc: "Ik heb echt moeten afkicken. De mol zat onder mijn huid. We hebben een bijzondere finale gehad met vier: twee mannen en twee vrouwen. De laatste nachten hebben we telkens allemaal samen geslapen, zo hecht was onze groep geworden. Normaal mochten we elkaar na de opnames niet meer zien, maar na drie dagen zaten we al samen in Brussel."

De ex-mollen

Magda Ral (57)
• Actrice, regisseuse, beeldend kunstenaar
• Was de mol in seizoen 1 (1999), dat werd gewonnen door Hugo de Bie
• Kreeg in 2000 een zoon Paki met De mol-kandidaat Guy Peers
• Danste onlangs mee in Gloed van choreograaf Serge Aimé Coulibaly

Hugo Daemen (84)
• Gepensioneerde kolonel
• Was de mol in seizoen 2 (2000), dat werd gewonnen door Marianne Dupon
• Is verantwoordelijke van een serviceflat in Kalmthout

Marc Simons (58)
• Commercieel directeur bij Vivium Verzekeringen
• Was de mol in seizoen 3 (2003), dat werd gewonnen door Stijn Vandaele

Marc Simons, Magda Ral en Hugo Daemen.

Magda: "Bij mijn terugkeer moest ik meteen weer vertrekken voor een tocht naar Santiago, samen met een meisje met drugsproblemen. Ik was meteen met een ander verhaal bezig. Maar die drie weken samen met zo'n groep blijven wel plakken. Je bouwt tijdens een korte periode heel intense relaties op. Zo is het een publiek geheim dat ik de vader van mijn kind tijdens De mol heb leren kennen."

Heeft dat je nooit parten gespeeld tijdens het spel zelf?
Magda: "Neen, omdat die gevoelens voor Guy pas achteraf zijn gekomen. We konden het natuurlijk goed met elkaar vinden, hebben toffe gesprekken gehad, veel gelachen ook."

Marc: "Je emo-radar staat erg hoog tijdens de opnames. Vaak ben je heel lang met elkaar onderweg in de wagen. Op den duur heb je heel je leven aan elkaar verteld. Die laatste zes deelnemers weten dingen die niemand anders van me weet."

Magda: "Guy en ik waren op dat moment allebei vrijgezel. Dan heb je geen mol nodig om dat in gang te zetten. Al heb ik pas na afloop beseft dat ik meer voor hem voelde."

Ben je nooit in de verleiding gekomen om Guy te helpen bij de eliminatieproef?
Magda: "Nee, dat is tegen de deontologie van het spel. Maar hij heeft me wel proberen zat te voeren om meer van me te weten te komen."

Beeld Franky Verdickt

Is alcohol dan gevaarlijk voor de mol?
Magda: "Michiel is mij een avond komen weghalen toen ik aan mijn derde trappist was begonnen." (lacht)

Hugo: "De laatste avond is er traditioneel een groot diner voor de finalisten. In smoking, met veel lekker eten en evenveel lekker drinken. Toen moest ik wel even oppassen."

Marc: "Dat vond ik ook een moeilijk moment. Zeker bij de vraag: 'Ben jij de mol?' Ik zag de twijfel in de ogen van Tom, die naast de cameraman stond. Ik zag hem echt denken: 'Die gaat het hier nu toch niet verklappen?' Ik rookte toen nog en kon pas na een paar goede trekken zeggen: 'neen'. Wanneer mijn vrienden dat fragment zagen, wisten ze meteen: Marc is de mol."

Beeld Franky Verdickt

Was het achteraf moeilijk om te zwijgen?
Magda: "Alleen mijn moeder wist hoe de vork in de steel zat."

Hugo: "Als je het contract las, wist je wel dat je je mond moest houden. Wie zich versprak, moest de helft van de productiekosten betalen."

Marc: "Mocht dat mij overkomen zijn, had ik dat contract betwist. (lacht) Want niemand wist over hoeveel geld dat precies ging."

Hugo: "Omdat ik duidelijk als een van de laatste thuiskwam, had ik op de luchthaven een opgezet molletje van mijn jongste dochter gekregen. Ik heb uiteindelijk alleen aan mijn vrouw verteld dat ik de mol was, en zij heeft gezwegen als een graf. Toch een behoorlijke prestatie voor een vrouw." (lacht)

Marc: "Ik ben op een dinsdagavond geland en op woensdagmorgen al weer gaan werken. Op het werk wist niemand van mijn deelname, maar ze vonden het wel raar dat ik mijn verlof - als vader van drie jonge kinderen - buiten de zomer had genomen. Iemand had gelezen dat de opnames van De mol bezig waren, en zo deed al gauw het verhaal de ronde dat ik deelnam. Die eerste werkdag kruiste ik onze Nederlandse CEO in de garage en hij meteen zei: 'Nou Marc, ik heb gehoord dat jij de mol bent.' Dat was toch even schrikken."

"Mijn kinderen hebben pas ontdekt dat hun papa deelnam toen de eerste trailers op tv kwamen. En pas tijdens de laatste aflevering wisten ze wat ik echt had gedaan."

Zetten jullie dan geld in op Cathy?
Magda: "Neen, het kunnen ze nog alle drie zijn. De montage speelt een grote rol, volgens mij nog meer dan vroeger. Ik heb ook de indruk dat de mol veel meer gestuurd wordt, terwijl bij ons de verantwoordelijk vooral bij ons lag. Maar dat is niet erg, hé."

Marc: "Het kunnen ze inderdaad alle drie zijn. Maar toch. Als het Hanne is eet ik mijn hoed op."

Hugo: "Zij heeft al in situaties gezeten waarbij ik dacht: 'Dat doe je toch niet!' Maar ze raakt daar mee weg, doordat ze die naïeve onschuld uitspeelt."

Marc: "Zoals ze bij die paardenkoers stond te liegen dat het gedrukt stond, dat was wel straf. Er zit nu meer psychologie in het spel."

Hugo: "Het is een mooie Mol, met veel onverwachte wendingen. Wie weet, misschien zijn we wel helemaal verkeerd."

De mol, maandagavond om 20.35 uur op VIER

Beeld Franky Verdickt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234