Woensdag 20/01/2021

Drie broers en een trein

Tragikomedie > The Darjeeling Limited

Het klinkt als een exotisch theebedrijf, maar The Darjeeling Limited is behalve een filmtitel ook de naam van de trein waarmee drie Amerikaanse broers een 'spirituele' reis door India ondernemen. Exotisch, inderdaad.

Met Bottle Rocket, Rushmore, The Royal Tenenbaums en The Life Aquatic with Steve Zissou heeft de Amerikaan Wes Anderson de contouren van zijn eigen excentrieke filmgenre vastgelegd. Wie er al één van gezien heeft, weet wat hij kan verwachten bij dit werkstuk. Voor wie zich nog niet in Andersons universum gewaagd heeft, is The Darjeeling Limited een goede test om uit te zoeken of je je in die zonderlinge wereld kunt thuisvoelen.

The Darjeeling Limited is zo'n film waarbij sommige kijkers hardop lachen omwille van zoveel hilarische absurditeit, terwijl anderen zich hoogstens glimlachend of in het ergste geval geërgerd afvragen wat nu de bedoeling van deze ernstige ongein is.

Het initiatief voor de treinreis komt van Francis Whitman (Owen Wilson), die zowat de hele film lang met een omzwachteld hoofd rondloopt. Hij heeft net een ongeval met zijn motor gehad. Francis is ook het prototype van de (anti)held in de films van Wes Anderson: blank, bemiddeld en badend in onbestemde melancholie.

De twee andere broers, Peter (Adrien Brody) en Jack (Jason Schwartzman), laten zich op sleeptouw nemen. Het is een jaar geleden, sinds de begrafenis van hun vader, dat de drie broers elkaar gezien hebben. Francis blijkt een controlefreak: hij heeft op reis een assistent mee, met een toestel om de dagplanning te plastificeren.

Behalve de spirituele dimensie die Francis aan de trip wil geven en zijn bedoeling om de broederbanden weer aan te halen heeft hij nog een derde doel: op zoek gaan naar hun moeder (Anjelica Huston), die haar gezin in de steek heeft gelaten om als zendelinge in India te werken.

The Darjeeling Limited laat zich bekijken als een opeenvolging van kleurrijke vignetten en bizarre anekdotes, zorgvuldig geënsceneerd en vaak bewust gekunsteld. Hét voorbeeld van die artificiële mise-en-scène is de sequentie waarin een dwarsdoorsnede van de trein over het scherm glijdt, waarbij de wagons kamers lijken waarin de personages hun ding doen. Iets dergelijks had Anderson al met goed gevolg toegepast in The Life Aquatic.

Nog dit: de film begint met een aparte proloog (Hotel Chevalier) die zich in een Parijse hotelkamer situeert, waar Jack probeert af te kicken van de breuk met zijn vriendin (Natalie Portman). Dat blijkt niet zo eenvoudig, vermits de vriendin in kwestie plots voor de deur staat. (JAN T.)

JJJ

Regie Wes Anderson Vertolking Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Anjelica Huston Land VS Speelduur 107 min Voor liefhebbers van de extravagante fantasie van Wes Anderson Te mijden door wie bij een film liever niet nadenkt of iets al dan niet grappig bedoeld is

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234