Donderdag 01/12/2022

Drie blinden tonen zich doofstom

Vlaanderen en absurde humor, het zijn twee handen op één buik. Ook in het theater van het collectief Tonic, dat graag kolder mengt met tragiek. Met Drie blinden doen acteurs Wouter Bruneel, Koen De Ruyck en Tom Vermeir een gooi naar de kroon van Beckett en Ionesco maar dat blijkt te hoog gegrepen.

Bij aanvang hangen of liggen de acteurs disabled op scène: de een in een rolstoel, de andere op een keukenkrukje, de derde vadsig en bedlegerig. Alle drie spelen ze op hun manier kleine despootjes, verlicht zo denken ze te zijn. "Het grotere geheel verziekt zichzelf. De staat heeft hoge koorts en moet dringend braken om weer gezond te worden", orakelt de rondbuikige Bruneel en puft de ene oprisping na de andere bij elke nieuwe zin.

Tonic steekt in Drie blinden de draak met holle slogans, demagogische taal en het verkeerd gebruiken van spreekwoorden, als waren het een uit hun context getrokken citaten uit een uitzending Villa politica. Het zijn die losse flarden (een Philip Dewinterparodie, een folterpraktijk beschreven door de ogen van het slachtoffer) die bij het publiek een belletje doen rinkelen om het uit zijn slaap te houden.

Want al getuigt Tonic van lef om met niks concreets toch concrete zaken aan de kaak te willen stellen, in de praktijk blijkt dit stuk in een even grote ijlheid te vervallen als de maatschappij die het wenst te bekritiseren. Tot op den duur een absurd verhaal over de ontdekkingsreiziger Livingstone de enige houvast wordt in deze voorstelling.

Drie blinden herinnert bij momenten aan Becketts Eindspel. Alleen slaagt Tonic er niet in om zoals Beckett de absurditeit op de werkelijkheid te laten reflecteren. Als in het land van deze drie blinden eenoog al koning is, dan krijgen we die niet te zien.

Blijft over: een trio goede acteurs die de tragikomedie die de wereld geworden is, begrijpen maar niet kunnen verwoorden. Net als bij Tonics vorige stuk, De Falloforen, blijft Drie blinden ook weer steken in veel willen zeggen en tegelijk nietszeggend zijn. Pijnlijk, want naast het land der blinden leeft de ezel die zich geen tweemaal stoot aan dezelfde steen. (Lila)

Tot 13 april op tournee.

www.malpertuis.be

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234