Zaterdag 04/04/2020

Drie Belgische inzendingen in competitie op Filmfestival Gent

Concerten met filmmuziek, animatieateliers voor kinderen, een hoorspel, een seminarie over filmmuziek, tentoonstellingen, filmische performances, een boekenprogramma. Het is slechts een greep uit de activiteiten die tijdens het Filmfestival Gent (vanaf 11 oktober) georganiseerd zullen worden. Er worden natuurlijk ook films, véél films vertoond tijdens deze 38ste editie van de Gentse Filmfeesten.

De tijd dat de organisatie van een filmfestival zich kon beperken tot het selecteren en projecteren van een reeks nieuwe films is duidelijk geschiedenis. Maar het vertonen van bewegende beelden in alle vormen en formaten blijft wel de hoofdbrok vormen. En dat in de inmiddels vertrouwde festivalsecties. Er is de officiële competitie, met 13 potentiële prijsbeesten, waarbij dit jaar voor het eerst drie Belgische films in de running zijn: Blue Bird van Gust Van den Berghe, The Invader van Nicolas Provost en L'Hiver dernier van John Shank. Er zijn de Festival Previews, films die later sowieso in de Belgische bioscopen worden uitgebracht, maar in Gent een avant-première krijgen aangeboden, zoals The Conspirator van Robert Redford, Les neiges du Kilimanjaro van Robert Guédiguian en Lena, de Nederlandse speelfilm van regisseur Christophe Van Rompaey.

De omvangrijke sectie 'World Cinema' beantwoordt eigenlijk nog het meest aan de prille pioniersperiode van wat, nu bijna veertig jaar geleden, het 'Filmgebeuren' werd gedoopt en dat toen van het vertonen van 'onuitgegeven' films zijn bestaansreden maakte. Die films waren dus niet eerder in België te zien geweest en zouden dat, na hun festivalvertoning, vaak ook niet meer worden.

Onbekende pareltjes

World Cinema wil nog steeds een panorama bieden van de wereldcinema en is dus de plek bij uitstek waar de diehard-cinefiel op zoek kan naar onbekende pareltjes die (bijna allemaal) door de mazen van het commerciële bioscoopnet dreigen te vallen. Binnen die sectie krijgen ook de World Cinema Docs onderdak aangeboden.

Dat documentaire luik lijkt op het Filmfestival Gent steeds belangrijker te worden en daar is absoluut niets mis mee, want men kan er bijvoorbeeld terecht voor de fascinerende docu Page One: Inside the New York Times, A Letter to Elia (over filmmaker Elia Kazan) van Martin Scorsese en Exploits of a Hollywood Rebel over de koning van de B-films, Roger Corman. Een van de beroemdste quotes van deze snelfilmer, die als producer de carrière van nog totaal onbekende filmfanaten zoals Francis Ford Coppola, Ron Howard, James Cameron en Martin Scorsese hielp lanceren, is ongetwijfeld: "In sf-films moet het monster altijd groter zijn dan de vrouwelijke ster.'

Elk filmfestival dat zichzelf respecteert, zorgt ook voor een retrospectieve. Onder de noemer 'Memory of Film' wordt dit jaar een hommage aan de Zweedse grootmeester Ingmar Bergman georganiseerd. Niet toevallig, want in het provinciaal cultuurcentrum Caermersklooster gaat op vrijdag 14/10 de grote overzichtstentoonstelling Ingmar Bergman: over Waarheid & Leugen van start, waarvoor Gent voor het eerst samenwerkt met de Deutsche Kinemathek van Berlijn. Voor de gelegenheid wordt ook het festivalcafé (naast Kinepolis) omgedoopt tot Bar Ingmar, die zichzelf tot 'eco-friendly meetingpoint' wil profileren.

Door de jaren heen heeft Gent zich, op een festivalkalender die wereldwijd steeds maar uitgebreider en dus competitiever wordt, een vaste plaats weten te veroveren als dé plek waar filmcomponisten thuis zijn. Dat zal dit jaar niet anders zijn met enerzijds 'Maestros of Suspense' (in Muziekcentrum De Bijloke op 12/10) met muziek van Bernard Herrmann en Franz Waxman (die regelmatig voor Hitchcock componeerden) en natuurlijk de World Soundtrack Awards (in het Gentse Kuipke op 22/10) waarmee de 38ste editie afgesloten zal worden. Die avond zal drievoudig Oscarwinnaar en 'vader van de disco' Giorgio Moroder een Lifetime Achievement Award overhandigd krijgen.

Van zijn kant zal veteraan Norman Jewison (onder meer bekend als regisseur van The Thomas Crown Affair, Jesus Christ Superstar en The Hurricane) een dag eerder een Joseph Plateau Honorary Award voor zijn hele carrière in ontvangst mogen nemen. Verschillende regisseurs komen zelf hun nieuwe films voorstellen, zoals Tomas Alfredson (voor de openingsfilm Tinker Tailor Soldier Spy, een nieuwe verfilming van de bekende spionageroman van John Le Carré) en Miranda July (voor haar tweede langspeler The Future).

Maar de naam die wellicht het bekendst is bij het grote publiek is die van de Franse actrice Isabelle Huppert, die naar Gent komt voor de avant-première van Mon pire cauchemar, een Franse komedie waarin onze nationale Benoît Poelvoorde voor de nachtmerrie uit de titel zorgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234