Dinsdag 25/02/2020

Dressed for the opening

Kunst en mode liggen elkaar na aan het hart. Het levende bewijs daarvan zijn de galerie- houders. Kijk maar op de beurs Art Brussels dit weekend, waar deze dames zich van hun meest modieuze kant laten zien.

Tatjana Pieters

Galerie Tatjana Pieters in Gent

"Op Art Brussels kies ik deze keer voor een themashow met zeven artiesten die werken rond de spanning tussen natuur en cultuur. Mijn vernissage-outfit is een knipoog naar het cultuuraspect: een oversized vest van Isabel Marant in een blauwwit geometrisch patroon. Dat combineer ik met een donkerblauwe broek en een zijden top die onmiddellijk doet denken aan de blauwe balpentekeningen van Jan Fabre. De natuurkant van het thema komt terug in de outfit van een van mijn kunstenaars. Ik hou erg van zo'n humoristische en zelfrelativerende aanpak. Ik ben benieuwd of de belangstellenden op de beurs de link zullen leggen.

"Kunst en mode zijn voor mij een manier om mezelf uit te drukken. Het toont mijn visie op het leven en wat ik belangrijk vind: een open houding tegenover alles dat me omringt. In de kunst heb ik geen voorkeur voor specifieke trends, generaties of stijlen. Bovendien toont mijn kledingkast dat ik de dochter ben van een Russische moeder en een Belgische vader. Enerzijds koop ik heel expressieve stukken met speciale stoffen en patronen: typisch voor mijn temperamentvolle Russische kant, zoals de artistieke en eigenzinnige ontwerpers Bernhard Wilhelm, Hussein Chalayan, Vivienne Westwoord en Walter Van Beirendonck. En anderzijds ga ik voor klassiek en een tikje gereserveerd. Zo heb ik enkele vintagestukken van Yves Saint Laurent, Veronique Branquino en Givenchy.

"Op modevlak is het goed toeven in de kunstwereld. De meeste collega's en verzamelaars besteden aandacht aan hun voorkomen. Je best doen om er goed uit te zien, getuigt van respect voor de ander. Ik sta op kunstbeurzen over de hele wereld. Duidelijke modetrends zie ik daar niet. Al passeren er wel ontzettend veel sneakers, niet zelden in gewaagde versies. Serieuze en professionele verzamelaars combineren hun sneakers met strakke en elegante outfits. Zij willen zo veel mogelijk zien in zo kort mogelijke tijd. En dat gaat niet op hakken.

"Zelf probeer ik mijn hakken wel zo lang mogelijk aan te houden. Het is veel vrouwelijker en eleganter. Al hou ik altijd een paar sneakers of ballerina's achter de hand."

Sofie Van de Velde

G262 in Antwerpen

"Ik groeide letterlijk op tussen de kunst. Mijn ouders hebben sinds eind jaren '70 Galerie Ronny Van de Velde. Voordat ik drie jaar geleden mijn eigen galerie begon, werkte ik een paar jaar bij hen. Samen stonden we al op verschillende beurzen, maar dit is de eerste keer met mijn eigen galerie. Een spannende nieuwe stap.

"Ik vind Art Brussels een fantastische beurs. We hebben in België heel goede galeries en verzamelaars. Op mijn beursdebuut toon ik een soloshow van kunstenares Germaine Kruip. De hele show staat in het teken van gewaarwording. De tijd nemen om echt te kijken en verwonderd te zijn door wat je ziet. Daarmee wil ik een statement maken. Een kunstbeurs kan heel vluchtig zijn, een schietkraam bijna.

"Wat ik ga dragen, beslis ik meestal last minute. Maar deze oorbellen van Ingrid Verhoeven reserveer ik wel voor de beurs. Het zijn mijn geluksbrengers. Qua kledij heb ik een groot hart voor Belgische ontwerpers zoals Martin Margiela, A.F. Vandevorst en Dries Van Noten. Hun mode is kwalitatief en tijdloos. Deze zijden blouse van Dries Van Noten kocht ik bij Rozier 41 in Antwerpen. Een fantastische winkel met tweedehands designeritems waar ik vaak kom. Stockverkopen doe ik ook graag. Onlangs kocht ik er nog een spectaculaire straplessjurk van A.F. Vandevorst. Het geld dat ik uitspaar door zoiets niet nieuw te kopen, steek ik in de kunst.

"Mijn schoenen zijn bijna altijd van Dries Van Noten. Ik draag altijd hakken, vrienden grappen vaak dat ik op hakken geboren ben. En op die van Dries kan ik een hele dag lopen. Verder ben ik een echte broekenmadam. Een galerie runnen is meer dan champagne drinken op vernissages. Vaak is het ook sleuren met kunstwerken. En dat is in een rokje net wat lastiger."

Elaine Levy

van Levy Delval in Brussel

"Een jurkje van Givenchy, hoge hakken, rode lipstick: dat is mijn basiscombinatie voor de vernissage. Ik vul die look aan met gekke oorringen en klassiekere familiejuwelen, die nooit van mijn zijde wijken. Een clutch voor mijn iPhone, wat zakgeld en mijn visitekaartjes maken de outfit af.

Mijn outfit leg ik op voorhand klaar: 's ochtends kies ik iets in functie van mijn humeur. Dat kan iets heel chique zijn of net iets heel comfortabel. Natuurlijk heb ik speciale vernissage-outfits, maar 95 procent van de tijd loop ik in comfortabele kledij. Ik heb zelfs in de coulissen van de beurs een extra paar schoenen liggen, meestal van Converse of Nike. Haast al mijn collega's hebben die op voorraad: een beurs kan lang duren. De vernissage is niet het belangrijkste moment om zaken te doen. Kopers zijn minder gehaast dan tien jaar geleden. Elk moment is belangrijk, veel verkopen gebeuren zelfs na de beurs.

"Mijn favoriete ontwerper is Riccardo Tisci voor Givenchy. En de winkels waar ik graag ga shoppen, liggen nogal verspreid. Ik vind mijn goesting zowel in Dover Street Market Londen, Opening Ceremony en Wild Style in L.A. als in Hunting and Collecting in Brussel. De jongste tijd interesseer ik me enorm in ethische mode. Als veganist koop ik ook geen producten in leder meer. Er zijn genoeg alternatieven. Izzy Lane redt bijvoorbeeld schapen van het slachthuis en ontwerpt collecties in wol. Ook Stella McCartney is al jaren bezig met cruelty free accessoires. Ethische mode is nu nog relatief zeldzaam. Maar ik duim voor meer initiatieven."

Marie Denkens

van Office Baroque in Brussel

"Winkelen doe ik liefst in het buitenland en altijd samen met Wim, mijn partner met wie ik ook de galerie run. We reizen veel voor beurzen, tentoonstellingen en openingen. Vorige maand in Milaan kocht ik bijvoorbeeld deze rok bij de eerste winkel van Prada. Daar word je als klant ouderwets in de watten gelegd, de vriendelijke winkeldames helpen je met een karretje vol items. De top kocht ik dan weer in New York bij Phillip Lim. Meestal draag ik hakken. Maar omdat je op een beurs urenlang moet staan, neem ik altijd een reservepaar mee.

"Net zoals bij kunst, hecht ik bij kleding veel belang aan kwaliteit en metier. Ik wil er goed uitzien, maar zeker nooit extravagant. Want de aandacht moet nog altijd naar de kunst gaan, niet naar mijn outfit. Die wordt op voorhand trouwens altijd uitgebreid gekeurd door Wim en ons team.

"Mode, daar heb ik altijd feeling mee gehad. Mijn moeder had meer dan 35 jaar de Antwerpse kinderwinkel De groene wolk en daar werd veel werk van jonge ontwerpers verkocht. Zelf deed ik tussen mijn 13de en mijn 18de fittings en catwalkshows voor Dries Van Noten, wat heel boeiend en leerrijk was. Later als student werkte ik bij A.F. Vandevorst. Ook in de entourage van onze galerie vind je veel modemensen: Raf Simons en de eigenaars van schoenwinkel Coccodrillo bijvoorbeeld. Wij zijn op onze beurt dan weer geboeid door wat zij doen.

"Op Art Brussels tonen we een groepspresentatie met een achttal kunstenaars die allemaal nieuw werk maakten voor de beurs. De vernissage blijft een belangrijk moment: alle grote verzamelaars zijn er en er hangt een ongeduldige sfeer. Het is nu of nooit. Als je iets wilt kopen, moet je snel toeslaan.

"België heeft enorm veel verzamelaars. Velen van hen kopen graag jonge artiesten en in tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeft kunst helemaal niet duur te zijn."

Almine Rech

Almine Rech Gallery in Brussel, Parijs en Londen

"Mode en kunst zijn altijd nauw verbonden geweest. Kijk maar naar de vorige eeuw. De grootste couturiers waren ook de grootste kunstverzamelaars. Jacques Doucet, bijvoorbeeld, kocht in 1924 van Picasso Les Demoiselles d'Avignon, een meesterwerk dat nu in het MoMA in New York prijkt.

"Maar ook nu nog zijn mode en kunst nauw verbonden. Logisch ook. Het gaat allebei om esthetiek. Zakelijke directeurs van modehuizen zijn vaak grote verzamelaars. Zij hebben voldoende middelen, ze zoeken constant naar nieuwe dingen en ze nemen graag risico's, ook op esthetisch vlak. Bovendien geeft kunst hen ideeën.

"Verschillende kunstenaars uit mijn galerie werkten al voor de mode-industrie. Ook in mijn eigen familie zit ik tussen mode en kunst: mijn vader is modeontwerper Georges Rech en de grootvader van mijn echtgenoot is Pablo Picasso.

"Niet alleen de galeristen, ook de bezoekers doen tijdens de vernissage hun best om er tiptop uit te zien. Heel aangenaam vind ik dat. Zelf doe ik ook veel moeite: steevast draag ik chique schoenen met hoge hakken en een totaal nieuwe outfit. Speciaal shoppen voor de beurs doe ik niet. Ik winkel het hele jaar door en volg de mode op de voet. Wat Raf Simons nu doet bij Dior vind ik heel interessant. Raf is ook een kunstverzamelaar. Zeker in de periode voor Dior kwam hij regelmatig in de galerie.

"Ook Nicolas Ghesquière vind ik een interessante designer, omdat hij veel experimenteert met nieuwe materialen. Al is het soms te synthetisch naar mijn smaak. Onlangs kocht ik een stuk dat hij tekende voor Vuitton. Maar verder draag ik ook Marc Jacobs, Miu Miu van Miuccia Prada en de erg getalenteerde Phillip Lim. Of jonge, onbekende ontwerpers. Jaarlijks doe ik meerdere beurzen over de hele wereld. Na de eerste paar dagen duik ik dan wel eens in de stad in. En als de beurs goed is geweest, beloon ik mezelf met een rondje winkelen. Ik breng het geld van de kunst naar de mode."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234