Donderdag 05/08/2021

Drenzen en dreinen

Opnieuw onthaalt vormgever-regisseur Peter Missotten het publiek in een eigen installatieomgeving: een kale put waar twee drenkelingen in ondergeregend worden. Samen met T.S. Eliot.

In den beginne, zo laat Missotten weten, was er de put: een drie meter diepe trechter van massief grijs plaatijzer met onderaan een enkelhoog waterbad. Het publiek zit er aan de bovenrand rond en kijkt omlaag als in een arena. Daar zitten Teun Luijkx en Joost Steltenpool, laatstejaars van de Toneelacademie Maastricht, als ratten in de val. In de regenval. Het water drenst uit een sproeier op hen neer tot hun kleren rond hun lijf plakken, en zij rillend en in rimpels een beeld worden van de miezerige mens.

Anders dan anders gebruikt de Filmfabriek geen videobeelden in WeerSlechtWeer, maar louter licht en sound werken hier des te filmischer. Het zijn bijwijlen geniale ingrepen: van groen naar helwit opbloeiend licht dat een lijk tot vlees maakt, treurig afstandelijke neon, een rode spot voor de rauwe levensschreeuw die Steltenpool een paar keer in zijn micro uitzingt. Het maakt van de voorstelling een suggestieve projectie van zowel troosteloze voorstadsfilms als arthousesciencefictionthrillers. En die visualiteit raakt bij elke nieuwe lichtstand.

Maar het vlees moest ook woord worden en daarom zocht Missotten voor zijn put een tekst. Zoals in zijn twee vorige Toneelhuisproducties Kwartet en Serre wil die vooral treffen in losse zinnen tussen veel minder vatbare poëzie. Alleen laat het literair-historisch junglegedicht The Waste Land van Eliot zich toch vruchtbaarder lezen dan uitspreken. Om zijn vegetatierituele onderlaag en zijn vele waterallusies, gemixt met vervreemde stadsbeelden, zal het zich tot zekere hoogte wel dramaturgisch lenen. Maar in de praktijk overlaadt het de voorstelling, hoe strak de twee acteurs hun zinnen ook weten te priemen.

WeerSlechtWeer wordt zo een vergeetput: de tekst galmt meteen weg, terwijl de beelden zoveel meer blijven zeggen over dood en tristesse en de kracht van elk klein vitalistisch verzet daartegen. (WH)

Tot 1/12 in het Toneelhuis-decoratelier, Olieweg 2, Antwerpen (03/224.88.44), www.toneelhuis.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234