Maandag 03/08/2020

Brexit

Dreigementen van BMW en Airbus zetten Britse regering onder hoogspanning

De Britse premier Theresa May.Beeld AFP

Een antibrexitoffensief van grote bedrijven als BMW en Airbus heeft de spanningen binnen het Britse kabinet op scherp gezet. De minister van Economische Zaken prees dinsdag de stem van het bedrijfsleven, zijn collega's van Volksgezondheid en Buitenlandse Zaken veroordeelden het als 'totaal ongepast' of zelfs 'fuck business'.

Het offensief van de bedrijven begon vorige week, daags nadat premier Theresa May een antibrexitopstand in het Lagerhuis met hangen en wurgen had weten te smoren. Airbus maakte bekend het Verenigd Koninkrijk mogelijk te zullen verlaten als de brexitonderhandelingen stuklopen.

Dit dreigement leidde tot lichte paniek, omdat deze in Nederland geregistreerde multinational meerdere vestigingen op het eiland heeft waar in totaal veertienduizend mensen werkzaam zijn. Indirect biedt het zelfs werk aan meer dan honderdduizend Britten. Airbus heeft zeer veel baat bij vrij verkeer van goederen en personen.

In de dagen erna sloten andere internationale ondernemingen zich aan bij de noodoproep, zoals de Duitse automaker BMW, dat onder meer oer-Britse auto's als Mini en Rolls-Royce produceert. Het Spaanse bedrijf Ferrovial, dat Heathrow beheert en voor een kwart eigenaar van deze luchthaven is, kondigde aan het internationale hoofdkantoor naar Amsterdam te verplaatsen om onder de paraplu van de Europese regelgeving te blijven. Dat het Britse Lagerhuis eerder deze week zijn fiat had gegeven voor een derde landingsbaan, deed niets aan het besluit af. Ferrovial heeft ook belangen in andere Britse vliegvelden.

Fuck Business

Minister van Volksgezondheid Jeremy Hunt noemde het dreigement van de luchtvaartreus om het Verenigd Koninkrijk te verlaten na een harde brexit 'totaal ongepast'. Minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson zou zelfs de woorden 'fuck business' hebben gebruikt tijdens een informeel onderhoud. Van oudsher zijn de Conservatieven de partij van big business.

Hun collega van Economische Zaken, de eurogezinde Greg Clark, vindt juist dat het kabinet de zakelijke belangen voorop moet zetten. "Uit ervaring weet ik dat de stem van het bedrijfsleven is gebaseerd op concreet bewijs en niet op ideologie."

Met zijn opmerking dat ondernemingen zich niet baseren op hoe de wereld er in theorie zou moeten uitzien, deelde hij een steek uit naar de brexiteers met hun droom van een 'Global Britain'. Deze toekomstvisie gaat volgens hem ten koste van het Europese achterland. Voormalig brexitstaatssecretaris David Jones zei tegenover The Daily Telegraph dat Clark deelneemt aan "Project Angst deel twee, ditmaal georkestreerd door het Europese bedrijfsleven".

Behoud van banen voorop

Tijdens het wekelijkse vragenuurtje maakte oppositieleider Jeremy Corbyn gebruik van de tweespalt en de druk van het bedrijfsleven. Hij citeerde een Britse medewerker van Honda die May persoonlijk verantwoordelijk zegt te houden als hij zijn baan verliest. Tevens vroeg hij de premier, tevergeefs, hoeveel topmensen haar achter gesloten deuren hebben toevertrouwd wat Airbus en BMW publiekelijk hebben gezegd. Wat Corbyn betreft moet behoud van banen centraal staan bij de brexit. Volgende week gaat het kabinet in het buitenhuis van de premier voortpraten over de te volgen brexitstrategie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234