Woensdag 15/07/2020

Dre en Neil Young: redders van de sound of music?

Zowel Neil Young als Motörhead, Dr. Dre en Trent Reznor van Nine Inch Nails investeren zwaar in hightech om onze muziekbeleving te verbeteren. Houden ze de toekomst in handen of delen ze gewoon een wereldvreemde visie?

Sinds de dageraad van het digitale tijdperk klagen audiofielen steen en been over de neergang van geluidskwaliteit. Onlangs nog maakte Thom Yorke zich te sappel over Apple, dat iTunes aanbiedt. Zij zouden van muziek "waardeloze handelswaar" hebben gemaakt. Prince toonde zich dan weer bezorgd over de de ziel van de consument: "Digitale muziek heeft een kwalijke impact op je brein."

Veranderingen zijn evenwel op til. Een nieuwe muziekspeler, een nieuw audioformaat en twee nagelnieuwe online muziekdiensten moeten tegen eind dit jaar het levenslicht zien. Niet toevallig zijn het vaak muzikanten die mee de schouders onder die ontwikkelingen zetten.

Zo hielp Neil Young de Pono-player ontwikkelen, een draagbare muziekspeler die werkt met hoogwaardige 24-bit geluidsbestanden. Die zouden via een aparte downloadservice verkocht worden. Daarmee wil de Canadese veteraanrocker de strijd aanbinden tegen bestaande formats als mp3 of aac van iTunes. "Ik gruw van die digitale muziekformaten", fulmineerde Young vorig jaar nog op een mediaconferentie in Californië. "Digitaal is niet noodzakelijk slecht of minderwaardig, maar de gecomprimeerde files van vandaag doen muziek teveel onrecht aan."

Young gaf aan dat hij met voormalig Appletopman Steve Jobs samenzat om over "iets nieuws" te praten. Maar na het overlijden van Jobs stierven die plannen ook een eenzame dood. In zijn memoires Waging Heavy Peace klonk Young er niet minder strijdlustig om. Volgens hem zal Pono iTunes dwingen "om tegen een hoger tempo kwaliteit te verbeteren". Zijn grootste wens? "To save the sound of music."

Ook hiphopproducer Dr. Dre, Trent Reznor van Nine Inch Nails en muziekmogul Jimmy Iovine delen Youngs misnoegen. Daarom stellen zij in het najaar de gloednieuwe online muziekdienst Daisy voor. Dat digitale platform moet een directe concurrent worden voor Spotify of Deezer. Daisy wordt gefundeerd op de muziekdienst MOG, die door Dre opgekocht werd. De producer deed dit met de miljoenenopbrengst van zijn bedrijf Beats Electronics, dat een lijn van hightech hoofdtelefoons ontwikkelde.

Emotionele band

Niet toevallig opereert Beats onder het bedrijfsmotto 'Leading the revolt against inferior sound'. Ook Daisy wil zich onderscheiden van andere diensten door een betere geluidskwaliteit aan te bieden. En daar stopt de vernieuwinsgdrang niet: Daisy zal op een geavanceerde manier muzieksuggesties doen aan de gebruiker. Die keuze moet gebaseerd zijn op de voorkeuren van andere luisteraars en niet op basis van een computersysteem, zoals dat vandaag vaak het geval is. Zoals Jummy Iovine het verwoordde: "We willen de emotionele band met muziekontdekkers opnieuw nauwer aanhalen." Het initiatief werd alvast enthousiast onthaald door de miljardair Len Blavatnik, eigenaar van Warner Music Group. Die investeerde vorige week een slordige 46 miljoen euro in Daisy.

OraStream, een bedrijf gevestigd in Singapore, ging dan weer in zee met Crosby, Stills & Nash, Jackson Browne en Creedence Clearwater Revival. Zij leenden hun muziek uit aan deze experimentele app voor Androidgebruikers, die muziek in HD streamt op basis van beschikbare bandbreedte. Daarmee wordt muziek afgeleverd aan de best mogelijke kwaliteit die uw netwerk ondersteunt.

Tot op vandaag worden streamingservices met gezonde argwaan bekeken. De kans op winst is tot nader order immers onbestaande. Zelfs grote vis Spotify, met een geschatte waarde van 2,5 miljard euro, moet nog altijd haar eerste winstjaar ingaan sinds de start in 2006.

Stilaan verzadigd

Het grootste probleem dat zich dan weer stelt bij Neil Youngs Pono, is de wereldvreemde gedachte achter het initiatief. Topmuzikanten zijn de beste studiokwaliteit gewoon en luisteren al lang niet meer naar muziek op gewone luidsprekers, zoals het leeuwendeel van hun fans. Het wereldwijde succes van 'inferieure diensten' als Spotify, iTunes of YouTube geeft aan dat hun publiek veel minder belang hecht aan die hoogste geluidskwaliteit. Fiasco's als de Super-Audio cd, de MiniDisc of DVD-Audio (diesurround sound verzekert) gaven in het verleden al aan dat de gebruikers weinig geven om (duurdere) spitstechnologie.

Meer geld valt te rapen in de markt van hoofdtelefoons. Zo heeft Motörhead, een van de luidruchtigste rockacts ter wereld, sinds vorige herfst een eigen lijn van hoofdtelefoons. Frontman Lemmy Kilmister ging daarvoor in zee met het Zweedse bedrijf Krusell. Die firma bood de garantie dat zijn muziek het best zou klinken op 'Motörheadphönes' en 'earphönes'. Hun unique selling proposition? Een geluid dat veel minder dun klinkt dan bij de gebruikelijke muziek-oortjes. 'For rockers by rockers' is de huisslogan.

Ook P. Diddy, Lady Gaga, Metallica, Snoop Dogg, Ludacris, de legendarische producer Quincy Jones en - daar hebben we 'm weer - Dr. Dre verbonden eerder hun naam aan een lijn van hoofdtelefoons die muziek optimaal doet klinken. "Artiesten en producers werken verschrikkelijk hard om hun geluid te perfectioneren, maar de meeste hoofdtelefoons kunnen de bassen, dynamiek en details niet eens aan", gaf Dr. Dre zijn onvrede te kennen bij de presentatie van zijn eigen bedrijf Beats. "Met mijn hoofdtelefoons hoor je eindelijk wat artiesten bedoelden." Daar moet je wél een bedrag tussen 100 (de kleinste versie) en liefst 400 dollar voor over hebben. Toch werd Beats een wereldwijd succes: net als de producten van Apple zijn de dure hoofdtelefoons een fashion statementvoor hipsters. Sindsdien werden ook invloedrijke artiesten als David Guetta, Justin Bieber, Nicki Minaj of Lady Gaga gezien met Dre's hoogwaardige hoofdtelefoons.

Toch raakt ook deze markt stilaan verzadigd: zelfs jazzlegende Miles Davis bracht postuum (!) een eigen lijn van hoofdtelefoons uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234