Zaterdag 18/09/2021

Gamerecensie

'Dragon Ball Z Kinect': goed idee, slechte uitwerking

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Van animeserie 'Dragon Ball Z' is ook een game verschenen voor de Kinect-bewegingssensor van de Xbox 360. Opmerkelijk genoeg registreert de sensor bij deze game wel adequaat je bewegingen, maar laat de rest van het spel het vervolgens afweten.

De Kinectsensor heeft nooit potten kunnen breken bij hardcoregamers, hoewel het ding het na een kalibratie vaak toch prima doet in een voldoende verlichte kamer. Bij vechtgames moet je er wel op letten dat je bewegingen niet te slordig zijn, en moet je bovendien vaak uithalen op het ritme van het spel. Maniakaal staan slaan en stampen is dan het equivalent van knoppenrammen, en dat is in gewone games meestal toch ook niet de bedoeling.

'Dragon Ball Kinect' gaat dat probleem alleszins uit de weg door je bewegingen dikwijls niet rechtstreeks te vertalen naar het scherm, maar je vaak te vragen bepaalde houdingen aan te nemen. Daarnaast kan je wel stampen tijdens een directe confrontatie, maar is dat vrij nutteloos aangezien het dan vooral de bedoeling is een energiemetertje vol te krijgen, wat veel sneller gaat door enkel je armen te gebruiken. Je tegenstander wordt vervolgens weggeslagen, waarna je weer andere trucjes kan uithalen. Zo kan je door enigszins raar te hurken je energieniveau opladen, waarna je een kamehameha-energiebol kan afvuren met dezelfde beweging als in de serie. Het hééft wel iets, al is het altijd hetzelfde en staat je tegenstander er vaak maar bij voor spek en bonen.

In het begin is je vijand Raditz, want het spel vertelt het verhaal uit de serie waarin Vegeta de Aarde aanvalt, hetzelfde dus dat ook al in een van de vorige gewone 'Dragon Ball'-games zat. Wanneer je rivaal uithaalt, maant de game je aan een van de voorgestelde poses aan te nemen, zodat je kan kiezen de aanval te blokkeren of te ontwijken. Op dezelfde manier heb je ook tijdens aanvallen de keuze uit enkele opties, en daar reageert de game dus vrij goed op.

Het schort hem spijtig genoeg aan de afwerking, alsof de makers er zelf niet echt in geloofden. 'Dragon Ball Z Kinect' lijkt gewoon een van de vorige games die snelsnel aangepast werd voor de Kinect, zonder echt genoeg rekening te houden met hoe de besturing het spel beïnvloedt. De game komt zo over als een manier om nog rap wat geld te schudden uit de franchise, en die verdient absoluut beter, zoals een origineel verhaal met een game waar een ziel in zit. 'Dragon Ball Z Kinect' is dus enkel voor erg fanatieke fans. De rest kijkt voor een Kinect-vechtgame beter naar 'Fighters Uncaged'.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234