Donderdag 26/11/2020

Draagbaar wint het van durf in Parijs

Opvallend veel ontwerpers verkiezen voor hun wintercollectie een draagbare, elegante en vrouwelijke mode boven extravagant experiment. Een teken van de crisistijd?

ommige media zijn hier tijdens de modeweek in Parijs zo krampachtig op zoek naar aanwijzingen over een nieuwe creatief directeur bij Dior dat het haast lachwekkend wordt. Gelukkig was daar vrijdagavond Alber Elbaz om alle speculaties te doen vergeten met een spectaculair verjaardagsfeestje dat hij organiseerde ter gelegenheid van zijn tienjarige carrière bij Lanvin.

Vooraf presenteerde hij zijn nieuwe wintercollectie met een defilé, dat in essentie een best of Lanvin by Elbaz was, zij het in nieuwere versies, kleuren en stoffen. Elbaz heeft altijd beklemtoond dat hij mode wil maken voor àlle vrouwen, glamoureuze comfortabele mode voor verschillende lichaamsvormen. In zijn nieuwe collectie ging hij zelfs een stap verder, hij creëert nu ook een maakbare vrouw. Na tien jaar succes in stijgende lijn was deze avond duidelijk bedoeld als zijn symbolische zoete wraak. Met een balorkest en tafels vol zoetigheden en champagne toonde de man, die ooit de underdog van de mode was (toen hij bij Yves Saint Laurent aan de deur gezet werd door Tom Ford), dat je met humor, zelfrelativering en hard werk ook een andere weg kunt bewandelen dan die van, pakweg, John Galliano.

Van Galliano geen spoor in Parijs, hoewel zijn schaduw over de modestad blijft hangen. Na zijn ontslag wegens antisemistische uitspraken blijft de leemte groot. Galliano's assistent Bill Gaytten moet de zaken draaiende houden tot er een gepaste opvolger uit de hemel valt. Gayttens nieuwe wintercollectie werd deze week alweer op gemengde gevoelens onthaald. Gaytten had duidelijk de 'New Look' van monsieur Christian Dior als inspiratiebron genomen, met de typische kuitlange wijde rok en het iconische jasje 'Bar' als basis. Volgens sommigen te voorspelbaar. Gaytten zou te weinig vernieuwing brengen en op lange termijn zou dat de doodsteek kunnen zijn voor het bedrijf.

Zòu. Want wat hij op de catwalk toonde was misschien niet baanbrekend, maar wel indrukwekkend qua coloriet, van grijsroze tot taupe, en qua stofgebruik. De jaren vijftigelegantie was er terdege, de luxe evenzeer.

Het duo Viktor & Rolf brachten deze week met hun show een ode aan de vrouw als creatuur van de nacht, met alle mogelijke referenties van dien. Een gigantische maan en grijs iel licht, geluiden van krekels en huilende honden zorgden voor een mythische sfeer, zoals in oude volksvertellingen.

In de code van Viktor Horsting en Rolf Snoeren resulteerde dat in zilvergrijze avondjurken - als waren het nachtkleden van slaapwandelaarsters - en in opulente zijden pyjamapakken met strikkragen. Het indrukwekkendste waren de bontmantels die als met een reusachtig scheermes meedogenloos bewerkt leken. Meesterlijk uitgewerkt idee. Alleen leek het met de lange avondjurken daarna weer een beetje de foute richting uit te gaan, toen het duo zich te buiten ging aan een symmetrisch patchwork van opulente visuele prikkelingen. Uiteraard is overdaad en uitvergroting de kern van hun verhaal, maar minder had ook gewerkt.

Haider Ackermann werkte dit seizoen met een prachtig kleurpalet en met rigide en toch zachte stoffen: grof geweven wol, leer, zoomloos vilt en shantungzijde. Zijn silhouetten waren plastisch meer afgelijnd en wellicht daardoor ook verkoopbaarder dan vorig seizoen. Pikanter ook, met kokerrokken die niets aan de verbeelding overlaten, en gefronste peplums in doorstikt leer ter hoogte van het derrière.

Maison Martin Margiela doet het na de grote verdwijning van Margiela zelf lang niet slecht. De principes van de meester werden in de nieuwe collectie op feilloze wijze vertaald naar draagbare maar cassante silhouetten, met pantalons die op de hiel korter vallen, of eivormige jassen waarvan de valse mouwen vast gestikt zijn in de zakken. Verder waren er unikleurige silhouetten, zoals in dik bruin ribfluweel. Uiterst draagbaar.

De Belgische Véronique Leroy, die zich uitgebreid kan toeleggen op haar eigen collectie nu ze niet meer voor Léonard werkt, toonde eveneens een collectie met een erg hoge geluksfactor. Zij bracht jurken van kinderlijk geel teddybont, jasjes in roze dicht geweven visgraatstof met uitvergrote schouders en bonte tricot tailleurs als variatie op het typische Chanelpakje. Uiterst vrouwelijk, erg hedendaags en intens winterwarm. Je zou haast verlangen naar de vrieskou.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234