NieuwsDPG Media
DPG Media boekt fors meer winst
Mediagroep DPG Media heeft vorig jaar zijn winst en omzet flink zien toenemen. De digitale transformatie rendeert nu volop, zegt CEO Erik Roddenhof. Ook de advertentiemarkt deed het goed.
DPG Media boekte een omzet van 1,9 miljard euro, 7 procent meer dan in het eerste coronajaar 2020. De nettowinst steeg met 28 procent tot 228 miljoen euro. De Belgische mediagroep haalt meer dan de helft van zijn omzet in Nederland, 1,14 miljard euro. In België is dat 764 miljoen euro en in Denemarken 110 miljoen euro.
Voor radio en televisie was 2021 een absoluut topjaar, zegt het bedrijf. De advertentiemarkten herstelden zich “meer dan volledig” na de terugval van 2020. Over zijn streamingplatformen VTM GO en Streamz zegt DPG dat er 1,2 miljoen gebruikers per maand zijn. Hoeveel betalende klanten Streamz heeft, zegt het bedrijf niet.
Met zijn nieuwsmedia bereikt DPG Media naar eigen zeggen dagelijks ruim 14 miljoen mensen. Het aantal abonnees groeide naar 1,8 miljoen (+ 5 procent). In Vlaanderen is DPG uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws en De Morgen. CEO Erik Roddenhof waarschuwt wel dat de gestegen grondstofprijzen, hoge inflatie en schaarste aan personeel druk zullen zetten op de kosten en het resultaat in het lopende jaar.