Donderdag 20/01/2022

Dover trekt kaart van de treinferry

dover/zeebrugge

belga

De haven van het Engelse Dover, de grootste ferryhaven in de wereld, wil meerdere treinferrylijnen tussen het Europees vasteland en Groot-Brittannië tot ontwikkeling brengen. De haven wil daarvoor een nieuwe grote trein-ferryterminal bouwen.

De aanleg van heel lange goederenspoorlijnen biedt een alternatief voor het goederenwegverkeer dat bij de te verwachten extra groei in 2003 tot stilstand komt door dichtslibbing van de wegen.

Volgens Mike Krayenbrink, directeur ferry's van de haven van Dover, kunnen bijvoorbeeld lange goederenspoorlijnen worden aangelegd tussen Duitsland, Italië, België, Frankrijk, Midden-Engeland en Schotland.

De capaciteit van de Kanaaltunnel voor doorgaande vrachttreinen is nagenoeg helemaal benut. Het alternatief is het systeem van de grote treinferry's die zouden worden ingezet tussen bijvoorbeeld een drietal continentale havens en één of twee Britse havens, aldus Krayenbrink.

"Als we spreken van grote ferry's dan hebben we het over schepen die bijvoorbeeld treinen kunnen vervoeren waarop containers dubbelhoog gestouwd zijn. Dit soort treinen rijdt nog niet in Europa, maar wel al in de VS en Canada," aldus Krayenbrink.

Voor Dover is de bouw van een nieuwe roro-treinferryterminal gepland. De plan bevatten een stelplaats voor zeker 500 wagons en trailers met een equivalent van 1500 containers.

Het project zou 15 miljard frank kosten. De haven van Dover wil zelf 3 miljard frank investeren. Ze rekent op steun van de Europese Unie en de Britse regering. Volgens Krayenbrink ziet deze regering wel iets in de aanleg van een nieuwe spoorlijn voor containertreinen van Dover over Folkestone naar Londen en het noorden van het land.

Voor het soort schepen dat zal worden ingezet denkt men aan reuzenferry's, nog groter dan die welke momenteel reeds varen tussen Duitsland en Zweden. Zij hebben een derde meer laadcapaciteit dan de grootste ferry's die nu varen op lijnen zoals Calais-Dover of Zeebrugg-Hull.

De treinferry's van de 21ste eeuw zouden tot 100 wagons kunnen meenemen met een totale lading van bijvoorbeeld 200 containers van 12 meter lengte. Daarbij komen nog tientallen begeleide of onbegeleide vrachtwagens en andere voertuigen. Tal van vastelandshavens zijn gewonnen voor het idee van nieuwe treinferrylijnen naar Engeland. Onder meer Zeebrugge is voorstander van het project. Tussen de Belgische haven en het Engelse Harwich voeren tussen 1923 en 1988 reeds treinferry's Duinkerken, Cuxhaven, Le Havre, Spaanse havens willen ook meedoen. Voor Oostende ligt het zeer moeilijk. Het nieuwe grote rorodok op de oosteroever in de voorhaven is niet verbonden met het spoor. De Europese Commissie voorspelt dat ongeveer twee miljoen vrachteenheden (opleggers, containers) per jaar heen en weer zullen reizen tussen het vasteland en Groot-Brittannië. Tegen 2005 wordt een stroom van bijna drie miljoen verwacht als gevolg van de toenemende economische groei in Ierland, Wales en in Oost-Europa.

"De Kanaaltunnel en het wegverkeer komen niet in aanmerking voor het opvangen van deze groei. De bouw van een tweede tunnel ziet niemand echt zitten. Veerdiensten krijgen de voorkeur omwille van een zekere flexibiliteit," aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234