Vrijdag 23/04/2021

Interview

Doutzen Kroes ontwerpt lingeriecollectie: "Ik besef dat ik een voorbeeld ben"

null Beeld RV
Beeld RV

"Ik was gewoon een naïef kind uit Friesland dat naar New York ging." Maar kijk Doutzen Kroes (33) nu, bijna vijftien jaar later. Topmodel, beginnend actrice, moeder en ontwerpster van een tweede lingeriecollectie bij Hunkemöller, Doutzen’s Stories. 

Het is rustig aan de rand van het Amsterdamse Oosterpark. Dat zou anders zijn, mochten de passanten weten wie hier al meermaals heen en weer liep tussen de inkomhal van het chique Hotel Arena en de suite wat verder van het hoofdgebouw. Doutzen Kroes, Nederlands bekendste en succesvolste model, is ­tussen het vele reizen door nog eens in haar thuisland voor de presentatie van haar tweede lingeriecollectie met het eveneens Nederlandse lingeriemerk Hunkemöller. In haar drukke planning – Kroes en haar even drukbezette man laten assistenten zelfs hun vakanties plannen – wist DM Magazine wat tijd voor een interview af te snoepen.

Het Nederlandse model komt de suite ­binnengestapt in een blazerjurk en ­knielaarzen. Voor wie het zich afvraagt: ja, ze is even mooi in het echt, met haar wipneusje, grote ogen en volle lippen. Omdat er later op de avond nog foto’s worden gemaakt, heeft ze veel meer make-up op dan je om vier uur ’s middags zou verwachten, maar dat stoort niet. Wat nog meer opvalt, is haar ontzettend beleefde ­voorkomen. Alvorens een vraag te ­beantwoorden, zal ze telkens bedachtzaam wachten voordat haar zachte stem een ­genuanceerd antwoord formuleert. Nog voor we beginnen, complimenteert ze Antwerpen, waar ze vaak komt wegens “zo mooi en leuk”. Hoewel we dat dankzij haar grote oor­ringen van Wouters & Hendrix, afkomstig uit dezelfde stad, wel hadden kunnen raden.

Laat het verder, wat haar naam betreft, eens en voor altijd duidelijk zijn: Doutzen spreek je uit zoals je het leest. Met een doodnormale ‘ou’ in het midden. Haar naam verklapt haar Friese roots. Ze is van Oostermeer, een dorp in Noord-Nederland met amper 1.600 inwoners, en Doutzen gaf in interviews al te verstaan dat Nederlands niet haar eerste, maar haar tweede taal is, na het Fries.

Wanneer ze in 2010 met dj Sunnery James trouwt, doen ze dat – hoewel ze ­allebei constant de wereld rondreizen – gewoon in Oostermeer.

Grootgebracht op het platteland houdt ze, zoals misschien wel alle Nederlanders, van fietsen en ijsschaatsen. Als achttien­jarige, 1,79 meter groot, hoopt ze in 2003 een centje bij te verdienen en stuurt ze enkele vakantiekiekjes naar Paparazzi Model Managament in Amsterdam. Al snel wordt ze aangenomen en start ze een blitzcarrière als model. In een interview in de Britse krant The Telegraph laat ze optekenen dat ze, voordat ze op het vliegtuig naar New York zat, nog maar een keer in Amsterdam was geweest.

Nadat Steven Meisel haar in 2005 fotografeert voor de cover van de Italiaanse Vogue, komt haar carrière in een stroomversnelling terecht. Datzelfde jaar wordt ze door vogue.com uitgeroepen tot ‘Model van het Jaar’. Ze loopt de grootste shows, werkt met fotografen als Steven Meisel, Mario Testino en Annie Leibovitz en wordt genoemd in de lijstjes van Forbes met de best verdienende modellen ter wereld.

Tussen 2008 en 2014 is ze een van de Victoria’s Angels, de modellen die defileren in de glamoureuze modeshow van lingeriemerk Victoria’s Secret. In 2015 slaagt de Friese erin om als allereerste model ooit de cover te halen van vier verschillende septemberuitgaven van Vogue – dat zijn de allerbelangrijkste.

Oh ja, en tussendoor bevalt ze van een zoon (Phyllon, nu 7 jaar) en een dochter (Myllena Mae, nu 3 jaar), loopt ze op haar 33ste nog steeds shows en wordt ze ambassadrice van L’Oréal.

Kroes heeft intussen haar engelenvleugeltjes aan de haak gehangen bij Victoria’s Secret, maar is zich al snel weer met ­lingerie gaan bezighouden. In 2016 volgt ze ­presentatrice Sylvie Meis op als de nieuwe ambassadrice van het Nederlandse ­lingeriemerk Hunkemöller. Nadat ze vorig jaar debuteerde met een eerste lingerie­collectie en deze zomer haar medewerking ­verleende voor een ­swimwear- en ­sportcollectie, is er dit najaar dus de tweede ­lingeriecollectie: Doutzen’s Stories.

Volgend jaar ben je vijftien jaar bezig. Als je drie woorden mag gebruiken om die tijd samen te ­vatten, welke kies je dan?

“Ik vond het fun. Maar ik denk ook gelijk aan heimwee. In het begin was het moeilijk om van huis weg te zijn, al maakte dat het wel leerzaam. Later leerde ik de knop omdraaien. Ik ga er iets leuks van maken, dacht ik, want dit is niet alleen een kans om iets te bereiken, maar ook een platform om goed te doen. Dus werd het iets heel cools.”

Welke les zou je het groentje van toen meegeven?

Youth is wasted on the young. Als je jong bent, heb je niet in de gaten wat je allemaal krijgt. Ik maakte daar wel gebruik van, maar vond het altijd heel moeilijk om alleen in New York te zijn. En nu denk ik: wat een fantastische tijd had ik daar: ik was alleen, en helemaal vrij. Misschien had ik er nog net iets meer uit kunnen halen en wat meer kunnen genieten.”

Bedoel je meer feesten en uitgaan?

“Nee, ik had het vaker positief moeten bekijken. Ik miste mijn ouders en mijn vrienden, terwijl ik had kunnen genieten van daar te zijn en van wat ik meemaakte, van celebrity’s te ontmoeten en van contacten op te bouwen waar ik nu echt iets mee zou kunnen. Ik was gewoon de hele tijd bezig met wanneer ik naar huis kon.

“Bovendien waren het toen andere ­tijden. De jonge modellen die nu naar New York gaan, weten via Instagram al wat het inhoudt en wat ze willen ­bereiken. Het lijkt alsof ze berekender zijn. Ik was gewoon een naïef kind uit Friesland dat naar New York ging en zich daar ontworteld voelde.”

Speelt dat nu nog?

“Helemaal niet! Ik mis mijn man en kinderen wel als ik daar ben, maar nu geniet ik van de reisjes. Heerlijk is het, om shoots zoals die voor Hunkemöller te doen. Zeker ­swimwear, want dat wordt op het strand gefotografeerd. In New York zie ik al mijn vrienden terug en vandaag gebruik ik de stad meer dan ooit. Ik geniet nu ook veel meer.”

Thirty is the new twenty.

“Ja!”

In haar vijftienjarige carrière is Doutzen Kroes erin geslaagd een onberispelijk imago te behouden. Ondergoed­model zijn is zowat het stoutste dat je van haar kunt zeggen, want het blazoen van Nederlands jongste miljonair (haar vermogen wordt op 24 miljoen euro geschat) is ongeschonden. Hier geen coke- of drankschandalen (Kate Moss) of getuigenissen van personeel dat wordt mishandeld (Naomi Campbell). Wordt ze toch gespot op het strand door de rioolpers, dan zullen de paparazzi hoogstens ‘nieuwe bikini’ of ‘gezellig uitje met man en kinderen’ kunnen koppen.

Over die smetteloze reputatie is ze nuchter: “Ik heb vooral veel geluk gehad: met hoe ik ben geboren en met de mensen om me heen. Ik ben steeds goed gemanaged, en dat doet alles. Als een meisje aan haar lot wordt overgelaten, gaat het vaak snel slecht. Wanneer maak je dan de juiste keuzes? In je eentje kun je zoiets nooit bereiken.

“In het begin had ik moeite met het krijgen van shoots in magazines en high-end fashion jobs. Vaak werd er nee gezegd omdat ze me te commercieel vonden. Daarom heeft mijn agentschap heel wat commercieel werk geweigerd. Dan zeg je nee tegen heel veel geld. Achteraf is dat een heel goede beslissing geweest, maar dat weet je als meisje van achttien jaar niet. Dan denk je: hè, wat gebeurt er nu, ­weigeren we dit soort dingen?!”

null Beeld RV
Beeld RV

Ook met het Friese thuisfront had ze geluk: “Mijn ­stabiele opvoeding heeft ervoor gezorgd dat ik met beide benen op de grond blijf staan.”

Haar collectie voor Hunkemöller, Doutzen’s Stories, is pittig door de erotische details. Er zijn doorschijnende japons, kousenbandjes en niemendalletjes van onderbroekjes versierd met bandjes die naar de sm-cultuur knipogen. Ook de advertenties zullen de bloeddruk van menig man en vrouw de hoogte injagen door een ­sensuele Kroes die ze in film-noiresk schemerlicht presenteert.

Je hebt veel ervaring met poseren voor lingerie en voor gewone mode. Wat is het ­verschil?

“Bij lingerie gaat het om hoe je je wil ­voelen. Het is seksueler en je wil dat het er goed uitziet en dat het flatteert. Met kleding ben ik helemaal anders. Dat is het leuke: lingerie zit onder je kleren. Over het algemeen kleed ik mij meer... zoals jij. (lacht) (NH draagt roze hemd met bollen en een oude jeans) Ik kleed me normaal graag een beetje mannelijk en stoer, dan is het leuk dat wat eronder zit anders is.”

Is de collectie daarom zo pikant?

“Dat was de bedoeling. Veel mensen denken dat ik vooral een sportieve meid ben. Dat ze me zo zien, vind ik grappig omdat ik mezelf helemaal anders zie. Voor mij is het geen verrassing dat ik zulke foto’s laat maken. Als die gemaakt worden door een team waar ik me goed bij voel, is dat fijn.”

Hoe komt zo’n samenwerking tot stand?

null Beeld RV
Beeld RV

“Ik werkte samen met het designteam van Hunkemöller. Dat is geven en nemen. Het honderd procent doen zoals ik het wil, kan niet: ik houd bijvoorbeeld van beha’s die niet voorgevormd zijn omdat ik die mooi en sexy vind. We ­moeten elkaar nog leren kennen. Dit is de tweede lingeriecollectie en ondertussen zijn we bezig met de tweede ­sportcollectie die onlangs gefotografeerd werd. Ik houd rekening met wat de klant wil, maar kan ook meegeven wie ik ben en wat ik graag heb. We zijn nu al bezig met de ­stoffen, figuren en patronen voor de volgende collectie.”

“Mijn favoriete stuk? Het korset. Dat zou je – op een ­speciaal avondje – met een jeans en een blazer uit eten ­kunnen dragen.”

Iedereens moeders

Met meer dan 5,5 miljoen volgers op Instagram en een publiek van bijna 2 miljoen op Twitter en Facebook bereikt Kroes de newsfeeds van een gigantische mensenmassa. Haar communicatie toont dat haar job het modewerk al lang overstijgt: foto’s van leuke modeshoots worden op haar Instagramfeed afgewisseld met make-uploze foto’s, kiekjes van haar familie en posts over de goede doelen waaraan ze zichzelf linkt. ‘Knot on my Planet’ is Kroes’ eigen fonds waarmee ze geld inzamelt om olifanten te redden, online vind je filmpjes waarop de blondine oproept om de stranden van de Waddeneilanden op te ruimen of zie je haar op reis in Nepal en in het Amerikaanse Philadelphia voor Dance4Life. Die Nederlandse organisatie wil via dans het bewustzijn rond hiv en seksueel geweld vergroten.

Als topmodel word je op een bepaald moment ook rolmodel.

“Af en toe vind ik dat moeilijk; ik heb momenten waarop ik gewoon lekker wil ­uitgaan. In mijn twintiger jaren wou ik meedoen met de rest, maar je kunt niet te veel drinken en zomaar een club uitlopen. Buiten kunnen altijd fotografen klaarstaan.

“Ik denk veel aan mijn kinderen. Zij hebben een model als moeder en een dj als vader. Wat is dat voor voorbeeld?! Daarom is het erg belangrijk voor ons om te laten zien dat je iets moet teruggeven als je dit hebt bereikt: omdat je een voorbeeld bent. Wat ik voor mijn kinderen ben, hoop ik te zijn voor de rest van de jeugd. Ik ben er alleszins hard mee bezig.”

Wanneer kwam dat besef?

“Dat had ik altijd al. Ik vond het altijd al belangrijk om leuk gevonden te worden, wat ook vervelend kan zijn. Het is dubbel: aan de ene kant kan ik het relativeren wanneer iemand besluit niet met me samen te werken. Daarvan kan ik heel zakelijk inzien: dan pas ik gewoon niet in hun beeld en dat is prima. Maar ik wil wel dat mensen kunnen zeggen: ‘Wat is zij een leuk mens.’ Of: ‘Ze is fatsoenlijk.’ (Dat zegt ze erg nadrukkelijk) Die basis­normen en -waarden vind ik belangrijk.”

Dat is niet altijd evident.

“Iedereen is anders opgevoed, hè. Mijn ­normen en waarden zijn misschien anders dan die van iemand uit Amerika, of Azië. En Belgen en Nederlanders zijn ook weer anders. (lacht) Belgen zijn veel fatsoenlijker!”

Echt? En dat terwijl elke straathoek hier wel een advertentie vol vrolijke, kleurrijke mensen lijkt.

“Maar Belgen zeggen zo netjes ‘u’! In het Engels zeg je alleen ‘you’, dat is makkelijker. Dan hoef je niet altijd na te denken over wanneer je nu het best ‘u’ zegt en wanneer ‘jij’ mag.”

Dit jaar was Kroes ook elders dan in de modeblaadjes en op de catwalks te zien. In een totaal andere setting, want ze speelde een krijger te paard in Wonder Woman, een film die dit jaar in mei in de zalen kwam. Het is al de derde film waarin ze figureert.

Er komen steeds meer andere jobs op je cv terecht. Vanwaar die zijprojecten?

“Ik wil al lang acteren, maar het is moeilijk de juiste projecten te vinden. De rollen die ik aangeboden krijg, zijn vaak als model, of als vrouw die iemands man afpakt. Heel stereo­tiep dus. Dat overkomt veel actrices.

Wonder Woman daarentegen werd precies wat ik ervan verwachtte nadat ik een eerste keer met regisseuse Patty (Jenkins, NH) samenzat om de film te bespreken. Ze wou dat het erg female en empowering werd.

“Ik houd van paardrijden, van leren zwaardvechten en van stunts doen: ik wilde mijn stoere kant laten zien. Je had het gezicht van mijn zoontje moeten zien toen hij me in die Wonder Woman-outfit zag. Toen was ik echt de allercoolste mama.”

Op je Instagramaccount zag ik je onlangs weer op een paard zitten, dit keer voor een publiciteitsspotje.

“Ja! Ze zeiden dat ik enkel mocht wandelen, maar ik ging stiekem in galop.” (lacht)

Kan Doutzen Kroes de nieuwe Bondgirl zijn? Of vind je dat te stereotiep?

(Denkt na) “Het is wel op het randje stereotiep, hè. Dat vind ik altijd heel moeilijk. Deze foto’s bijvoorbeeld (wijst naar de lingerieadvertenties) zijn heel erg sexy, maar nog steeds smaakvol. Maar Bond is sowieso iconisch: ik zou er geen nee tegen zeggen.” (lacht)

De manager komt al voor de tweede keer, nu met iets meer druk, melden dat het tijd is om af te ronden. Kroes moet dadelijk de collectie voorstellen aan een groep internationale journalisten, ­bloggers en belangrijke genodigden van het lingeriemerk. Die zullen haar ­zodanig gefocust via hun livestreamende smartphones gadeslaan dat het ­merendeel zal vergeten te applaudis­seren.

Een tel later staat ze op het podium, gehuld in fel licht en een bizarre stilte. Hoogst onfatsoenlijk moet ze dat vinden, maar met een grote, lieve glimlach veegt ze haar verbaasde frons en de onwennige stilte van het podium.

En dan volgt toch, het applaus.

De lingerie uit de lijn Doutzen’s Stories is beschikbaar in de ­Hunkemöller-boetieks en online via hunkemoller.be. De stukken ­kosten tussen 10,99 en 54,99 euro. Behamaten van A70 tot G75.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234