Maandag 22/07/2019

reportage

Dorpje kijkt bevreesd naar uitbreiding luchthaven: "Wij zijn niet zomaar een veldje"

► Een laagscherend vliegtuig boven Erps-Kwerps. De vrees voor nog meer overlast is er groot. Beeld Jonas Lampens

Crashende vastgoedwaarde, wegwaaiende dakpannen, reeën die vluchten en het einde van de grondwitloofteelt. In Erps-Kwerps vallen uitbreidingsplannen voor Zaventem zwaar. "Mijn huis is net gerenoveerd. Nu moeten er vliegtuigen door de tuin."

Priemende zonnestralen scheren over het pas natgeregende veld waarin pony's grazen. Aan de horizon ontvouwt zich een dubbele regenboog. Een vliegtuig dat schittert in de zon klieft door de kleurenpracht. 'Emirates', zo staat in gouden letters op de flank. Het lijkt een reclamespot voor idyllische reizen.

"Dat raast dan dus om de tien minuten door de tuin", zo doorbreekt Benny Verlinden de dromerige sfeer. In de verte wordt een blinkende dikke stip steeds dikker. "Daar is de volgende. Blauw met rood. TUI", zegt hij. Nerveus trekt hij aan zijn sigaret.

Drie jaar woont Verlinden hier in Erps-Kwerps, pal aan de rand die luchthavengebied scheidt van woon-en landbouwgebied. "Ik wist dat je hier elke dag laagvliegende vliegtuigen ziet en hoort. Van heel erg dichtbij. Maar dat hield me niet tegen. Ik zocht een aangenaam huis bij Leuven en Brussel en dan kom je al snel hier uit", vertelt Verlinden. "Op den duur hoor je ze echt niet meer. Ik heb er geen last van."

Tot nu. In de krantenwinkel vernam hij net zoals veel dorpsgenoten dat Brussels Airport de landingsbaan die iedereen hier bij zijn juiste naam kent - 25L - langer wordt. Bijna een kilometer langer. En ook breder.

"Wij weten al langer dat Zaventem ooit zou uitbreiden, maar nu lijkt het menens. Mensen zijn ongerust", zegt krantenboer Frank Vos. Het burgercomité tegen de uitbreiding is meteen in actie geschoten. Vanavond plannen ze hoe het verzet er zal uitzien.

Op het dorpsplein waar de krantenwinkel ligt, is net een huis verkocht. Pal tegenover de kerk en naast de bakker, de apotheek en Café Central. De makelaar heeft een triomfantelijke sticker op een 'te koop'-bordje geplakt: 'te laat!'

Dat wordt pijnlijk, voorspellen stamgasten in het café. "Dit is een dure regio", zegt Jos Cnops. "We liggen vlak bij de hoofdstad en Leuven. Er is landbouw, er is natuur, goed openbaar vervoer en er zijn veel jobs. Mijn vrouw zei vanochtend meteen: 'We moeten ons huis verkopen voor de definitieve beslissing valt.' Maar zelfs al komt die uitbreiding er niet, alleen de berichten daarover nu, tasten de vastgoedprijzen aan."

Verlinden is er absoluut niet gerust in. Hij heeft zijn huis net gekocht en gerenoveerd. Nu piekert hij over extra isolatie, al is dat alweer een dure ingreep.

U woont aan de rand? Pech

Vos, zijn vriend die de krantenwinkel uitbaat, weet dat isolatie niet zal helpen. "Mijn vader heeft 45 jaar bij Sabena gewerkt. Wij leven met die vliegtuigen en dat lukt. Maar als ze nog dichter zullen komen en ook van hieruit zullen opstijgen, zullen het lawaai en de turbulentie niet meer te harden zijn. Nu al waaien er soms dakpannen weg."

Het burgercomité vat het als volgt samen: "Wie onteigend wordt, heeft geluk want die krijgt centen. Wie net aan de rand van de onteigeningszone woont, zit met de gebakken peren, want die krijgt overlast."

Ongeveer de helft van Erps-Kwerps is bedreigd door een uitbreiding van 25L. Verschillende boeren zouden hun percelen verliezen. Onder hen enkele van de laatste grondwitloofboeren in de regio. Een Belgische delicatesse die ook landbouw-en natuurtoerisme aantrekt die zou moeten verdwijnen in naam van gewin voor de luchthaven? Triest en absurd, zo vinden ze hier.

► Krantenboer Frank Vos: 'We wisten dat de uitbreiding er ooit zou komen, maar nu lijkt het menens.' Beeld PREVIEW Jonas Lampens NIET PUBLICEREN

Ook het Silsombos, een Europees beschermd natuurgebied 'met unieke vlindersoorten en reeën' en overwintergebied voor trekvogels is bedreigd, zo weet iedereen. "Die dieren schrikken zich rot van dat lawaai, die zie je niet meer", zegt Vos. "En er zijn net zoveel inspanningen voor dat natuurgebied."

Het zouden te veel verliezen zijn. 'En dat enkel omdat 'ze' in Brussel geen vliegtuigen over hun hoofden willen hebben, klinkt het hier en daar bitter.

"Nochtans zijn wij niet bitter", zegt burgemeester Chris Taes (CD&V). "Ik zie zelfs de raampjes van de vliegtuigen in mijn slaapkamer. Maar het is hier goed leven, wij klagen nooit." De meesten hebben begrip voor 'modernisering' en 'de nood aan jobs', ook al heeft deze regio voldoende jobs.

Taes: "Maar dat er nu zomaar een ingreep zou komen waardoor de boel hier onleefbaar wordt en leegbloedt gaan we niet pikken. Vooral niet omdat er een ander scenario is met een uitbreiding binnen het luchthavengebied die economisch evenveel zou opbrengen. Het is me een absoluut raadsel waarom men die optie niet verkiest. Ik ga zo veel mogelijk druk uitoefenen. Want hoewel het vanop de kaart misschien zo lijkt, zijn wij niet zomaar 'een veldje', zoals een van de professoren die het technisch plan kent het uitdrukte."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden