Vrijdag 10/04/2020

Dopingonderzoek naar Wiggins en Sky gestaakt

Het Britse antidopingagentschap UKAD heeft zijn onderzoek naar mogelijke dopingpraktijken bij Team Sky stopgezet. UKAD vond geen bewijs dat Sky na de Dauphiné in 2011 het verboden middel Triamcinoline zou hebben bezorgd aan Bradley Wiggins.

Het pakket werd op 12 juni 2011 vanuit Manchester afgeleverd in La Toussuire. Afzender was Richard Freeman, een dokter bij British Cycling die ook de privédokter van Wiggins was. Aangenomen werd dat Freeman aan Wiggins het corticosteroïde Triamcinoline zou hebben bezorgd, zogenaamd om een pollenallergie te behandelen. Voor deze behandeling vroeg en kreeg dokter Freeman drie keer een toestemming van de internationale wielerunie.

Voor zijn ondervraging door het Britse Lagerhuis hield Sky-manager Dave Brailsford vol dat het pakket een hoestmiddel (Fluimucil) bevatte. Dokter Freeman verscheen nooit voor de commissie. Eerst meldde hij ziek af, vervolgens nam hij ontslag bij British Cycling. Zijn computer, die opheldering had kunnen brengen, werd volgens Freeman gestolen tijdens een vakantie in 2014 in Athene.

Wiggins is opgelucht: "Het was duidelijk dat ik niet van dopingpraktijken kon worden beschuldigd. Ik ben blij dat dit eindelijk wordt bevestigd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234