Dinsdag 04/08/2020

Doorvlammen met de ogen dicht

De songs van The Libertines vlammen aan een duizelingwekkende snelheid door het rood licht, maar na een half uur komt de groep gevaarlijk dicht in de buurt van de middenberm

rock u The Libertines met een kater in de Botanique HH

Gunter Van Assche

Vandaag is het 34 jaar geleden dat Jimi Hendrix, stevig onder invloed van barbituraten, stikte in zijn eigen braaksel omdat hij te versuft bleek om de brokjes in zijn keel uit te spugen. Je zou denken dat de anticlimax van een roemloos einde een waarschuwing in hoofdletters is voor elke rockster in spe. Rock en drugs zijn echter nog steeds het meest voor de hand liggende koppel sinds de alpha en de omega uit het Boek der Openbaringen. In het geval van de Engelse Libertines waren zelfs Kuifje en Bobby minder intiem dan zanger-gitarist Pete Doherty en een opgestoken cracksigaret.

Sinds hun oprichting werkte de rafelige neopunkgroep zich op wekelijkse basis met haar grollen en streken in de kijker, eerder dan met haar verrassend sterke oeuvre. Carl Barât en Pete Doherty waren ooit rent boys, jongens die aan de kost komen door hun kont verkopen aan welgestelde heren, en zo'n getroebleerd verleden glijdt natuurlijk niet zomaar van je af. De jongens raakten aan drugs en destructie verslingerd. In een paar jaar tijd zijn The Libertines al eens gesplit en belandde Doherty in de bajes nadat hij in Barâts appartement een antieke gitaar, een videorecorder, een laptop, een mondharmonica en een cd-speler ontvreemdde. Doherty moest twee maanden brommen, om nadien te verdwijnen in een Thaïs klooster waar hij vruchteloos probeerde te ontwennen. Hij mocht zelfs weer bij de band spelen, maar lijfwachten bleken nodig om te voorkomen dat Doherty en Barât elkaar vermoordden.

De kater liet niet lang op zich wachten, maar niemand had durven denken dat die zo heerlijk zou zijn: de titelloze opvolger van het debuut is een lichtjes briljante duiveluitdrijving, die bijna leest als het dagboek van de ondergang. Niet te missen. Wat je helaas in veel mindere mate kunt zeggen van hun optreden in de Orangerie van de Brusselse Botanique.

The Libertines zijn immers een snedige live act, hun songs vlammen aan een duizelingwekkende snelheid door het rood licht, maar na een half uur sjezen met nummers die afklokken op twee minuten, komt de groep gevaarlijk dicht in de buurt van de middenberm: in Brussel ging de set heel middelmatig klinken nadat de nieuwste single 'Can't Stand Me Now' kwam voorbijgesneld in een loeiharde maar slordige versie. Je betrapte je er zelfs op dat je dacht dat zo'n show nooit het uitkijken waard was geweest, als je er niet vast van overtuigd bleef dat de groep minstens één glimp van haar genie zou tonen. En dat gebeurde maar sporadisch.

Het optreden kreeg een griezelige intensiteit toen Carl een persoonlijke zin van Pete zong in 'The Saga'. Daar klinkt het vals ontkennend "I don't have a problem, you've got the problem". Ook het hyperbiografische 'What Became Of the Likely Lads' werd gespeeld met vuur, passie én, belangrijker nog in het geval van The Libertines, doodsverachting. Wat de groep ook tot eer strekte, is dat niets aan de set echt bedacht leek.

Zelfs de James Dean-pose waarmee Carl Barât opkwam, had een naturel. Barât heeft zijn idolen trouwens goed bekeken: een beetje verdwaasd uit zijn ogen kijkend stuiterde hij op het podium rond in een perfecte imitatie van de punkers uit de jaren zeventig en drukte hij zijn lippen tegen de microfoon als een herboren Joe Strummer.

Jammer genoeg was de hoogspanning die hun twee platen doet knetteren slechts in de bisnummers merkbaar. En dat is wraakroepend laat voor een groep waarvan de frontman na alle sores ruim dubbel zo meerderjarig zou moeten zijn als zijn leeftijdsgenoten.

WIE The Libertines WAAR EN WANNEER Botanique, Brussel, donderdag 16 september

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234