Woensdag 12/08/2020
Korneel De Clercq presenteert 'Wonderland' op Radio 1.Beeld © VRT - Joost Joossen

DM Zapt

Doorspoelen, die strak afgelijnde formats op de radio: 'Wonderland' laat horen hoe het moet

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de redactie de blik op oneindig. Vandaag: Sasha Van der Speeten over het Radio 1-programma Wonderland.

Hoe trek je als radiozender de ouder wordende millennial aan die op Spotify van het ene naar het andere genre zapt en zich geen moer aantrekt van wat nu mainstream of alternatief is? En hoe houd je tegelijkertijd het zogenaamde unserved audience aan het lijntje dat beweert zijn gading niet te vinden bij de bestaande Vlaamse radiozenders? Vooral Generatie X klaagt om de haverklap dat Studio Brussel te infantiel is geworden, dat MNM te druk en te commercieel is, en Radio 1 te stoffig of te gezapig.

Mogen wij dat laatste cliché even tegengaan? Want op Radio 1 is iets interessants aan de hand. Noem het verjonging. Noem het een frisse wind. Feit is dat Wonderland, het drie uur durende avondprogramma op weekdagen, aanvoelt als het vlaggenschip op die behoedzaam ingezette nieuwe koers. Het is een radioshow met een playlist zoals men die op StuBru niet durft samen te stellen. Pop, indie, rap, americana, folk en r&b wisselen er elkaar af. Reguliere singles en verse vondsten uit Spotify-playlists verdringen er elkaar. Immers, een muzieksamensteller die vandaag uitsluitend de output van de platenfirma’s volgt en niet online leeft, kan evengoed het doodvonnis van de zender tekenen.

Nu sloop er sinds de komst van Ayco Duyster naar Radio 1 al een stuk meer realiteitszin in de playlists voor overdag. Zet Wonderland straks de toon voor heel de zender? Presentator Korneel De Clercq koos de voorbije week niet alleen Ween en Calexico of grijsgedraaide Radio 1-getrouwen zoals Raymond of Axelle Red, maar ook een heleboel hiphop en jonge soul: Blackwave, Roméo Elvis, STIKSTOF, Kendrick Lamar, Mahalia en Janelle Monae. De nieuwe single van Natalie Prass werd zowaar gevolgd door ‘Lovestoned’ van Justin Timberlake. Niet om eens misplaatst ironisch te doen, maar simpelweg omdat het een verdomd goed nummer is. Halle-fucking-lujah!

Radioformats maken ons nochtans wijs dat jonge mensen niet naar Johnny Cash luisteren, dat plusveertigers geen interesse hebben in hiphop en r&b, en dat fans van Lady Gaga hun neus ophalen voor Joan As Police Woman. Beste radiobonzen, we hebben nieuws voor jullie: er staat een jonge, wispelturige generatie te trappelen waarop geen enkel bestaand format vat heeft. Bovendien lusten die jonge mensen gerust een beetje Woord. Ze verslinden de ene podcast na de andere, quoi. Jongerenzenders zijn jarenlang zo bang geweest van het opgestoken vingertje dat de slinger te ver naar de andere kant is doorgeslagen. Wie vandaag ook maar een béétje duiding durft geven, wordt krampachtig weggezet als saai en betuttelend. Da's een ronduit idiote reflex.

In Wonderland hoorden we vorige week trouwens een toffe babbel over het recentste Johnny Cash-eerbetoon Forever Words. Even later weerklonk ‘No Diggity’ van Blackstreet, daarna Queens of the Stone Age. 'Visie' noemt men dat.

Wonderland, van maandag tot donderdag om 20u op Radio 1.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234