Zaterdag 17/04/2021

DOOR Eurodeals blijft McDonald's zeulen met ongezonde reputatie

Woordvoerder Stephan De Brouwer: 'Een cheeseburger of een Big Mac is niet ongezond. Integendeel'

De vette jaren raken niet voorbij

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald's doet hard maar tevergeefs zijn best om zich een gezond imago aan te meten. Het bedrijf heeft enkele gezondere menu's en promoot een actieve en evenwichtige levensstijl. Toch blijft het uit alle kanten kritiek regenen. Maar ondertussen stromen de klanten toe.

Brussel

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Stijgende verkoops- en bezoekerscijfers en 22ste in de lijst van Best Employer of the Year, dat was het goede nieuws dat McDonald's Belgium gisteren bracht. Maar zo'n fantastische vijftigste verjaardag beleeft de hamburgerketen niet. McDonald's ligt eens te meer onder vuur wegens zijn Dollar Menu, hier bekend als Eurodeals, een formule waarbij diverse hamburgers, milkshakes en andere producten nog maar 1 of 2 euro (of dollar) kosten.

Het gaat McDonald's Belgium financieel voor de wind, wat de verkoop betreft. Die is vorig jaar met 6 procent gestegen. In vergelijking met 2000 is er zelfs een stijging van bijna 33 procent. Die winst valt toe te schrijven aan twee factoren, volgens het bedrijf. Ten eerste neemt het aantal klanten toe. Daarnaast worden er meer producten verkocht.

Dat McDonald's beter verkoopt, komt volgens woordvoerder Stephan De Brouwer omdat het steeds meer inspeelt op de vraag van de consument om gezonde voeding. Er kwamen slaatjes, yoghurt en gezondere hamburgers op het menu, zoals de pitaburger. "Salades vormen niet de kern van de stijgende omzet, maar ze hebben er wel een belangrijke bijdrage aan geleverd."

Vandaar dat McDonald's dit jaar voortborduurt op de gezondevoedingshype. Sinds begin deze maand is de Chicken Mythic verkrijgbaar, een kipburger met kaas, salade en twee stukjes tomaat. Daarnaast wordt het saladeaanbod vanaf 26 april uitgebreid met twee nieuwe producten. Verder promoot McDonald's een actieve en evenwichtige levensstijl, onder andere door sportlessen op scholen onder leiding van atlete Kim Gevaert.

Een andere belangrijke pijler zijn de Eurodeals, die drie jaar geleden geïntroduceerd zijn. Dit is een gamma producten die voor 1 of 2 euro worden aangeboden. Het gaat dan bijvoorbeeld om grote milkshakes, cheese-, ham- en chickenburgers.

Ongezonde kost waarmee de consument goedkoop uit denkt te zijn, maar hem uiteindelijk op gezondheidsvlak een gepeperde rekening kan bezorgen, luidt de kritiek daarop in de Verenigde Staten. "Als je kijkt naar het Dollar Menu (zoals de Eurodeals in de Verenigde Staten heten, TS), lijkt het een koopje", zegt voedingsadviseur Connie Schneider van Fresno County in de krant The New York Times. "Maar als je kijkt hoeveel voedingsstoffen je krijgt voor een dollar, is het het minst economische."

Ook de filmwereld laat zich niet onbetuigd in zijn aanval op fastfood. In 2004 toonde filmmaker Morgan Spurlock al wat het dagelijks eten van dergelijk voedsel met je doet. Na een maand was hij 9 kilo aangekomen, depressief en had hij een sterk verminderd libido. Later dit jaar verschijnt Fast Food Nation, een film met Avril Lavigne en Ethan Hawke. Ook die rolprent wijst op de schadelijke effecten van fastfood op de gezondheid. En of het nog niet genoeg is, is er ook nog het jeugdboek Chew on this, dat gebaseerd is op Fast Food Nation.

Volgens Stephan De Brouwer klopt de kritiek niet. "Je zit bij ons ver van een onevenwichtige voeding. Een cheeseburger of een Big Mac is niet ongezond. Integendeel." Hij verwijst naar www.mcdonaldsmenu.info, waarop per product de voedingswaarden vermeld staan. "Je zult zien dat al onze producten goede nutritionele profielen hebben. De Big Mac bezorgt je 25 procent van de caloriewaarden en 38 procent van de vetten die een vrouw van twintig die niet actief is dagelijks nodig heeft."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234