Woensdag 26/01/2022

Door de zee van zand

Vertrekken via de achterdeur. Zo noemen West-Afrikanen de tocht naar Europa die ze door de woestijn, over land en de Middellandse Zee maken. Waarom vertrekken ze, wat betekent dat voor de achterblijvers? Wie profiteren, wie maken vuile handen en wie betaalt de prijs?

"Toen ik voor de tweede keer was vertrokken, smeekte mijn moeder me om terug te komen. De hitte en de angst om stil te komen staan met pech in de Sahara is de grootste uitdaging. Dan kun je twintig liter water drinken, je zult het niet overleven." Yancouna Jadama (29) wou van Gambia naar Europa, maar heeft spijt van die tocht.

De Nigerese politicoloog en migratie-expert Rahmane Idrissa noemt de Sahara die noordwaarts halverwege zijn geboorteland begint de 'zee van zand'. Wie zonder visum en vliegticket vanuit Gambia, of andere Afrikaanse landen, naar Europa wil, kan niet om de Sahara heen. Daarvoor moeten immigranten over land door Senegal, Mali, Burkina Faso en de Nigerese stad Agadez; de poort naar de Sahara. Na de woestijn, als ze die overleven, komen ze aan in het stuurloze en gevaarlijke Libië. Daarna pas kunnen ze, als ze Libië overleven, de Middellandse Zee over en Italië in. Op voorwaarde dat ze de zee overleven, uiteraard.

Voor Jadama liep het - bij zijn eerste vlucht - mis in Libië. "Ik was 21 en kwam in een pakhuis terecht met 300 anderen. Er was één toilet en geen wasgelegenheid. We moesten als sardientjes naast elkaar liggen om te slapen en kregen één keer per dag eten. Mannen werden gemarteld en tegelijkertijd werd hun familie gebeld voor losgeld. Het doet pijn als ik eraan terugdenk. Mijn Senegalese vriend, stortte in van de honger en vermoeidheid. Toen hebben ze hem vrijgelaten.

"Mij martelden ze niet. Maar ze belden mijn familie ook voor losgeld. Er viel alleen niets te halen. Ik kom uit een gezin van negen. Na drie maanden ben ik door een Gambiaan vrijgekocht, maar dan moest ik wel bij hem werken. Na zes maanden hield ik het niet meer vol en ging ik terug naar Gambia."

Etappes

De risicovolle reis die Afrikaanse migranten richting Europa maken is met mysterie omgeven. De tocht zou weken, maanden en soms jaren duren omdat hij in etappes verloopt. "De reden daarvoor is dat migranten tussen het reizen door geld moeten genereren, omdat ze onderweg veel kwijt zijn bij de vele checkpoints van de politie en douaniers. Die moeten in elk doorvoerland omgekocht worden", zegt Idrissa over de telefoon. "Dus geregeld moeten ze het thuisfront vragen om meer geld. Dat doen ze ook omdat het gevaarlijk is om te veel cash mee te nemen. Tegen de tijd dat de migranten in Niger aankomen, zijn ze door al hun geld heen en moeten ze weer wachten tot er geld wordt gestuurd vanuit thuis."

De commissie bij geldtransfers - zo'n 10 procent van het totale bedrag - via kantoren als Western Union is één poot van de migratie-economie waar de doorvoerlanden aan verdienen. Politicoloog Fransje Molenaar van Clingendael noemt nog een "hele rits aan actoren" van klein naar groot. "Elke migrant heeft een jerrycan bij zich voor water. Dat wordt onderweg duur verkocht." Ook verdienen de doorvoersteden aan onderdak voor de migranten en prostitutie. "De politie verdiende altijd al aan steekpenningen bij de checkpoints, maar die zijn enorm gestegen nadat Niger een deal met de Europese Unie sloot om migranten tegen te houden. De smokkelaars hebben sindsdien ook hun prijzen verhoogd."

Niger kreeg eind 2015 ruim 600 miljoen euro aangeboden van de EU uit een 'noodfonds voor Afrika' van 2,4 miljard, om migranten te verhinderen Libië en dus Europa te bereiken. Dat geld moet gaan naar opvang van migranten, voorlichting en begeleiding bij vrijwillige terugkeer. Maar er is weinig duidelijkheid over hoe het geld wordt uitgegeven en hoeveel er al in Niger is terechtgekomen.

Migratiedeal

De Europese focus ligt op deals met Afrikaanse landen omdat er met de voormalige antimigratiepartner Libië, na de val van Muammar Khadafi en de instorting van de staat, geen samenwerking meer is. Khadafi kreeg van toenmalig Italiaans premier Berlusconi in 2008 5 miljard om Afrikaanse grenswacht te spelen. Een bedrag waar ook Europese veiligheids- en transportbedrijven van profiteerden. Dat is nu met de deal met Niger ook zo: de Fransen trainen politie en leger en er zijn geruchten dat Italië een fysieke rol wil spelen in de beveiliging van de woestijn. Het halve land zou inmiddels bezet zijn door Europese en Amerikaanse militaire bedrijven. Het arme Niger biedt weinig weerstand.

EU-kopstukken prijzen ondertussen de gedaalde migratiecijfers na de deal met Niger. Maar volgens Molenaar, die 'irreguliere' migratie over de zogeheten trans-Sahara-route onderzocht, is er misschien wel wat minder migratie via Niger dan voorheen, maar is het inkomen van de smokkelaars navenant gelijk gebleven. "Er zijn evenveel inkomsten omdat alles gewoon duurder is geworden voor de migranten. Tegelijk is er vanwege de miljoenen uit Europa, ook nog een mooie gelegenheid om een graantje mee te pikken van EU-gefinancierde projecten."

Idrissa schetst een wranger beeld van de Europese pogingen om de Afrikaanse migratie te stoppen: de Sahara dreigt de nieuwe Middellandse Zee te worden als het op een dodelijke afloop aankomt. "De bekende migratieroutes door de Sahara, waar de karavaans van Toeareg al eeuwen goederen, of dat nu voedsel, vee of drugs zijn, over vervoeren, worden vanwege patrouilles verruild voor onbekendere wegen. De chauffeurs komen daar geregeld in de problemen en het aantal doden in de woestijn stijgt daardoor enorm."

Jadama waagde het een tweede keer, maar de Sahara schrikte af. "Ik ben in 2012 weer naar Niger gegaan zonder iets te zeggen. Ik dacht: nu ken ik het klappen van de zweep en gaat het vast beter. Maar de Sahara was na Khadafi's dood heel gevaarlijk geworden. Overal waren er wapens, milities, jihadisten. Ik ben toen teruggegaan naar Gambia."

Twee weken geleden nog overleefden slechts 23 leden van een groep van 75 migranten uit Gambia, Senegal, Nigeria en Ivoorkust een voettocht uit de woestijn. De overige 52 zijn volgens de Internationale Organisatie voor Migratie waarschijnlijk omgekomen van de dorst en hitte nadat ze door hun chauffeurs waren achtergelaten. De reden is onbekend, maar kenners denken dat de chauffeur milities is tegengekomen.

Vorige maand kwamen 40 migranten om in de woestijn nadat een pick-up het had begeven. Hoewel er geen overzicht is van het dodental in de Sahara, zeggen sommigen dat het hoger is dan op zee. Volgens Molenaar zijn er "ook meer gevallen van seksueel geweld in de woestijn. En omdat er tegelijk minder zicht is op de route, is het moeilijker om migranten te beschermen. "

Wetteloos

De situatie toont volgens Idrissa het volslagen gebrek aan kennis van de EU van migratie vanuit West-Afrika. "Ten eerste is er al de vraag wat reguliere en irreguliere migratie is. Binnen West-Afrika is er sprake van vrij verkeer van personen, dus tot aan de grens met Libië is de reis die de migranten maken helemaal niet illegaal." De regio telt dan ook de hoogste migratiestromen binnen het continent. Reizigers die zaken of familie over de grens hebben, worden volgens Idrissa nu ook lastiggevallen of tegengehouden. "Wat in Europa smokkelaar heet, heet in Niger chauffeur of 'passeur', omdat ze geen wet overtreden. De Nigerese regering heeft in 2015, onder druk van de EU, een anti-immigratiewet moeten aannemen om dit te criminaliseren. De wet druist in tegen de regionale wetten en heeft veel van de huidige ellende veroorzaakt."

Niger is onder andere verplicht om migranten die door willen naar het noorden op te pakken. Idrissa: "Ze zitten vast onder onacceptabele omstandigheden."

Na de woestijn zijn er de gevaren van het wetteloze Libië. De verhalen van de terugkeerders zijn gruwelijk. Ontvoering, geweld, racisme jegens zwarte Afrikanen, uitbuiting, zelfs een vorm van slavernij behoren daar volgens het IOM tot de dagelijkse praktijk. "Libië is het echte probleem", zegt Idrissa. "Niger is aantrekkelijk vanwege de chaos in Libië. En toch legt Europa liever de focus op andere Afrikaanse landen om het vuile werk op te knappen. Maar je kunt een muur rond Niger bouwen, mensen zullen eroverheen klimmen om bij Libië en de zee te komen. Ze willen geld verdienen en de gevaren zijn voor hun een ingecalculeerd risico. Een investering zelfs. Die realiteit lijkt Europa niet te willen accepteren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234