Woensdag 21/08/2019

40 jaar De Morgen

Door de lens van Filip Claus: een ontredderd parlement na de ontsnapping van Dutroux

Een ontredderd parlement na de ontsnapping van Dutroux.

Na de ontsnapping van Belgiës beruchtste crimineel, Marc Dutroux, stond het parlement in rep en roer. Fotograaf Filip Claus legde de ontredderde ministers vast in een iconisch beeld. Ondanks de  kracht van de foto haalde ze de voorpagina niet.

40 jaar De Morgen

De Morgen is 40 jaar geworden. Dat vieren we met verhalen uit haar rijke geschiedenis als onafhankelijk dagblad. Veertig jaar wereldnieuws, veertig jaar cultuur én politiek. Scroll door de tijdlijn en wandel doorheen de historiek van uw jarige krant in veertig hoogtepunten.

“Ik heb een portrettentrekker nodig om naar het parlement te gaan”, riep De Morgen-hoofdredacteur Yves Desmet in de namiddag van 23 april 1998, en fotograaf Filip Claus snelde richting Wetstraat. Het was de dag waarop Marc Dutroux, ’s lands beruchtste crimineel, was ontsnapt uit het gerechtsgebouw van Neufchâteau. “Ik kwam er bijna dagelijks, maar die dag voelde natuurlijk meteen speciaal. Door de enorme chaos mochten we plots op plekken komen waartoe we normaal geen toegang hadden”, herinnert Claus zich.

Vlieg op de muur

Ondanks de ernst van de situatie was de houding van vlieg op de muur – “de grootste verdienste van een fotograaf is opgaan in het decor” – wellicht nooit zo makkelijk aangemeten. Claus: “Ik stond tegen het raam gedrukt, waardoor ik een soort Rembrandt-licht verkreeg voor deze foto. Er waren een paar mensen in de ruimte die heel even raar opkeken, maar de aandacht ging al snel weer naar andere zaken.” Politici en rondzwervende journalisten lijken zich na de onwaarschijnlijke ontsnapping liever te wentelen in ongeloof en radeloosheid. “Je ziet mooi wie perplex stond en welke politici zich een beetje naar voren begonnen te wurmen in die crisissituatie, zoals Louis Michel en Herman De Croo.”

Dat de iconische foto – geschoten in de salonruimte naast de zittingzaal op de eerste verdieping – zo verhalend aanvoelt, is vooral te danken aan de diagonaal die door het beeld trekt, maar ook voor een deel aan de grote vrijheid die fotografen in die tijd kregen. “We moesten geen foto’s nemen die de tekst illustreerden, maar werden op pad gestuurd om een foto te maken die de tekst verving.” Een geslaagde missie: eender welk blokje tekst dat bij deze foto had gestaan, zou wellicht minder hebben verteld dan het beeld van een ontredderd parlement. “Voor de persfotografie was dat een gouden periode.”

Geen voorpagina

En toch haalde dit beeld niet de voorpagina van De Morgen, wel een spotprent van huiscartoonist ZAK(Jacques Moeraert). “‘Met welk beeld je ook was teruggekeerd, je zou het toch nooit hebben gewonnen van ZAK’, zei Desmet toen ik terugkeerde.” In de Volkskrant bekleedde het beeld wél de voorpagina, wat wellicht de mooiste metafoor is voor de gedachte die volgens Claus door het hoofd schoot van elke protagonist op deze foto. “In welke Belgenmop zijn we nu weer beland?”

Scroll verder door 40 jaar De Morgen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden