Zaterdag 23/10/2021

Doodgereden fietsster vrijgepleit van alle schuld

De op 6 januari in Hasselt doodgereden Els Albergs (15) was dan toch niet mee verantwoordelijk voor het ongeval waarbij ze van haar fiets werd gemaaid. Met die uitspraak herriep de rechter in hoger beroep gisteren een vonnis van een collega. Die had eerder gesteld dat het meisje voor 75 procent verantwoordelijk was omdat haar licht niet goed zou hebben gewerkt. Nu blijkt dat het licht van een van de fietsen zeker werkte. Helaas waren de ruiten van de dader aangevroren.

Hasselt

Belga / Eigen berichtgeving

Op maandagochtend, 6 januari 2003, de eerste dag na de kerstvakantie, fietsen de vijftienjarige Els Albergs en haar zus naar school. Het is iets voor acht uur 's morgens en schemerdonker. Op de Nijverheidskaai, niet ver van hun huis, worden beide zussen aangereden door een witte bestelwagen Mercedes Vito. Haar zus overleeft de aanrijding, Els sterft diezelfde dag nog in het ziekenhuis. Onmiddellijk na het ongeval laat Sacha G. zijn bestelwagen tot een hoop schroot persen en blijft hij tien dagen spoorloos. Voor de politierechtbank verklaarde hij dat hij dacht "iets" te hebben geraakt, wellicht "een fietser". Toen de doodrijder uiteindelijk werd ontmaskerd, bleek hij vlakbij het slachtoffer te wonen. Hij had wel een wagen maar geen rijbewijs meer, was niet verzekerd en reed met een niet ingeschreven en niet gekeurd voertuig.

Toch was dat voor de politierechter niet voldoende om de man de volledige schuld te geven voor het ongeval. Integendeel, het meisje werd voor 75 procent verantwoordelijk gesteld.

Volgens een verkeersdeskundige immers zou het achterlicht van de fietsers niet gewerkt hebben, wat door de ouders betwist werd. De vader bleef herhalen dat hij de fietsen aan het einde van de vakantie had nagekeken en dat alles werkte. Bovendien vermeldde het deskundigenverslag dat de dynamo's aanstonden. En er was een getuige die bevestigde dat de meisjes tot op meer dan 55 meter zichtbaar waren.

Toch was het ongeval volgens de deskundige onvermijdelijk omdat de twee meisjes niet goed zichtbaar waren. Hoewel de rechtbank opmerkte dat Sacha G. elke ochtend dezelfde route nam, moest weten dat er veel fietsers reden en het groot licht had kunnen opzetten om een beter zicht te krijgen, oordeelde de rechter dat de verdachte slechts voor een kwart verantwoordelijk was. "Men nam een beslissing op basis van een expertise die volgens ons totaal niet door de beugel kan. Dat kunnen en zullen wij zo niet laten", zo reageerde de vader na het vonnis.

Ook specialisten van politieke partijen reageerden scherp. Onder anderen CD&V-verskeersspecialist Jos Ansoms sprak van een bagatellisering van het vluchtmisdrijf.

Volgens de Hasseltse correctionele rechtbank had Sascha G. de fietsende zussen wel degelijk kunnen zien. De rechter stelde dat hij met de dimlichten van zijn bestelwagen de reflectoren van niet-verlichte fietsen van 45 meter had kunnen opmerken. Het achterlicht van de fiets van Nele brandde wel, maar kon eventueel belemmerd zijn geweest door zus Els, die schuin achter haar reed. Maar de zichtbaarheid was voldoende. De chauffeur had de fietsers tijdig kunnen opmerken en naar links uitwijken. Zijn rijgedrag was ook niet aangepast, want op 6 januari 2003 rond 7.45 uur was er sneeuw en ijzel.

Doorslaggevend was ook de zichtbaarheid vanuit de bestelwagen. De zijruiten en de buitenspiegels waren nog bevroren. Door de voorruit kon hij al 'iets' zien door het veegvlak van de ruitenwissers. Volgens de rechtbank had hij beperkte zichtbaarheid. Hij reed ook al acht jaar zonder rijbewijs en zonder ooit enige rijles gehad te hebben.

Verder werd de straf van de politierechter bevestigd. Voor het dodelijk ongeval zelf kreeg Sacha G. uiteindelijk drie maanden cel. Voor het vluchtmisdrijf kreeg hij de volledige twee jaar. Omdat hij zonder rijbewijs in een niet verzekerd, niet ingeschreven en niet gekeurd voertuig reed, kwamen daar nog drie maanden bij. Daarbovenop was er nog een boete van 5.000 euro. Aan de stiefvader en de moeder van Els moet de chauffeur provisionele schadevergoedingen van 4.000 en 10.000 euro betalen. Zus Nele, die gewond raakte bij het ongeval, kreeg 1 euro schadevergoeding. Om haar te onderzoeken stelde de rechtbank een geneesheer-deskundige aan. Sacha G. mag gedurende vijf jaar niet meer achter het stuur van een auto kruipen en moet een theoretisch en praktisch rijexamen afleggen.

Chauffeur had meisjes tijdig kunnen opmerken maar reed met aangevroren ruiten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234