Donderdag 26/11/2020

Dood Greg Martin: einde van een grafisch tijdperk

Het belang dat Martin had voor de videogame-industrie in haar vroege dagen valt niet te onderschattenBeeld kos

Met de dood van Greg Martin, die met zijn werk voor onder meer 'The Flintstones' op de radar verscheen, komt een eind aan een grafisch tijdperk. De grafische artiest verwierf vooral naam en faam met zijn creaties voor de covers van gameklassiekers als 'DuckTales' en 'Sonic the Hegdehog'.

Miljoenen spelers hebben een exemplaar van klassieke games als 'Sonic the Hedgehog' en 'DuckTales' in huis, maar de figuren ontlenen hun iconische waarde vooral aan het feit dat honderden miljoenen mensen ze ooit in een winkelrek zagen staan.

De pakkende box art van die games werd gemaakt door Greg Martin, een grafisch artiest wiens overlijden op 6 januari werd bekendgemaakt.

Het overlijden van Greg Martin werd hoegenaamd niet aan de grote klok gehangen: een aantal nieuwssites over videogames brachtten het nieuws op basis van een bericht dat online werd geplaatst door een ex-collega van Martin, op een tamelijk obscuur internetforum voor Nintendofans.

Hij overleed overigens al in mei 2013, op 57-jarige leeftijd, aan een niet nader genoemde doodsoorzaak in de Amerikaanse stad Boulder (Colorado).

Klassiekers
Maar het belang dat de man had voor de videogame-industrie in haar vroege dagen valt niet te onderschatten: hij ontwierp de box art, de tekening die op het doosje prijkt, van gameklassiekers als 'Sonic the Hedgehog', 'DuckTales', 'Mega Man' en de Nintendoversies van 'Pac-Man', en bepaalde op die manier het uitzicht van tientallen videogames die tussen 1990 en 1997 op de markt kwamen.

Die covertekeningen waren toen veel belangrijker dan vandaag. Wanneer de games zelf in de console werden gefloept, stootten de spelers meteen op de visuele beperkingen die de geringe rekenkracht van de consoles oplegden aan de gamesontwerpers; er was nog een hele weg af te leggen van de blokkige graphics uit die tijd naar de olieverfschilderijlook die hedendaagse videogames kenmerkt. De box art was toen de belangrijkste manier om het imago van een game te verkopen aan het brede publiek.

Turtles
De stijl die Martin daarvoor ontwikkelde, bleek het prima te doen: hij werd in de jaren 90 ingehuurd door gamehuizen die spelletjes ontwikkelden voor de consoles van Nintendo en Sega. "Hij produceerde prachtige airbrush-tekeningen, waarvoor hij bijna een week nodig had om ze te maken", zegt de ex-collega op het Nintendoforum. "Het probleem was natuurlijk dat hij bijna nooit effectief een week hád, zodat hij vaak hele nachten doorwerkte om werk waarvoor vijf dagen nodig was in drie dagen tijd klaar te krijgen."

Martin leerde de kneepjes van het vak echter in de animatiewereld. Toen hij in 1980 afstudeerde met een bachelortitel aan het Los Angeles Art Center, kwam hij snel terecht bij de Amerikaanse studio Hanna-Barbera, waar hij meewerkte aan animatiereeksen als 'The Flintstones', 'The Jetsons' en 'Yogi Bear'. De figuren die hij daarvoor tekende, zouden later nog terugkeren in zijn carrière: in de vroege jaren 90 kwamen er heel wat videogame-adaptaties van die tekenfilmseries op de markt, waarvoor Martin dan weer de omslagtekeningen maakte.

Freelance
Als freelance-artiest bleef Martin zijn werk voor de videogame-industrie altijd combineren met animatiewerk: tijdens de jaren 90 werkte hij bijvoorbeeld mee aan animatiereeksen als 'Teenage Mutant Ninja Turtles'. Maar daar was hij slechts één tandwiel in het raderwerk: de gamecovers verleenden hem, zij het achter de schermen van de industrie, zijn naambekendheid.

De traditie die hij groot hielp maken, het verkopen van een game via zijn box art, is ondertussen stilaan aan het verdwijnen. In 2007 werd nog meer dan 80 procent van alle videogames in een doosje verkocht, ondertussen is dat gedaald naar zo'n 60 procent.

Beeld kos
Beeld kos
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234