Maandag 14/10/2019

Auto

Donkere wolken boven teleurstellend Tesla

De Tesla Model 3 mag hevige concurrentie verwachten. Beeld REUTERS

Tegenvallende winstcijfers, de financieel directeur die onverwacht zijn biezen pakt en een productiecijfer dat op zijn minst ‘creatief’ te noemen is. Autobouwer Tesla stelt zijn beleggers teleur. En er liggen ‘Tesla-killers’ op de loer.

“Het wordt een opwindend jaar”, orakelde Elon Musk bij de voorstelling van de kwartaalcijfers. Daarin heeft de charismatische visionair gelijk, al kan het weleens op een andere manier zijn dan de topman zelf bedoelde. De cijferdans ziet er minder rooskleurig uit dan aan de oppervlakte lijkt.

Musk haalde zijn optimisme uit de omzet die iets beter was dan analisten hadden verwacht. In het vierde kwartaal van 2018 boekte Tesla een omzet van omgerekend 6,2 miljard euro, een fractie boven de verwachtingen. Bekeken over het hele jaar klom de omzet van net geen 10,4 miljard euro naar 18,6 miljard. En er werd eindelijk ook eens winst geboekt. Tesla noteerde het voorbije kwartaal een nettowinst van 120 miljoen euro. Al hadden analisten op iets meer gehoopt. 

Bijna terloops werd ook het vertrek aangekondigd van Deepak Ahuja. Het onverwachte opstappen van de financieel directeur deed ook al geen goed aan het vertrouwen. De beleggers waren not amused en stuurden het aandeel woensdag ruim 9 procent lager. Ook gisteren ging het verder bergafwaarts. En dat is slecht nieuws voor Musk. Hij moet immers in maart een bijzondere lening van 800 miljoen euro terugbetalen. Hij kan dat doen door die lening deels om te zetten in aandelen, maar dan zijn er meer aandeelhouders en moet de winst per aandeel over meer mensen worden verdeeld. De beurskoers moet daarvoor wel zowat 312 euro bedragen, de zogenoemde conversiekoers. Dat betekent dat een belegger die 1.000 dollar (871 euro) heeft geleend, dat geld óf 2,78 aandelen terugkrijgt.

Momenteel noteert het aandeel onder de 260 euro, mijlenver verwijderd van dat doel. Dat betekent dat Tesla het geld van de lening zal moeten terugbetalen, ofte 800 miljoen euro. Musk laat het vooralsnog niet aan zijn hart komen. Hij toonde zich van zijn meest optimistische zijde. “Zelfs als een wereldwijde recessie de economie treft, verwachten wij ongeveer 50 procent meer auto’s af te leveren dan vorig jaar”, klonk het.

Twee weken geleden meldde Tesla nog 3.000 medewerkers te moeten ontslaan in een poging winstgevender te zijn en zijn Tesla Model 3 betaalbaar te houden. Dat Model 3 moet uiteindelijk een elektrische auto voor de middenklasse worden, met een prijs van rond de 30.400 euro. Tesla wil de productiekosten verminderen en het personeel is de eerste besparing. Er kunnen nog ontslagen vallen, stelt Musk, mocht een economische recessie het bedrijf daartoe dwingen.

Volkswagen

Maar ondanks de besparingen zal de goedkoopste versie van Model 3 nog altijd 38.200 euro bedragen. De productie moet fluks omhoog, stelt Musk. Uitgaande van zijn prognose moeten er in 2019 tussen de 370.000 en de 400.000 auto’s van de band rollen, wat zou neerkomen op een groei tussen de 45 en de 65 procent ten opzichte van 2018. Die nieuwe voorspellingen zijn niet mis. Maar Tesla heeft de reputatie vaak al ambitieuze productiedoelen te missen.

Intussen zit ook de concurrentie niet stil. In het luxesegment komen enkele fabrikanten op de proppen met stevige modellen. De Taycan is de eerste volledig elektrische Porsche. Voorts liggen ook de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC op de loer. Maar de echte Tesla-killer zou Volkswagen kunnen worden. De Duitse autobouwer heeft zonet zijn plannen uit de doeken gedaan om een platform voor elektrische auto’s te bouwen, waarmee ze sneller en goedkoper kunnen produceren. 

De komende vijf jaar pompt VW liefst 30 miljard euro in dat platform. Terwijl Tesla relatief nieuw is op het gebied van productie en het produceren op grote schaal, is VW een machtige fabrikant met grote volumes en een uitgebreide logistieke toeleveringsketen. Het lijkt erop dat Elon Musk behoorlijk wat kopzorgen te wachten staat, en de terugbetaling van de lening op korte termijn is allicht nog de minste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234