Donderdag 21/11/2019

Donderjazz en bliksemsax

Als er één dag is om naar Gent Jazz af te zakken, dan moet het wel donderdagavond zijn. Wij stippelen een trip uit langs New Yorkse kroegen, Noord-Afrikaanse tempels, Caribische stranden en Londense clubs.

Hoera. feat Hiele

We hoeven u geen blaasjes wijs te maken: in de jazz hebben grenzen nooit bestaansrecht gehad. Ook Hoera. houdt zich liever op in een niemandsland dat gaandeweg een allemansland werd: op hun tweede album Beestentijd wagen bedwelmde jazz, roestige elektronica en dromerige avant-garde zich aan een hitsige ménage à trois. Het wrijft, het schuurt, het friemelt en het roffelt.

Hoera. vindt zijn oorsprong bij Granvat, en hun tweede album werd meteen met een Young Jazz Talent bekroond. Met twee leden van Book of Air en één superieure aanwinst van STUFF. weet dit trio net zo vernuftig te spelen met leestekens als met muzikale invloeden. Met Roman Hiele als vierde wiel aan de wagen winnen synthetische sounds en ondergrondse beats ook aan belang in de sound. En hadden we al gezegd dat ze een volledig nieuw project voorstellen? In émimo vormen de eigen opnames van het Litouwse Jauna Muzika-kamerkoor de rode draad. Klinkt gek? Te gek. Kan niet mislopen dus. Hoera!

Shabaka

and the Ancestors

"Fuck it, laten we gewoon wat spelen!" Zo verwoordde Shabaka Hutchings, frontman van Sons of Kemet en nog een handvol andere bands, onlangs in Opwijk zijn idee over jazz. Dat was niet anders in Johannesburg, waar hij zich liet omringen met de beste Zuid-Afrikaanse muzikanten en zijn album Wisdom of Elders in amper in één dag inblikte.

Op Gent Jazz proberen ze het genie van één etmaal opnieuw te vertalen. Wat dat precies inhoudt? The Ancestors leggen het graag aan met Caribische calypso, Centraal-Afrikaanse zangstructuren en Zuid-Afrikaans nguni. Klinkt als potjeslatijn? Geen probleem: denk gewoon aan heupen die zich een breuk dansen, benen die voortdurend in stuwende beweging blijven, en een hart dat zichzelf een rolberoerte bezorgt.

Saxsater Shabaka wordt overigens weleens de Britse antipode van Kamasi Washington genoemd. Op Gent Jazz worden beide groot-heden alweer tegen elkaar uitgespeeld. Geestig detail: vorig jaar zagen we Washington vol bewondering kijken naar Sons of Kemet, die op de Garden Stage het festival uitgeleide deden. Benieuwd wie op donderdag het pleit wint.

Kamasi Washington

Kamasi Washington bedacht de arrangementen voor de laatste plaat van Kendrick Lamar, speelde zowel bij Snoop Dogg als Lauryn Hill en Flying Lotus. En op eigen houtje ontplooit deze tenorsaxofonist zich tot de nieuwste kroonpretendent van de jazz. Met een driedubbele plaat schudt hij de jazzgeschiedenis als een versgewassen laken op. De erfenis van John Coltrane, Charlie Parker of Pharoah Sanders valt niet te negeren, maar tegelijk haalt hij ook wat Debussy, fiftiespop of Fela Kuti uit de kast. Een tienkoppig orkest, filmisch koor en een dertigtal strijkers geven deze triatlon een episch karakter. Donderdag bent u getuige van een bliksemset met jazzsax. Een gewaarschuwd bleekneusje is er twee waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234