Donderdag 13/08/2020

Don't choose nostalgia

Onze bioscopen zijn nu al jaren in de greep van remakes, reboots en andere afgeleide producten. Hoe heerlijk nostalgie ook kan zijn, ze dreigt elke vorm van creativiteit dood te knijpen. Tijd om weer avontuurlijker te worden in de bioscoop.

Af en toe moet ik mezelf eraan herinneren dat het 2017 is. Ik spendeer ongeveer 93,7 procent van mijn tijd in de bioscoop, en daar is het de jongste jaren al seventies, eighties en nineties wat de klok slaat.

Star Wars, Jurassic Park, Terminator, Ghostbusters, en sinds deze week ook Trainspotting: alles komt terug. De komende maanden gaat dat niet veranderen: Disney - dat zowat zijn volledige catalogus aan het remaken is - is in blijde verwachting van Beauty and The Beast, de nieuwe Alien-film staat klaar om de bioscopen te bespringen, en later dit jaar krijgt ook het iconische Blade Runner een vervolg.

Niet onschuldig

Toegegeven: ik kan niet wachten om te zien hoe die films zullen uitdraaien. En ook als krant surfen we vlotjes mee op de retrogolf. We besteedden bijvoorbeeld uitgebreid aandacht aan de nieuwe Trainspotting-film. Nostalgie is nu eenmaal verleidelijk. Maar zeker niet onschuldig.

Dat illustreerde de Facebook-reactie van ene Arnout op ons video-interview met de makers van T2 Trainspotting: "Deze gaan zien in plaats van nieuwe Scorsese?", vroeg hij aan zijn makker Vincent. Nee Arnout! Zo bedoelden we het niet! Want als we alleen nog maar gaan kijken naar films die ons aan vroeger doen denken, in plaats van naar gewaagde, originele en uitdagende projecten als Silence, dan moedigen we de filmindustrie alleen maar aan om nog luier te worden.

Ontluisterend

Het lijstje van bioscoopfilms die wereldwijd het best scoorden in 2016 is behoorlijk ontluisterend. Bovenaan prijkt Captain America: Civil War, gevolgd door Rogue One: A Star Wars Story en Finding Dory. Superheldenfilm, prequel, sequel. Als de hele wereld zo goed zou recycleren als Hollywood, het klimaat zou allang gered zijn.

Ook de rest van de top-10 bestaat trouwens uit afgeleide producten, met uitzondering van Zootropolis (Zootopia) en The Secret Life of Pets. Maar dat zijn dan ook animatiefilms over pratende dieren, gericht op kijkers die simpelweg te jong zijn om nostalgie te hebben naar wat dan ook.

Hoe komt het toch dat de filmsector de afgelopen jaren zo in het verleden leeft? Een vaak gehoord argument bij studiobonzen is: "De mensen vragen erom." Maar dat is een drogreden. Kijk naar wat er in de tv-sector gebeurt. De jongste jaren ging het daar net de tegengestelde richting uit: hoe origineler en vernieuwender, hoe beter! Ok, Stranger Things teerde stevig op eightiestalgie, maar ook verfrissende en edgy reeksen als Westworld, Atlanta, of zelfs het totaal van de pot gerukte The OAwerden gretig gebingewatched.

Als filmstudio's ons geven wat we willen, dan geeft tv-fictie ons wat we nog niet eens wisten dat we wilden.

Hoog tijd dus om af te kicken van onze nostalgie-indigestie. De afgelopen weken gaven we massaal - en met veel plezier - alcohol en vlees op. Zullen we dat ook eens proberen met nostalgisch entertainment? Een maand lang geen sequels, prequels, reboots, remakes of "reimaginings", wat dat laatste ook mag betekenen.

Doe eens zot, en laat T2 Trainspotting links liggen. Don't choose nostalgia. Choose Silence, choose Le Passé devant Nous, choose Jackie, choose Moonlight. En laat uzelf verrassen.

O, u hebt een hashtag nodig als motivatie? #TournéeOriginale. Of #DagenZonderSequels. Go!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234