Donderdag 24/09/2020

Domino-muziekfestival doet de boeken dicht

Na vijftien edities valt het doek over Domino, het jaarlijkse festival voor de muzikale avonturier in de AB. Dat liet artistiek directeur Kurt Overbergh gisteren officieel weten. De hoogmis van tegendraadse en baanbrekende muziek vindt voor het laatst plaats tussen 6 en 12 april.

Domino is het geesteskind van Overbergh, maar de naam leende hij bij het gelijknamige radioprogramma van radio- en televisiemaker Luc Janssen. Die stelde ooit dat “Domino genres programmeert voor ze een genre worden.”

Diezelfde filosofie hanteert de AB sinds de jaren negentig. Het festival bood altijd een podium aan acts die vernieuwingsdrang hoog in het vaandel dragen. Sigur Rós, LCD Soundsystem, Goldfrapp, Jamie Lidell, The Mars Volta, en Emiliana Torrini zetten bijvoorbeeld hun eerste internationale stappen op Domino. Dit jaar zullen de experimentele soundscapes van Battles en de Schotse indiehelden van Belle&Sebastian voor de slotnoot zorgen, naast José Gonzales, Meat Beat Manifesto, Hype Williams en nog vele anderen.

“De laatste verschroeiende noot wordt verzorgd door de Japanse noisegod Atika Masami”, vertelt Overbergh. “Maar dan valt onherroepelijk het doek over Domino.”

Naar de reden daarvoor had iedereen het raden. Tot gistermiddag. Toen vertelde Overbergh dat het “hoog tijd was om te herbronnen. It’s time to kill your darlings.” Zoals het gelijknamige BRT-programma van Luc Janssen stopgezet werd na een aflevering over krakende scheten, wilde Overbergh de laatste editie van Domino laten eindigen met een luide knal.

Dreigde het festival misschien zijn houdbaarheidsdatum te overschrijden? “Ik denk niet dat Domino al overbodig is geworden”, zegt Overbergh. “Maar ik ben er wel van overtuigd dat je beter op je hoogtepunt stopt. De volgende jaren zouden we misschien in herhaling kunnen vallen. Dat wilde ik niet laten gebeuren.”

Direct alternatieven

“Als goede huisvader van de AB kreeg ik bovendien een zwaardere verantwoordelijkheid toen Domino aan belang won. Ik moest acts programmeren die ook daadwerkelijk de grote zaal konden vullen. Voor een artiest is het namelijk ook pijnlijk om voor een halfvolle zaal te spelen. En dan kom je al makkelijk bij de usual suspects uit. Eerder verweet een collega me overigens dat ik me met meer vuur boog over Norway Now dan over Domino. Daar heb ik nachten van wakker gelegen. Maar toen besefte ik dat ze misschien gelijk had: dat eerste festival was ook méér cutting edge en extreem dan Domino. Om die reden wil ik liever de oude formule verbranden en herbronnen.”

De muziekliefhebbers blijven evenwel niet op hun honger, bezweert de AB. Er worden onmiddellijk alternatieven aangeboden. Autumn Falls bijvoorbeeld, het eindejaarsfestival dat vorig jaar onder meer Beach House en Caribou naar Brussel voerde, zou een meerdaags festival worden. “En er is ook een zusterreeks rond “noise versus verstilde pracht” in de maak, en gaat The Art of Noise van start tijdens Domino. “Ik denk dat de AB een nog veel experimenteler en spannender parcours tegemoet gaat dan voordien”, besluit Overbergh.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234