Woensdag 12/05/2021

InterviewDominique Deruddere

Dominique Deruddere maakt docu over goede vriend Arno: ‘Hij wil nog lang leven, maar beseft dat het elk moment gedaan kan zijn’

null Beeld VRT
Beeld VRT

Een docu draaien over een van zijn beste vrienden? Nee, dat zag Dominique Deruddere (63) niet zitten. Tot Arno (71) ziek werd en het ineens toch als een goede beslissing aanvoelde. Het resultaat is de driedelige docureeks ‘Charlatan’. ‘Mijn jongste zoon heeft de montage gedaan’, aldus Deruddere, die openlijk vertelt over hun vriendschap. ‘Tijdens de montage is Arno hervallen. Hij is heel kwetsbaar, en toch vertelt hij ongeremd over zijn leven. Knap van hem.’

Met ‘Hoop Doet Leven’ (2018), een film over Will Tura, had Dominique Deruddere al eens een docu gedraaid over een nog levende Belgische artiest. Maar een uitgebreid portret van Arno, al enkele decennia een van zijn beste maten? Nee, dat leek de regisseur van onder andere ’Iedereen Beroemd’ en ‘Wait Until Spring, Bandini’ niet het beste idee.

Deruddere: “De producent van ‘Hoop Doet Leven’ vroeg het me: ‘Dominique, Arno is net zeventig geworden, zou het geen goed idee zijn om een documentaire te maken over hem?’ Ik zei: ‘Prachtidee, maar ik ga dat niet doen. Too close for comfort’.”

Wie of wat heeft je dan toch over de streep getrokken?

“Arno zelf. ‘Zeg, ik heb gehoord dat je een docu over mij gaat draaien’?, vroeg hij me enkele dagen nadat ik de producent vriendelijk afgewimpeld had. Ik antwoordde dat ik geen ruzie met hem wou en dat iemand anders dat ongetwijfeld heel goed zou doen. Maar toen kwam het nieuws over zijn ziekte: pancreaskanker, niet goed. Ik heb hem gebeld en gevraagd of hij nog steeds wou dat ik die docu over hem zou maken. Zijn antwoord was typisch Arno: ‘Bwa, jok.’ Maar als vriend voelde ik goed genoeg dat hij het heel graag wou. Nog diezelfde dag ben ik aan de voorbereidingen begonnen. Met een bang hartje: door onze nauwe band en door zijn ziekte wist ik dat het een zware rit zou worden, voor alle betrokkenen. Maar nu de reeks klaar is, ben ik natuurlijk blij dat ik het gedaan heb.”

Hoe zijn jullie ooit vrienden geworden?

“Rond mijn achttiende organiseerde ik samen met mijn dorpsgenoot en goede vriend Marcel Vanthilt optredens in café De Wrat in Leopoldsburg. Op een dag hadden we Tjens Couter op ons podium, de voorloper van TC Matic. Zwaar nachtje, de helft van de groep is thuis blijven slapen, de andere helft bij Marcel. Toen ik het jaar nadien naar Brussel verhuisde, gingen Marcel en ik vaak naar de Falstaff. Arno, Marc Didden en Jan Decorte kwamen daar ook geregeld een pint drinken. Zo zijn we een vriendenkliek geworden.”

Een foto van die vriendenkliek in café Le Coq is zo iconisch dat ze ook in de docu zit.

“Dat beeld is van enkele jaren later, uit 1987 als ik me niet vergis. Josse De Pauw, de vertelstem in de docu, staat er ook op. De foto was een idee van Arno. Hij werd die dag gevolgd door een Franse fotografe. We zaten in de Archiduc, nog een van onze favoriete cafés, toen hij ineens zei: ‘Mademoiselle, maak eens een foto van ons vijven, dan hebben we een beeld van onze vriendschap.’ Omdat er in de Archiduc te weinig licht was, zijn we naar Le Coq verhuisd, honderd meter verderop.”

Van links naar rechts: Dominique Deruddere, Josse De Pauw, Marc Didden, Jan Decorte en Arno Hintjens in de zomer van 1987 in Le Coq in Brussel. Deruddere deed de regie van de docu over Arno, De Pauw leverde de vertelstem en Didden en Decorte getuigen over hun vriend. Beeld VRT
Van links naar rechts: Dominique Deruddere, Josse De Pauw, Marc Didden, Jan Decorte en Arno Hintjens in de zomer van 1987 in Le Coq in Brussel. Deruddere deed de regie van de docu over Arno, De Pauw leverde de vertelstem en Didden en Decorte getuigen over hun vriend.Beeld VRT

Jullie noemden jezelf ‘hombres complicados’, ingewikkelde mannen. Je hebt er later zelfs nog een film uit gepuurd.

“Precies. En net als toen doet ook nu weer iedereen zijn duit in het zakje. Arno is in de docu de centrale verteller, hij spreekt over het leven dat hij tot nu geleid heeft. En daarrond zitten allerlei andere getuigenissen, onder meer van Jan en Marc.”

Op een gegeven moment waren Arno en jij niet alleen vrienden, maar ook buren.

“We woonden in hetzelfde appartementsblok in de Dansaertstraat in Brussel. Arno eerst op de tweede verdieping, daarna is hij naar de vijfde etage verhuisd, waar Loret (Meus, Derudderes echtgenote, red.), de kinderen en ik toen ook woonden. In de weekends stonden de deuren wagenwijd open en konden onze kinderen in en uit lopen. Mijn zonen, Vic en Louis, zijn nu 28 en 26 jaar, Arno’s oudste, Mathias, is een prille dertiger en Felix is een jaartje jonger dan Louis: kortom, leeftijdsgenoten. Ze konden het goed vinden met elkaar.”

Arno met zijn toenmalige vrouw, Marie-Laure Béraud, en hun twee kinderen, Mathias en Felix.
Arno met zijn toenmalige vrouw, Marie-Laure Béraud, en hun twee kinderen, Mathias en Felix. "We woonden op dezelfde verdieping", aldus Dominique Deruddere. "In het weekend zetten we deuren open en konden onze zonen met die van Arno spelen."Beeld VRT

Je jongste, Louis, heeft de montage van de docu gedaan.

“Dat gaf mij uiteraard een fijn gevoel als vader, maar belangrijker: het gaf Arno nog meer vertrouwen in het eindresultaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij heel open is geweest in de manier waarop hij over zichzelf en zijn familie praat.”

Had hij op voorhand zijn grenzen gesteld? Waren er onderwerpen taboe?

“Nee, maar hij heeft me wel gevraagd om het accent op zijn muziek te leggen, en niet op zijn ziekte. De docu is opgebouwd als een tijdlijn en dus komt dat onderwerp pas helemaal op het einde ter sprake.”

Ik las ergens dat hij deze reeks als zijn testament beschouwt.

“Zo hebben wij er onderling nooit over gesproken. Tijdens de montage is Arno hervallen. Hij verteerde zijn chemo slecht en werd heel mager. Dat was niet alleen voor hem, maar ook voor ons een erg zware, emotionele periode. Maar kijk, hij heeft er zich door gesparteld en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Hij hoopt dat zijn leven nog lang mag duren, maar hij beseft dat het ook gauw voorbij kan zijn. Hij is heel kwetsbaar, en toch vertelt hij ongeremd over zijn leven. Knap van hem.”

Als je een docu maakt over iemand die je al zo lang en zo goed kent, leer je dan nog iets bij?

“Door deze reeks te maken, heb ik pas beseft wat voor een harde werker Arno is. Ik denk dat de meeste mensen toch een ander beeld van hem hebben. Zelf voedt hij dat idee ook. Ongeveer in elk interview zegt hij: ‘Ik heb nog nooit in mijn leven moeten werken.’ Hij voelt dat allicht ook zo aan, maar geloof me, Arno heeft kéihard gewerkt om de top te bereiken. Toen we buren waren, hoorde ik hem elke dag stemoefeningen doen.”

En toch is de titel van je docu ‘Charlatan’?

“Ja. En niet alleen omdat de belangrijkste (solo)plaat uit zijn carrière zo heet, maar ook omdat zowel Arno als ikzelf er al jaren van overtuigd zijn dat we charlatans zijn: we redden geen levens, maar verkopen alleen maar ‘zeep’. Mooi schuim, lekker geurtje én met de nodige passie gemaakt, maar echt wezenlijk is het allemaal niet. Tegelijk zal de reeks duidelijk maken dat Arno géén charlatan is, in de strikte zin van het woord: veel mensen denken dat hij als muzikant niets kan, dat hij altijd op anderen moet leunen, maar hij heeft wel degelijk talent als artiest. Bovendien is hij geen one trick pony: het ene moment is hij een rockster, het volgende een chansonnier. Zijn muzikale spreidstand is enorm. Maar of het nu punk of tango is: het is altijd honderd procent Arno.”

Charlatan, Canvas 21.20 uur. De reeks is vanaf dan integraal te bekijken op VRT NU.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234