Donderdag 18/08/2022

Dollars

We're Only in It for the Money was in het gezegende jaar 1968 de titel van een plaat van The Mothers of Invention, toen de groepsnaam nog bekender was dan die van hun voorman Frank Zappa. Dat was nog eens een eerlijk statement: terwijl de goedmenende wereld de linkse revolutie predikte, hield Zappa een bordje met een dollarteken omhoog. Hij heeft ze uiteindelijk zelf goed verdiend overigens, en dat zullen we hem niet kwalijk nemen. Zappa was immers ook de bedenker van talloze hilarische oneliners, waaronder deze billenkletser uit de liveplaat Roxy and Elsewhere: "Jazz is not dead, it just smells funny." Daarmee heeft hij bij een breed publiek meer promotie voor de jazz gemaakt dan de intendant van Jazz at Lincoln Center ooit zal kunnen.

Zappa had in de verte ook wel iets van een jazzmuzikant, ik beeld me in dat hij wel eens naar Charles Mingus luisterde, de Mingus waarvan zopas een prachtige onuitgegeven liveopname verscheen (Cornell 1964): dat anarchisme, die grimmige en toch tranende muziek vol voetzoekers en sluipschutters. Niet het soort dingen waar je rijk van wordt, dat heeft Mingus geweten. Wellicht heeft Joni Mitchell veel meer dollars verdiend aan de muziek van Mingus dan de gekwelde contrabassist zelf. Want als je geld wilt verdienen, blijf je het best niet in de jazz hangen, dat is niet goed voor de boterham.

Neem Diana Krall, een prettig poppemieke op de piano met een tamelijk smalle en niet zo karaktervolle stem. Haar broodje is gebakken omdat ze voluit is gegaan als popmuzikante. Dat scheelt een slok op een borrel. Een tijdje geleden polsten de argeloze organisatoren van Jazz Middelheim of ze naar het festival in augustus wilde komen. Per kerende kwam haar vraagprijs: 275.000. Of dat nu dollars of euro's waren, dat doet er bij dergelijke getallen niet meer toe. Voor de meeste jazzgroepen zou zo'n bedrag in oude Belgische munten best aanvaardbaar zijn.

Uit New York kwam deze week nog zo'n ontluisterende tijding. Onder de lokale musici is daar euforie ontstaan naar aanleiding van de Europese toernee van Barbra Streisand. Wat blijkt? Mevrouw Yentl toert ruim een maand lang met 58 muzikanten die ze gerekruteerd heeft uit de Broadwayshows. Zij vangen normaal gezien zo'n 1.500 dollar per week en dat bedrag kunnen ze op toernee makkelijk verdubbelen. Gevolg: in die periode ontstaat er in New York een reeks tijdelijke vacatures in de Broadwayshows, een uitgelezen kans voor jonge muzikanten om ervaring op te doen en een reputatie op te bouwen.

De vraag is wie dat allemaal betaalt. Met 58 muzikanten tegen minstens 3.000 dollar per week, plus reis- en verblijfskosten, plus honorarium van mevrouw Streisand (en haar poedel) kom je aan een gigantisch bedrag. En dat voor nauwelijks een tiental concerten. Het antwoord is simpel: de tickets kosten gemiddeld tussen de 500 en de 1.500 euro. Voor dat laatste bedrag krijg je er wel een diner bij en misschien een knuffel van die poedel (als die al bestaat).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234