Woensdag 13/11/2019

Dollar verpest luxefeestje

Producenten van luxehorloges, juwelen en parfum kunnen maar hopen dat de eindejaarsverkopen een succes worden. Zo kunnen ze toch even de vloek van de lage dollar vergeten.

Begin dit jaar zag het er nochtans perfect uit voor bedrijven als LVMH, Hermès (bekend van de sjaaltjes), Bulgari en Swatch, de grootste verkoper van luxehorloges ter wereld. Na jaren waarin de economische groei het had laten afweten en een combinatie van terrorisme, de sars-epidemie en terreuraanslagen het wereldwijde toerisme nekte, lachte 2004 hen toe. De wereldeconomie draaide op volle toeren. Japanse consumenten, volgens een studie van JP Morgan goed voor meer dan een derde van de omzet van de Europese luxemerken, hadden weer de weg naar de winkels gevonden. En ook kopers uit China hadden voor luxe meer geld dan ooit: Louis Vuitton opende er in 2004 nog drie nieuwe boetieks. De Franse handtassenkoning heeft nu al elf winkels in China.

De sterke cijfers die de grootste luxegroepen tot in de zomer van dit jaar boekten, leken te bevestigen dat de sector weer helemaal de wind in de zeilen had: LVMH, de groep boven Louis Vuitton, zag de omzet in de afdeling uurwerken en juwelen tijdens het eerste kwartaal met 30 procent stijgen. Richemont, de groep achter de Cartier-horloge, boekte tussen januari en eind maart een omzetstijging van 10 procent.

De koersen van de aandelen uit de sector hadden dan wel al een voorsprong genomen op die goede resultaten - tussen begin 2003 en midden dit jaar stegen ze gemiddeld met veertig procent - toch leek de rit nog hoger te kunnen. Maar vanaf het einde van de zomer geeft de luxesector weer een even slechte indruk als een fout geknoopt Hermès-sjaaltje. Niet alleen dreigen de slappere economische vooruitzichten Europese klanten uit de winkels te houden, ook de dollar bederft het exclusieve feestje. Voor merken als LVMH, Hermès en Gucci vormen de VS een belangrijke markt. Bovendien zien ze zich verplicht kosten te maken in dure euro, terwijl ze die moeten factureren in dollars.

Onder de bekende namen blijken vooral Hermès en LVMH - het vierletterwoord achter Dom Pérignon, Moët & Chandon, Louis Vuitton, Hennessy, Kenzo, Christian Lacroix, TAG Heuer en Givenchy - slachtoffers van de verslechterde vooruitzichten te zijn.

Het aandeel Hermès wordt sinds november zwaar afgestraft, nadat het teleurstellende kwartaalcijfers gepubliceerd had en de bedrijfsleiding zich openlijk zorgen gemaakt had over de val van de dollar. In vergelijking met december 2003 noteert Hermès nu acht procent lager. Een aandeel LVMH is nu op de beurs van Parijs te koop voor 54,25 euro, heel wat minder dan de topkoers van 63,45 euro die het luxeaandeel begin dit jaar nog haalde.

Toch zijn er luxegroepen die zich, ondanks het nieuwe dipje in de sector, toch weten te handhaven.

Zo is de Franse holding PPR rond zakenman François Pinault zich aan het ombouwen tot een volwaardige speler. In mei van dit jaar kreeg de eigenaar van de Fnac-winkels het Italiaanse merk Gucci in handen, na een lange strijd met rivaal LVMH. De overname kostte PPR 7,2 miljard euro. Om die te betalen moest Pinault heel wat dochterbedrijven in de etalage zetten.

Gucci, met daarin ook de merken Yves Saint Laurent en Balenciaga, heeft dit jaar al verbeterde cijfers laten zien. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een bedrijfswinst van 65 miljoen euro, meer dan het dubbele dan dezelfde periode in 2003. Op de beurs stuitte het aandeel PPR vooral op de vrees van beleggers dat de groep niet snel genoeg werk kon maken van de verkoop van activa om de Gucci-overname te financieren. Maar sinds de aangekondigde overname van elektronicadochter Rexel, eind november, gaat het weer beter met het aandeel.

De Japanse cosmeticagroep Shiseido, die vorig jaar Belgisch model Anouck Lepere inhuurde als gezicht, zakte begin dit jaar in het verlies door haar hogere marketinguitgaven. Daarmee hoopte het merk marktaandeel terug te winnen op zijn thuismarkt. In de loop van dit jaar bleek dat gelukt. Shiseido verdubbelde in oktober zijn winstverwachting voor 2004. Ook internationaal heeft het cosmeticamerk grote ambities. Het aandeel noteert nu op de beurs van Tokio rond de 1.420 yen, 17 procent hoger dan begin december 2003.

luxegroepen in de liftl Richemont

Zwitserse degelijkheid

De tweede grootste luxegroep ter wereld. Richemont legt zich vooral toe op juwelen, horloges, handtassen en mode. Het heeft merken als Jaeger-Le Coultre, Piaget, Cartier, Mont Blanc, Dunhill en Van Cleef & Arpels in portefeuille. Na een bar slecht 2003, waarin het een winstwaarschuwing moest opbiechten en zijn gedelegeerd bestuurder de laan uitstuurde, is het Zwitserse bedrijf in 2004 weer aan de beterhand. Tijdens de eerste zes maanden van het huidige boekjaar steeg de omzet met 14 procent tot 1,74 miljard euro. De bedrijfswinst klom met 157 procent tot 208 miljoen euro. Voor de volgende maanden blijft Richemont erg optimistisch. De groep hoopt met de kerstperiode te profiteren van de lancering van enkele nieuwe Cartier-horloges. Ook met de koers van het aandeel gaat het opnieuw de goede richting uit. Een aandeel Richemont noteert in Zürich nu tegen 36 Zwitserse frank, 16 procent hoger dan in het begin van 2004.

l Porsche

met dank aan de Cayenne

Midden november maakt de Duitse sportwagenbouwer Porsche bekend dat hij het afgelopen boekjaar een omzet van 6,36 miljard euro geboekt had, 13,9 procent meer dan in 2002-2003. De winst voor belastingen steeg met 16,6 procent tot 1,09 miljard euro. Vooral het succes van de terreinwagen Cayenne hielp Porsche 76.827 auto's te verkopen, een stijging van 15 procent. Met de komst van de nieuwe Boxster, de herlancering van de 911 en - misschien - met de productie van een vierde model hoopt Porsche binnen twee tot drie jaar 100.000 auto's per jaar te verkopen. Omdat de VS de belangrijkste markt vormen voor Porsche en de dollar ook de volgende maanden nog zwak kan blijven, lijkt een belegging in het aandeel niet meteen aangewezen. Toch zegt Porsche dat het zich ingedekt heeft tegen de dollardaling. Het aandeel Porsche noteert in Frankfurt rond de 505 euro, ruim onder zijn topkoers van 588 euro in juni, maar toch 10 procent hoger dan een jaar geleden.

l Bulgari

klein maar fijn

De Italiaanse groep brengt onder haar eigen merknaam juwelen, horloges en parfum op de markt. Bono van U2 is de bekendste drager van Bulgari-brillen ter wereld. Het Italiaanse merk opende in mei van dit jaar in Milaan ook het eerste hotel onder zijn eigen naam. Begin november maakte Bulgari verbazend goede kwartaalcijfers bekend. De nettowinst van de groep bleek tussen juli en eind september met 50 procent geklommen te zijn tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Japan scoorde het Italiaanse merk erg goed: de omzet steeg er met 30 procent. Ook de verkoop van uurwerken liep als een trein. Bulgari is dit jaar een van de best presterende luxeaandelen geweest. De voorbije twaalf maanden is het aandeel op de beurs van Milaan 17,9 procent gestegen. Bulgari noteert dezer dagen rond de negen euro, net onder de topkoers van midden november.

l Swatch

horloges, horloges, Horloges

Het Zwitserse merk is vooral gekend als producent van de gelijknamige horloges, funky maar veeleer goedkoop. Toch is Swatch ook het merk achter duurdere horlogemerken als Blancpain, Omega, Longines, Tissot, Calvin Klein, Certina en Pierre Balmain. Swatch wist vorig jaar, een moeilijk jaar voor de luxesector, zijn nettowinst te handhaven op 492 miljoen Zwitserse frank (308 miljoen euro). De drie jaar daarvoor zakte de winst telkens. Het aandeel Swatch bereikte in november zijn hoogte koers van het jaar (120 euro in Frankfurt), en noteert nu iets onder dat record (106 euro). De voorbije twaalf maanden heeft de horlogemaker zijn aandeelhouders een koerswinst van 14 procent opgeleverd. Wie een aandeel Swatch koopt, haalt een pure horlogespecialist in het luxesegment in huis. Precies die niche heeft volgens veel analisten de beste troeven in huis om goed te blijven scoren. Nicolas Hayek, de topman van Swatch, zei eerder dit jaar dat 2004 een van de beste jaren uit de geschiedenis van Swatch kan worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234