Zaterdag 19/10/2019

Portret

Doek valt voor megalomane Carlos Ghosn, de man die graag uitpakte met andermans geld

Carlos Ghosn. Beeld REUTERS

Een gekostumeerd verjaardagsfeestje in Versailles. Een roze villa met glazen grafkelder. Niks was te veel of te duur voor Carlos Ghosn. Zolang het op andermans kosten was. De speeltijd voor de extreem hebzuchtige ‘baas’ is over.

De ex-voorzitter van de Japanse autobouwer Nissan, Carlos Ghosn (65), die in Japan terechtstaat voor financieel wangedrag, is maandag afgezet uit de raad van bestuur van het bedrijf. Dat is beslist op een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Daarmee zijn alle banden tussen Ghosn, die in november werd opgepakt in Japan op verdenking van financieel wangedrag, en zijn werkgever doorgeknipt.

Precies 108 dagen zat Ghosn in voorlopige hechtenis in Tokio. Op 6 maart kwam hij vrij op borgtocht, maar afgelopen donderdag werd hij opnieuw gearresteerd. Een nieuwe serie malversaties noopte daartoe. De aanklacht tegen de man leest als een extreme vorm van megalomanie en hebzucht. Het Japanse gerecht heeft aanwijzingen dat Ghosn met zijn vingers in de honingpot zat. Hij zou onterecht gebruik hebben gemaakt van de zogeheten ‘CEO Reserve’, een speciaal budget voor bijzondere uitgaven.

Tussen 2015 en 2018 liet Ghosn miljoenen dollars vloeien naar een bevriende advocaat in Libanon die een fonds beheerde voor de zakenman: Good Faith Investments. Dat was de persoonlijke speeltuin voor de familie Ghosn. Er werd via allerlei constructies een luxejacht, Shachou, gekocht. Dat betekent ‘baas’ in het Japans. Ook Shogun, de Amerikaanse start-up van een van Ghosns vier kinderen, kreeg miljoenen toegestopt, terwijl zijn zus Claudine Oliveira ruim 660.000 dollar kreeg voor ‘bedrijfsadviezen’. 

Bij de verbouwing van zijn roze (!) villa in Beiroet werd een glazen vloer aangelegd om een antieke grafkelder te kunnen bewonderen. En in 2016 vierde hij de verjaardag van zijn tweede echtgenote Carole Nahas  met een gekostumeerd bal in Versailles voor honderden gasten. Op kosten van de zaak. Naar verluidt zou de familie Ghosn zo’n 35 miljoen dollar hebben verduisterd bij Nissan en nog eens 10 miljoen dollar bij Renault. De autoconstructeurs hebben een klacht ingediend, en een intern onderzoek bevolen. 

Wereldburger

Ghosn heeft een bijzondere achtergrond. Hij is een Fransman die werd geboren in Brazilië, waar zijn grootvader fortuin maakte met een luchtvaartmaatschappij. Maar hij groeide op in Libanon, waar de familie vandaan komt. Hij start bij bandenfabrikant Michelin. Enkele jaren later lonkt Renault, waar hij snel carrière maakt. Hij volgde de Fransman Louis Schweitzer op, bij ons bekend als de doodgraver van Renault Vilvoorde. Wereldwijde naam en faam verwierf Ghosn met de redding van het Japanse Nissan. Hij ging daarbij voortvarend te werk. Het aantal toeleveranciers werd gehalveerd en de rest kon blijven mits een prijsverlaging met 20 procent. Alle niet-kernactiviteiten werden verkocht, en vijf fabrieken gesloten. Hij pronkt met zijn bijnaam ‘Le Cost Cutter’. 

In Japan geniet de harde zakenman sindsdien een ongeziene status. Hij stond ooit in de top tien van wie het best geplaatst was om het land te leiden. In 2006 kopte The Wall Street Journal nog boven een profiel: ‘The hottest car guy on earth’. In zijn autobiografie Citoyen du monde uit 2003 dweept Ghosn met zijn multiculturele achtergrond en wereldwijde loopbaan. “Ik hoorde nooit echt ergens bij.” Al waren er sterke signalen dat Ghosn zich wou gaan settelen in Beiroet, het land van zijn jeugd. Toen hij op 19 november vorig jaar voor het eerst werd aangehouden in Japan, had hij net het weekend doorgebracht in Beiroet. Maar aan zijn droom voor een pensioen kwam abrupt een einde na de landing op Haneda Airport, Tokio. In zijn jet kwamen Japanse rechercheurs hem oppakken op verdenking van belastingontduiking. 

Intussen houdt Ghosn vast dat het allemaal leugens zijn. Hij is, zo luidt zijn verdediging, het slachtoffer van een politiek complot.  De drie automakers Renault, Nissan en Mitsubishi zouden volgens Ghosn nauwer gaan samenwerken, maar vooral bij Nissan leeft de vrees dat Ghosn dan te veel macht zou krijgen. Daarom moest een stok gevonden worden om hem te slaan. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234