Zondag 08/12/2019

Doe iets goeds voor de jeugd van vroeger en verdien je festivalticket

De commentaarstem zegt: “De gangmakers presenteren: ‘doe iets voor de jeugd van vroeger en verdien je festivalticket’.” Actrice Leah Thys zit in haar tuin en vertelt dat ze een ticket voor Rock Werchter heeft. Op de achtergrond zien we Floris die het gras van de actrice maait en zo zijn ticket verdient. Als hij denkt dat hij gedaan heeft, wijst Thys er fijntjes op dat hij ook nog het gras van de voortuin moet afrijden. Wie net als Floris een festivalticket wil verdienen, moet surfen naar www.degangmakers.be voor Werchter, Laundry Day, Festival Dranouter...

Opdrachtgever van de campagne is KBC, die met een nieuwe jongerenstrategie start. De festivalcampagne is het eerste project van De Gangmakers, de jongerenpoot van de bankverzekeraar. “De banken zijn door de crisis niet geloofwaardig meer als het op jongeren aankomt”, zegt Geert Verdonck, copywriter bij TBWA Brussels. “In het verleden kregen ze via traditionele wedstrijden een rugzak of tickets maar dat was altijd eenrichtingsverkeer, nooit een dialoog. Dat proberen we nu te veranderen. De jongeren spelen mee.”

Volgens Verdonck is het niet de bedoeling om Bond zonder Naam te zijn. “Voor jongeren ligt er veel voor het grijpen. We willen daar op inspelen door het verwennen te schrappen en de maatschappelijke relevantie op te hemelen. Het mooie van de campagne is dat jongeren zelf het initiatief nemen en iets in beweging zetten. We hebben de doelgroep van de jongeren 180 graden omgedraaid en zo kwamen we terecht bij de 50-plussers.”

Het concept is eenvoudig: jongeren kunnen dit jaar hun festivalticket verdienen door samen met een 50-plusser een activiteit te volbrengen. “De insteek van de campagne is het karmagevoel. Je krijgt pas iets als je goed doet. In deze eerste campagne gaat het over festivaltickets, maar we zullen dit ook doortrekken naar andere acties.”

Voor het filmpje werkte TBWA Brussels samen met Dr. Film en regisseur Guy Goossens. “We hebben vroeger veel samengewerkt met Guy. Hij is een heel goede regisseur als het op mensen aankomt. Het spotje is eenvoudig en legt uit wat de grote actie inhoudt.”

Floris, de jongen uit het filmpje, heeft bij TBWA Brussels gewerkt. “Het was toen zijn laatste dag. Hij is jonger dan 25 en dus een echte gangmaker. Hij heeft kunnen bewijzen dat hij echt iets goeds heeft gedaan door het gras van Leah Thys af te maaien”, zegt accountmanager Valerie Vleminckx.

Naast de virale spot krijgt de campagne ook ondersteuning van radio, bannering en het online platform, dat intussen een ontmoetingsplaats tussen jong en oud geworden is.

Adverteerder: KBC

Reclamebureau: TBWA Brussels

Creatief directeur: Jan Macken

Creatief concept: Menno Buyl,

Geert Verdonck

Copywriters: Geert Verdonck,

Chiara De Decker

Accountmanager: Valerie Vleminckx

Productiehuis: Dr. Film

Regisseur: Guy Goossens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234