Vrijdag 06/12/2019

Verkeersdode

Dode op kruispunt dat al sinds 2002 zou worden aangepakt

In Oostakker was er op deze plek een dodelijk ongeval met een fietser en vrachtwagen. Beeld FREDERIK VOLLAERT

De plek waar gisteren een zestienjarig meisje in een verkeersongeval om het leven kwam, staat al sinds 2002 op de lijst met gevaarlijkste kruispunten in Vlaanderen. Toch is er sindsdien zo goed als niets aan de verkeerssituatie gewijzigd.

Het kruispunt in Oostakker vlak aan de op- en afrit van de R4 staat al jaren bekend om zijn onduidelijke voorrangsregels. De verongelukte fietser reed volgens het Gentse parket reglementair op het fietspad.

De plek van het ongeval, waar de Orchideestraat uitkomt op de Antwerpsesteenweg, is al sinds 2002 bij de Vlaamse overheid bekend als een zwart punt. De voorbije dertien jaar investeerde de overheid meer dan 900 miljoen euro om zulke gevaarlijke kruispunten aan te pakken. 

Lees meer: Dit zou een absolute prioriteit moeten zijn voor politiek én maatschappij, schrijft Bart Eeckhout (+)

In januari 2016 kondigde Vlaams minister voor Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) aan dat er een extra budget van 50 miljoen euro werd vrijgemaakt om de laatste 22 zwarte punten op de lijst van 2002 weg te werken. 

Dat doet de vraag rijzen waarom het kruispunt in Oostakker er anno 2018, op wat nieuwe wegmarkeringen na, nog steeds bij ligt zoals 16 jaar geleden. 

Beloftes niet nagekomen

Er zijn nochtans voldoende plannen geweest om het kruispunt veiliger te maken. Maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wijst erop dat een wispelturige projectontwikkelaar die zijn beloftes niet nakwam en de plannen voor een nieuw op- en afrittencomplex in Oostakker de studies, ontwikkeling en bouw van een vernieuwd kruispunt enorm vertraagd hebben.

De plannen voor een verbetering van het kruispunt zijn nu klaar, klinkt het bij AWV. Maar het schuift de verantwoordelijkheid voor de laatste vertragingen door naar het Gentse stadsbestuur. "Het kruispunt sluit aan op enkele wegen die onder de bevoegdheid van de stad Gent vallen. Die zijstraten moet aansluiten op ons ontwerp. Wij wachten dus op de stad Gent", zegt Sylvie Syryn.

Gents schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) bevestigt dat hij in de zomer van 2016 een aantal nieuwe scenario's en modelrekeningen over de capaciteit van de nieuwe rotonde heeft ontvangen van het AWV.  "Maar die verkeersvoorspellingen klopten niet. Dat hebben wij ook aan het Agentschap gemeld." In het najaar van 2017 ontving het stadsbestuur nieuwe berekeningen. Op de vraag om samen te zitten over die nieuwe cijfers kwam nog geen reactie.

"De essentie is dat dit kruispunt al sinds 2002 als zwart punt bekendstaat. De stad Gent nu de zwartepiet doorschuiven, is belachelijk", vindt Watteeuw. Hij vindt dat overheden hun energie nu beter kunnen stoppen in het zoeken naar manieren om zwarte punten sneller veiliger te maken in afwachting van structurele verbeteringswerken.

Willy Miermans, professor-emeritus verkeerskunde, geeft verkeerslichten als voorbeeld. "Fietsers en auto's die rechts afslaan tegelijkertijd groen geven, kun je ook vermijden op kruispunten zonder een afslagstrook. Wanneer een fietser enkele seconden eerder groen krijgt, is de kans groter dat bestuurders de fietser hebben gezien. Dat kan meteen worden aangepast en kost niets."

Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat de aanbesteding voor de nieuwe rotonde in Oostakker in 2018 afgerond moet zijn. "Het is de bedoeling dat we in 2019 de eerste schop in de grond stoppen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234