Zaterdag 22/02/2020

Docville slaat vleugels uit

Met de Belgische première van The Shock Doctrine, Michael Winterbottoms verfilming van het spraakmakende boek van Naomi Klein, gaat op 1 mei in Leuven de zesde editie van het Internationaal Documentaire Filmfestival Docville van start. Als evenement staat het festival intussen stevig op zijn pootjes, vindt organisator Johan Van Schaeren. ‘Het wordt nu tijd om de rest van Vlaanderen aan de documentaire te krijgen.’

Internationaal documentairefestival in Leuven wil het hele jaar door actief zijn

Documentaireliefhebbers kunnen van 1 tot 8 mei weer hun hart ophalen in de Leuvense binnenstad. In het kader van het festival Docville worden op vier locaties 61 documentaires vertoond uit 13 landen, waaronder 31 premières.

Het programma varieert van internationale krakers als The Shock Doctrine en Capitalism: A Love Story van Michael Moore tot Vlaamse topproducties als What’s In A Name (2010) en Climbing Spielberg (2009). De laatste twee films werden ook geselecteerd voor respectievelijk het Hot Docs Festival in Toronto en het IDFA in Amsterdam.

Een decennium geleden was zoiets nog ondenkbaar geweest, meent organisator Johan Van Schaeren. In België had Wallonië altijd de grotere documentairetraditie, en wat festivals betreft domineerden de Nederlanders de markt met het IDFA, het grootste documentairefestival ter wereld.

Maar de laatste jaren is de Vlaamse documentaire aan een gestage opmars bezig, aldus Van Schaeren. “De kwaliteit van de documentaires neemt duidelijk toe. Ook dit jaar weer zien we weer een aantal nieuwe jonge makers met frisse ideeën. Natuurlijk is dat voor een groot deel te danken aan de toegenomen financiële steun van de Vlaamse overheid. Maar ik denk dat wij daar ook wel een rol in gespeeld hebben. Door ons festival zijn mensen zich bewuster geworden van het fenomeen documentaire. Journalisten die reportages maken voor televisie zullen nu eerder denken: misschien moet ik hier eens een lange versie van maken. Alleen al het feit dat we onze brochure nu rondsturen in een oplage van 100.000 exemplaren, zorgt weer voor extra bewustwording.”

Ook de publieke belangstelling voor het festival steeg de afgelopen jaren flink. In 2005 trok Docville zo’n 1.300 toeschouwers, vorig jaar waren dat er al bijna vier keer zoveel. “Ik denk dat ook het Vlaamse publiek eerst warm gemaakt moest worden”, zegt programmacoördinator Frank Moens. “Veel mensen dachten bij het woord documentaire meteen aan het cliché van de film over hongerige zwartjes waar je keidepressief van wordt. Natuurlijk vertonen we veel maatschappelijk betrokken films, maar we proberen altijd een goede mix samen te stellen, waarin ook ruimte is voor humor en entertainment. Ik durf te stellen dat hier voor elk wat wils is, zelfs al zou je het niet meteen denken. Ik ben zelf absoluut niet geïnteresseerd in voetbal, maar ik heb ademloos zitten kijken naar Kill the Referee, een prachtige film over een scheidsrechter.”

Al met al staat het festival na vijf edities stevig op zijn pootjes, vindt Van Schaeren. Maar dat is geen reden om achterover te gaan leunen. “We denken dat we kunnen doorgroeien naar 8.000 à 10.000 bezoekers, maar we vermoeden dat de belangstelling potentieel nog veel groter is. Daarom zijn we bezig met een aantal initiatieven die ons ook de rest van het jaar zichtbaarder moeten maken. Zo willen we bekijken of we in navolging van het IDFA een soort ‘Docville on tour’ kunnen organiseren, waarbij films van het festival in heel Vlaanderen worden vertoond.”

Daarnaast wil Van Schaeren de festivaldatabase, die intussen zo’n 2.500 documentaires telt, openbaar maken. “Mensen kunnen die gegevens dan het hele jaar door raadplegen. Wie bijvoorbeeld een documentaire zoekt over architectuur, zal die heel eenvoudig kunnen opzoeken.”

Een derde initiatief is het opzetten van een downloadplatform voor documentaires. Al tijdens het festival kan een vijftal films vanaf de website worden gedownload. Betalen kan per kredietkaart of sms. Van Schaeren: “Het kostte heel wat moeite om de betrokken partijen te overtuigen, want er heerst een panische angst voor downloaden. Voorlopig is het ook nog een experiment. We gaan zien of het werkt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234