Vrijdag 16/04/2021

DM ZaptDix Pour Cent

‘Dix Pour Cent’ doet weer dromen van Parijs

Dix Pour Cent. Beeld rv
Dix Pour Cent.Beeld rv

Dorien Pels zet de blik op oneindig. Vandaag: de Franse reeks Dix Pour Cent.

De leuke vondst van de Franse Netflixserie Dix Pour Cent is dat in iedere aflevering een andere beroemde Franse acteur of actrice als zichzelf zijn of haar opwachting maakt. Of eigenlijk spelen ze een karikatuur van zichzelf: veeleisend, verwend, met sterallures. De mensen van het agentschap Ask haasten zich ondertussen op gympjes en in spijkerbroek door Parijs om aan de grillen van grootheden als Juliette Binoche en Charlotte Gainsbourg tegemoet te komen, hen een goede rol in een film te bezorgen, hotelsuites te boeken, misverstanden en intriges op te lossen.

De eerste reeks van dit bejubelde komische drama is al vijf jaar oud en onlangs verscheen het vierde deel. Het duurt in deze laatste serie bij vlagen wat lang voor een spannend moment of goede grap zich aandient. Ook zijn sommige van de geestige en ontroerende personages uit de eerdere reeksen vlakker geworden. Volgens Franse recensenten komt dit doordat de oorspronkelijke scenarioschrijfster ermee op is gehouden.

Hoogtepunt nu is de kolderieke aflevering waarin de Amerikaanse actrice Sigourney Weaver vanuit Los Angeles naar Parijs komt omdat ze denkt dat haar tegenspeler een knappe 35-jarige Franse acteur is. Als dat een misverstand blijkt te zijn (hij is even oud als zij en ook nog vadsig) maakt ze rechtsomkeer naar het vliegveld.

Ze blijft op voorwaarde dat haar vertegenwoordiger Andréa Mattel een jonge speler voor haar regelt – dat is voor mannelijke filmsterren immers heel gewoon, betoogt Weaver. Ze bedenken een listig plan waarbij de nog altijd prachtige en sexy zeventigjarige Weaver op een zogenaamd spontaan middernachtelijk feestje op de begraafplaats Père-Lachaise in de armen zit van een minstens veertig jaar jongere Fransman die ze even daarvoor tijdens het uitgaan zou hebben versierd, maar die in werkelijkheid een door het agentschap ingehuurde ober is. Dat ziet er geloofwaardig uit; voor de kijker, maar ook voor de filmproducent, die haar daarom alsnog een jonge minnaar geeft in de film. De aflevering past in de vrolijke seksuele moraal van Dix Pour Cent waarin vrouwen aan het langste eind trekken.

Dix Pour Cent is zo sterk omdat het dit soort kolderieke klucht afwisselt met drama. Je leeft mee met het chaotische werk- en privéleven van de mensen bij het op de rand van het faillissement verkerende Ask. ­Zoals met de fanatieke en werkverslaafde Andréa, directeur van Ask, die de opvoeding van haar babydochter helemaal overlaat aan haar vrouw, wat bijna tot een breuk leidt.

Heerlijk is ook de liefde voor Parijs die de serie laat zien met mooie beelden als de personages op een vouwfiets of scooter door nauwe straatjes manoeuvreren, op een boulevard langs de Seine slenteren, of met een taxi onder de voet van de Eiffeltoren bij nacht doortuffen. Je gaat er nog meer van hopen dat het snel weer kan, een lang weekend Parijs.

Dix Pour Cent is te zien op Netflix

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234