Vrijdag 09/12/2022

Diva in duet met muzikale helden

Met Come away with Me heeft Norah Jones een van de bestverkochte cd’s van het nieuwe millennium op haar naam staan, maar dat wil niet zeggen dat ze sindsdien veilig op haar eilandje is blijven zitten, integendeel.

Norah Jones

...Featuring Norah Jones

Geen enkele superster heeft de voorbije tien jaar met zoveel uiteenlopende muzikanten samengewerkt. Achttien van die duetten zijn nu voor het eerst bij elkaar gebracht op ...Featuring, een eclectische verzamelaar die ondanks de veelheid aan stijlen opvallend coherent klinkt.

Op The Fall bezong Norah Jones vorig jaar nog uitgebreid de breuk met haar partner Lee Alexander, maar afgezien daarvan is het de zangeres de voorbije tien jaar behoorlijk voor de wind gegaan. Ze verkocht meer dan 40 miljoen cd’s, debuteerde met succes als actrice in My Blueberry Nights van Wong Kar-Wai en speelde samen met de meeste van haar muzikale helden. Op ...Featuring illustreert de zangeres dat talent zich het liefst omringt met ander talent, en bovendien is ze niet eenkennig als het op muzikale kruisbestuivingen aankomt. Ze stapt even vlot de studio in met jazzlegende Herbie Hancock, getuige het van Joni Mitchell geleende ‘Court and Spark’, als met een ruige rockgroep als Foo Fighters, met wie ze de krachten bundelt op het haast even ingetogen ‘Virginia Moon’.

Hoe verder ze zich uit haar vertrouwde biotoop begeeft, hoe meer ze verrast. Haar zijdezachte stem gedijt prima in de relaxte hiphop van Outkast, en ook wanneer ze opduikt in nummers van Q-Tip en Talib Kweli voelt dat geen moment berekend of geforceerd aan. Bij het overlopen van de guestlist valt ook op dat miss Jones over een onberispelijke smaak beschikt, ongeacht de muzikale biotoop waarin ze zich begeeft. Bovendien moet Jones zowat de enige zangeres ter wereld zijn die zowel met het Britse Belle & Sebastian als met de Amerikaanse countrylegende Willie Nelson heeft opgenomen én nog net op tijd was om samen met de al even iconische Ray Charles achter de piano te kruipen. De songs variëren van ontwapenend charmant - Baby It’s Cold Outside‚ met Nelson - over melancholisch - de samen met Charlie Hunter opgenomen Roxy Musiccover ‘More than this’‚ tot opgewekt en vrolijk - ‘Creepin’ in’ met Dolly Parton. En keer op keer schittert Norah Jones als de gedroomde partner in crime.

Een knappe verzamelaar die, in tegenstelling tot wat bij dit soort platen vaak het geval is, niet als los zand aan elkaar hangt, maar sterk genoeg is om als een volwaardige nieuwe cd overeind te blijven. Een nieuwe stap vooruit in de carrière van een zangeres die, ondanks het succes, almaar verder afdwaalt van de platgetreden paden. Een even avontuurlijke als veelzijdige prachtplaat. Alleen jammer dat haar bizarre samenwerking met Faith No Morezanger Mike Patton door de mazen van het net is geglipt. (Blue Note/EMI)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234