Reizen
Dit zijn de traveltrends voor 2016
Natuurlijk is er niks mis met die knusse camping in de Ardèche waar u al sinds de vorige eeuw elke zomer neerstrijkt. Maar misschien wilt u dit jaar toch eens iets helemaal anders. Onze reisexpert spotte acht trends die u vast op ideeën kunnen brengen.
1. Overnachten in de suburbs
Vergeet Shoreditch, Soho of Mayfair. In 2016 is het veel cooler en vooral veel goedkoper om in de buitenwijken van een grootstad te logeren. De gemiddelde prijs van een viersterrenhotel in Covent Garden is 230 euro, terwijl u in buitenwijken zoals Enfield, Croydon, Hounslow, Greenford of Bromley in een gelijkaardig hotel gemiddeld slechts 100 euro betaalt.
Noord-Londen zag een toename van 171 procent in boekingen van reizigers die naar de stad komen voor hun plezier. Naar Croydon, bijvoorbeeld, de thuishaven van Kate Moss waar de David Lean Cinema arthousefans uit alle windstreken aantrekt. Bromley zag een stijging van liefst 261 procent sinds 2012. Met viersterrenhotels voor 110 euro (en op een half uurtje sporen van het centrum) is de keuze voor veel citytrippers snel gemaakt: een toffe, very British mix van betaalbaar logeren in een rustige buitenwijk met de drukke stad binnen handbereik.
In andere grootsteden zien we hetzelfde fenomeen. Overnachten in levendig Flushing (Queens) of Long Island City in New York. En in Tokio kunt u in Higashi-Koganei slapen op 20 minuten sporen van Shinjuku, nauwe straatjes met theehuizen en fietsende locals, allemaal op een treinrit ver van hartje Tokio.
2. Gratis genieten
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden allerlei zaken gratis aan. United Airlines zorgt vanaf februari 2016 voor een assortiment van signature snacks, zelfs in economy en zonder meerprijs, op vluchten binnen Noord-Amerika en naar Latijns-Amerika. 's Ochtends een Nederlandse stroopwafel met gratis koffie en thee, 's avonds wasabinootjes of maïssnacks. United deed ook een upgrade van hun gratis maaltijden en open bar (bier, wijn en frisdrank) op hun trans-Atlantische vluchten.
In de States biedt JetBlue gratis wifi en DIRECTV aan, alsook snooze kits op nachtvluchten en een selfservice snackbar. Japan Airlines (JAL) voorziet alle economy-passagiers van kleurrijke slippertjes; er is zelfs een speciale massagestok aan boord voor wie zijn vermoeide voeten en benen wil behandelen. Virgin America installeerde voor alle passagiers stopcontacten, en gooit daar ook nog Netflix, Spotify en The New York Times bovenop. Air New Zealand plaatste onlangs inductieovens in de toestellen, zodat aan boord hamburgers of een gebakken eitje geen probleem meer zijn. Air France biedt al zijn passagiers een glas champagne aan, kwestie van de glamour van weleer terug te brengen.
3. Hoteldebotel
In 2016 (her)openen een pak nieuwe hotels. In het voorjaar gaat het Anantara Resort Jabal Al Akhdar open, midden in een kloof van het Hadjar-gebergte in Oman. Het hotel ligt 3.000 meter boven de zeespiegel en is daarmee het op een na hoogste vijfsterrenhotel ter wereld.
Richard Branson maakt een statement met de opening van het eerste Virgin Hotel in Chicago. Chic en comfortabel hoeft niet duur te zijn, vindt Branson, getuige de minibar die drankjes en snacks biedt voor prijzen die dezelfde zijn als in de winkel, en gratis highspeed wifi in het hele gebouw. De kamers ("Don't call it a room, it's a chamber", zegt Branson) zijn ontworpen met de vrouwelijke reiziger in gedachten. Volgens Branson is een hotelkamer die goed bevonden is door een vrouw, ook perfect voor een man. De bedden zijn zo ontworpen dat je er ook in kunt werken.
Het beroemde Ritz Paris opent na een driejarige verbouwing weer haar deuren. Binnen kunt u genieten van een drankje in Bar Hemingway, vernoemd naar de beroemde schrijver die hier vaak te gast was, of totaal ontspannen in de herontworpen Chanel Spa, naar die andere beroemde gast, Coco Chanel. De ongekende charme van het 117 jaar oude gebouw is intact gebleven; de antieke inrichting van de kamers en suites is gecombineerd met modern comfort en luxe.
4. Betaalbaar Japan
Reizen naar Japan zit in de lift, ook voor ons Belgen, dankzij de nieuwe rechtstreekse vlucht met ANA van Brussel naar Tokio. De vraag naar betaalbare logies stijgt, waardoor twee hoteltypes opduiken die vroeger in Japan bijna onbestaand waren.
Allereerst een nieuw type businesshotel: ideaal voor de Japanse zakenreiziger maar ook perfect voor de budgetbewuste toerist. Een mooi voorbeeld is het Apa Hotel in Shinjuku, een zakenhotel dat zeer populair blijkt bij internationale toeristen: zij maken momenteel 70 procent van het cliënteel uit. Want: niet duur (vanaf 55 euro), nieuwe kamers, gratis wifi, internationale tv-kanalen en een centrale ligging.
Tot voor kort was ook de hostel in Japan onbestaand, tot Yosuke Irie van start-up Emblem Japan Co het Emblem Hostel Nishi-Arai in Tokio opende. Het hostel heeft 176 bedden, van privékamers tot gedeelde kamers voor 12 gasten. Een nacht kan al vanaf 23 euro. Emblem is van plan om ook hostels in Osaka en Sapporo te openen. Ze moeten een ontmoetingsplek worden voor zowel buitenlanders als locals, want bars en restaurants van Emblem zijn open voor iedereen.
5. Eten bij de (lokale) chef
Aangezien veel internationale sterrenchefs niet meer in hun eigen keuken of restaurant werken of zelfs maar aanwezig zijn, gaat de reizende en kritische foodie op zoek naar meer authentieke ervaringen. Aan tafel schuiven bij lokale, interessante chefs die liever investeren in hun eigen stad of dorp en niet de ambitie hebben om globaal te gaan.
Culinaire pelgrimage is nog altijd in, met dit verschil dat de reiziger meer interactie wil met de chef die zichtbaar aanwezig moet zijn. Interactie kan volop op farmer markets en voedselhallen, die overal als paddenstoelen uit de grond schieten. Aantrekkelijk voor de locals, maar ook voor buitenlanders die willen weten wat de bestemming op culinair gebied te bieden heeft. Vorig jaar was er Kødbyen Mad & Marked in Kopenhagen, Pennsy opent in februari in het Penn-treinstation in New York City en later dit jaar verwelkomt Gent de Holy Food Market in een voormalig kerkgebouw.
6. Europa is hot
In 2015 ontving Italië 33 procent meer toeristen dan het jaar daarvoor, vooral Amerikanen die hun sterke dollar hier voor fijne herinneringen kwamen inwisselen. Dit jaar hot in Europa: met een (originele) Fiat 500 de Amalfi-kust of de binnenstad van Rome verkennen, zeilen langs de Groenlandse kust, expedities in Lapland, skiën in Griekenland...
Niet alleen Amerikanen zien Europa zeker zitten, ook Aziaten overspoelen het oude continent. Nieuwe hotspots zijn Belgrado in Servië, waar jarenzeventigdesignliefhebbers in het modernistische Hotel Jugoslavija kunnen overnachten, vanaf 35 euro per nacht.
Bordeaux staat dit jaar in de kijker door de opening van het Wine & Trade-museum, gewijd aan de Franse wijnbouw. Malta en broertje Gozo worden omschreven als 'betaalbare en rustige Mediterranée' en kregen dankzij films zoals The Da Vinci Code en By the Sea, de nieuwste film van Brad Pitt en Angelina Jolie, meer buitenlandse visibiliteit. Hoofdstaat Valletta viert dit jaar bovendien haar 450ste verjaardag.
7. Verrassingsvlucht
Vliegtickets of -trips uitkiezen volgens prijs op sites als Skyscanner of GeniusTravel is al een tijdje ingeburgerd, wél nieuw zijn websites die je pas op het allerlaatste moment vertellen waar de trip naartoe gaat. Zoals srprs.me, opgericht in 2014, een zogeheten blind break-reisorganisatie die je pas op het vliegveld vertelt waar je heen gaat. Srprs.me vindt dat het tijd is om spontaniteit terug te brengen in het reizen, je eigen herinneringen te maken en je vakantie niet langer "kapot te googelen". Want de mooiste dingen maak je mee als je geen verwachtingen hebt.
Je kunt kiezen uit de thema's Adventure, Broke, City Tripping, City (vanaf 100 euro naar een willekeurige stad in Europa, inclusief vliegticket en hostel), Road Tripping en Sunsation. Een week van tevoren krijg je te horen wat de temperatuur ter plekke is en hoe laat je op het vliegveld moet zijn. Op het vliegveld vul je een krascode in op je smartphone en pas dan weet je waar het naartoe gaat.
Luchtvaartmaatschappij German Wings lanceerde een 'Blind Booking'-concept waarbij je wel uw vertrekluchthaven aangeeft, het soort van trip u wilt doen en na de boeking komt u te weten naar waar u vertrekt.
8. Nu of nooit
Alle bekende hot lists, van Condé Nast Traveller tot Nat Geo, zijn het eens over de meest interessante en verrassende bestemmingen voor 2016. Cuba en Iran omdat de reisadviezen en -beperkingen werden opgeheven en het dit jaar nu of nooit is voor wie deze landen nog voor de grote massa wil ontdekken.
Mexico City wordt in 2016 de lieveling voor wie van échte steden houdt: een culinaire scene die zich aan het ontpoppen is, coole hotels en bars, de Mexicaanse peso die heel laag staat...
China, dat de afgelopen jaren wat in de toeristische vergetelheid sukkelde, staat dit jaar terug op de kaart met de stad Hangzhou, ooit beroemd voor zijn kunstzinnige scene en dit jaar in afwachting van de G20, de eerste summit die in China samenkomt. Kunstliefhebbers trekken naar het door Kengo Kuma ontworpen Folk Art Museum en om het reizigers gemakkelijk te maken, ontwikkelde de stad een Engelstalige app om Hangzhou te leren kennen. Overnachten kan bijvoorbeeld in het gloednieuwe Midtown Shangri-La Hotel.
Nog in Azië, staat Pyeongchang in Zuid-Korea in alle lijstjes. Sneeuwzeker skiën, voor de Winterspelen er in 2018 plaatsvinden en après-skiën op zijn Koreaans in hotels zoals het Dragon Valley.
Ook verrassend zijn de nieuwe Afrikaanse stijgers als Nigeria met Lagos, waar veel nieuwe hotels - Radisson Blue, Four Points by Sheraton en zelfs een Ibis - openen.