Donderdag 24/10/2019

Jongeren

Dit zijn de nieuwe rolmodellen

Amina Mahdad Beeld RV

Vandaag start op sociale media Impact!, een campagne die kwetsbare jongeren uit probleemwijken oproept om hun potentieel te benutten. Acht jonge rolmodellen voeren het initiatief aan, in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting en het reclamebureau BBDO, met steun van de federale overheid. In de nasleep van 22 maart is de timing van de campagne niet toevallig.

Na de aanslagen van 22 maart en de recente onlusten in Borgerhout dreigt er fatalisme bij jongeren in probleembuurten in ons land. Ze hebben het gevoel dat ze niet meetellen, geen kansen krijgen. De Impact!-campagne van de Koning Boudewijnstichting en het Molenbeekse reclamebureau BBDO wil hen daarom een boost in zelfvertrouwen geven: ‘Ja, jullie hebben wel een toekomst.'

De campagne zet in op kwetsbare jongeren uit probleemsteden als Molenbeek, Antwerpen en Luik. De komende weken zullen de filmpjes van Impact! alomtegenwoordig zijn op Facebook, Instagram en YouTube. Traditionele tv- of radiospots komen er niet aan te pas. Advertenties of affiches evenmin.

Lees ook: Niemand geloofde in deze Limburger. Nu verovert hij de internationale modewereld (+)

In de onlinefilmpjes wordt wel doorverwezen naar een website, www.wijzijnimpact.be, waar alle filmpjes te bekijken zijn en er een kort manifest gepubliceerd staat, opgesteld door de rolmodellen. “We begaan soms stommiteiten, ja. En de omstandigheden zijn niet altijd ideaal. Maar we kunnen ook dingen bereiken”, staat daarin.

Hobbelig parcours

De rolmodellen zijn vier Franstalige en vier Nederlandstalige jongeren, onder wie De Morgen-columniste Yasmien Naciri. Zij getuigen in de filmpjes over hun soms hobbelige parcours op weg naar succes. “Ze roepen hun generatiegenoten op om hun eigen potentieel verder te ontwikkelen, ondanks hindernissen of tegenkantingen”, verduidelijkt Fons Van Dyck van BBDO, het communicatiebureau dat verantwoordelijk is voor de campagne.

Dogan Ercan Beeld RV

De Koning Boudewijnstichting koppelt aan de website ook twee oproepen. Jongeren uit vijftien probleemsteden en -gemeenten kunnen zich kandidaat stellen voor een beurs om hun eigen plannen een boost te geven. De oproep gaat officieel van start op 2 oktober. Daarnaast maken een tiental organisaties die zich richten tot jongeren kans op een steun van maximaal 10.000 euro voor een van hun projecten. Deze oproep start onmiddellijk.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) is opgetogen met het initiatief. Toch klonk er de laatste tijd kritiek op het repressieve beleid dat de overheid net in die probleemwijken als Borgerhout en Molenbeek voerde. Jambon pareert de kritiek: “Ik zeg al langer dat we eraan moeten werken om het hart van jongeren te herwinnen. Hen tonen dat ons land heel veel kansen te bieden heeft voor hen die ervoor willen gaan. Hopelijk kan deze campagne het virus om de handen uit de mouwen te steken, helpen verspreiden.” 

Sefora Sam Beeld RV

De campagne krijgt dan wel steun van de federale overheid, minister Jambon benadrukt dat dit geen politiek project is. De acht rolmodellen stonden zelf in voor de uitwerking van het project, weliswaar met een helpende hand van de Koning Boudewijnstichting en BBDO.

De mediacampagne zal lange tijd lopen. Na de eerste campagnegolf dit najaar, komt er in de lente van 2018 een tweede golf.  

Lees ook: "Mijn mama zei: 'Hotelschool, daar geraak je nergens mee.' Nu werk ik bij Peter Goossens" (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234