Zondag 09/08/2020

"Dit zijn de meest blanke Oscars in tien jaar"

Beeld UNKNOWN

Toen de Oscarnominaties bekend werden gemaakt, nu drie weken geleden, was één gemeenschap stomverbaasd: de Afro-Amerikanen. Sindsdien staat het op sites en blogs bol van analyses over hoe het zover kon komen: "Dit zijn de witste Oscars in tien jaar!", klinkt het. Maar zijn de Oscars ook echt racistisch?

Initieel was er dan wel verontwaardiging, uiteindelijk bleek vooral dat de Afro-Amerikaanse cinema afgelopen jaar ondermaats presteerde, al zijn ook zekere Hollywoodgewoonten en Academyvoorkeuren niet zonder schuld. Dat was ook de analyse van Gregg Kilday van Hollywood Reporter. "Er was zelfs geen kleine, serieuze film over Afro-Amerikaanse thema's die genomineerd kon worden."

Als je de lijstjes met 'snubs' bekijkt, moet je Kilday wel gelijk geven: er wordt geen enkele zwarte acteur, actrice, regisseur, scriptschrijver of zelfs maar componist aangehaald die 'schandelijk vergeten' werd.

Film
"De enige film die even kans leek te maken was 'For Colored Girls', maar de film werd niet echt goed onthaald, en werd uiteindelijk ook geen hit. Jammer voor regisseur Tyler Perry, die zwaar wordt onderschat, maar op het einde woog de film gewoon niet zwaar genoeg."

Kerry & Denzel
Voor Beste Actrice kon Kerry Washington eventueel genomineerd worden, maar haar films 'Night catches us' en 'Mother and Child' werden te wisselvallig onthaald om de aandacht van de Academy te trekken. Publiekslieveling Denzel Washington koos dan weer voor films die typisch niét gekozen worden voor de Oscars: 'The book of Eli' en 'Unstoppable'."

Halle Berry
Idem voor Halle Berry. Zij kreeg in 2002 de prijs voor 'Beste Actrice' in Monster's Ball, maar sindsdien zwalpt haar carrière in het rond. Haar rol in 'Frankie and Alice' had daar verandering in kunnen brengen, maar de film werd nauwelijks opgepikt. Zelfs een Golden Globe-nominatie kon het tij niet meer keren.

Actie- en komedie
Ook andere bekende acteurs kozen voor dat soort films die niet goed liggen bij de Academy. Morgan Freeman en Forest Whitaker kozen voor actiekomedies (respectievelijk 'Red' en 'Repo Men'), Queen Latifah en Jamie Foxx verschenen in romantische komedies als 'Valentine's Day', 'Just Wright'en 'Due Date'.

Gabourey Sidibe (vorig jaar nog de ster in 'Precious') scoorde vooral rollen in tv-series, Viola Davis (in 2009 een ster in Doubt) verscheen vooral in films met andere grote sterren zoals 'Knight & Day' (Cameron Diaz en Tom Cruise) en 'Eat, pray, love' (Julia Roberts). Jaden Smith debuteerde met een Karate Kid-remake, terwijl papa Will helemaal niets deed. Eddie Muphy leverde alleen nog eens de stem van Donkey in 'Shrek Forever After'.

"Meer aan de hand"
Maar er is meer aan de hand, dan zwarte acteurs die niet-Academy-lieveligen kiezen (of toebedeeld krijgen), zo argumenteert Gary Susman op de blog moviefone.com.

"Hollywood maakt al weinig drama's, omdat ze niet zoveel opbrengen als actie, horror of komedies, laat staan dat ze Afro-Amerikaanse acteurs willen casten. Het is nooit zeker of ze een drama rond een Afro-Amerikaans thema verkocht krijgen overzees (lees: Europa, nvdr) en bovendien houden ze ervan Afro-Amerikaanse acteurs te steken waar ze volgens hen horen: in komedies of in bijrollen voor grote (blanke) acteurs."

De juiste man op de juiste plaats
"Dat Afro-Amerikaanse acteurs gepasseerd worden voor belangrijke Oscarrollen, komt ook omdat er weinig Afro-Amerikaanse produceren, studioverantwoordelijken, regisseurs en scriptschrijvers zijn. De mensen in die posities kiezen er vooral voor om films te maken over een wereld die zij kennen."

Luie kijkers
Journalist voor Movieline, S.T. VanAirsdale, vult aan. "Het Oscarproces wordt zwaar beïnvloed door publicisten en marketeers, die miljoenen dollars spenderen aan Oscarcampagnes. De Academy bestaat vooral uit 'luie' kijkers, die niet op zopek gaan naar ontdekkingen of onafhankelijke films. De kleine films die het toch haalden, zoals 'Precious', moesten het vooral hebben van veel 'buzz' en met name vanuit het Sundance festival." Dit jaar was de grootste 'buzz' vanuit Sundance voor 'Winter's Bone'.

"De films die uiteindelijk genomineerd worden, worden maandenlang gepusht en geboetseerd. Dat maakt dat de etnische representatie in de handen is van een paar publicisten en marketeers, waarvan er maar weinig zijn die zelf tot een minderheid behoren." Afro-Amerikaanse films en acteurs zijn overigens niet de enige 'genegeerde etniciteit', ook Hispanics of Aziaten komen nauwelijks aan bod.

En volgend jaar?
Voor volgend jaar ziet het er op papier alvast niet slecht uit. Jennifer Hudson en Terrence Howard maken een film over de Mandela's, traditioneel een thema dat bij de Academy in de smaak valt. Er is ook de verfilming van 'The Help', een drama over Afro-Amerikaanse huismeiden in het gesegregeerde Zuiden ten tijde van de mensenrechtenbeweging.

"Maar toch zou de lijst in 2012 even blank kunnen kleuren, als de Academyleden niet buiten de lijntjes beginnen te denken", besluit Susman. (edp)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234