Zondag 17/01/2021

strips

Dit zijn de markantste strips van 2016

'Wolven'.Beeld Bries

Het klassieke stramien van 48 pagina’s, een glanzende cover en universele thema’s? Ammehoela, denken heel wat auteurs van de nieuwe stripgeneratie. Zij willen vooral hun eigenzinnige zelf zijn. Hierbij een lijstje van de meest excentrieke of markantste strips van 2016.

1. Wolven (Ward Zwart en Enzo Smits)

Spielereien te over in dit boek. Geen auteursnamen en titel op de vuilgroene cover. Binnenin het boek enkele verassingen, zoals een met de hand geplakt krantenartikel, een soort schrijfboekje met een nevenverhaal rond één van de edelfiguranten uit het boek, en iets wat lijkt op een oud plan van het in het boek bezochte pretpark. Om al die reden is Wolven is interessante uitgave. Het illustreert zelfs onmiskenbaar talent. Maar beide auteurs zouden nog sterker zijn in een volwaardig verhaal over de tienerperikelen van het onbestaande dorp Hazelberg. Nu gaat het vooral om drie prologen. Precies de bedoeling, verduidelijkte tekenaar Ward Zwart aan De Morgen. En toch… Als je aangrijpender en sfeervoller wil zijn, dan moet je durven afzakken naar de beweegredenen van menselijk gedrag. Nu is het vooral interessant, maar net te vrijblijvend om lezers te ‘pakken’.

(Bries, 244 p., 95 euro)

.Beeld Bries

2. God en z’n broer (Jan Truyens)

De net gestorven Anton, God’s broer Guido, Marcel het zeteldier, Devodius de manvogel en Sint Collector. Ziedaar de hoofdrolspelers van God en z’n broer. Het verhaal: een man die na zijn dood in een meer dan bizarre wereld terechtkomt: het daarnamaals.

Jan Truyens moet beschikken over een goede soort hallucinogene pado’s, want wat is dit voor een decor, en wat zijn dit voor vreemde snuiters en creaturen? Een uitzonderlijk visueel spektakel, waarvoor Truyens en zijn uitgeefster het geld bijeen kregen via crowfunding. Het is geplakt, getekend, geschilderd, geknutseld en gefotografeerd. Het resultaat van een stripmaker die zich zowel aan de moderne als alternatieve strip- en illustratiewetten houdt, en daar een gezonde, mooi ogende baby aan overhield. De zeer aantrekkelijke cover mag er zijn. Meer van dat. Kijk vooral ook naar het filmpje dat de crowfunding inluidde.

(Bries, 72 p., 30 euro)

Babel.Beeld Arnoud Wiersma

3. Babel (Arnoud Wierstra)

Zijn hoofdpersonage is een zogenaamd aardappelneus-mannetje, een personage dat vooral in humoristische strips opduikt. Maar daar stopt elke vergelijking met klassiek ogende strips. Wat volgt zijn erg gedetailleerde tekeningen rond één centraal thema: de toren van Babel, met name die getekend door Pieter Breughel de Oude in 1563.

Nederlander Arnoud Wierstra werkte jaren aan dit veertig pagina’s, tekstloos tellend prentenboek/strip over een uitvinder die met zelfgemaakte vleugels vanop de bovenste toren van de toren van Babel wil springen. De ene spoort hem aan, de andere lacht hem uit. In de beeldplaatjes die volgen zitten talloze verwijzingen naar details uit Breughel de Oude’s schilderij.

(Gottmer, 40 p., € 16,95)

Narwal.Beeld Wide Vercnocke

4. Narwal (Wide Vercnocke)

De zogenaamde poëtische strip won de afgelopen jaren in Vlaanderen aan belangstelling. Wide Vercnocke liet zich daarin al eerder opvallen met zijn debuut Mijn muze ligt in de zetel (2013) en het daaropvolgende Wildvlees. In beide uitgaven liet de auteur een zetel en vervolgens een hert veranderen en/of vergroeien met een mens. In Narwal gebeurt min of meer hetzelfde.

Centraal staat daarin een sjamaan die, als onderdeel van een sessie, ingaat op de mentale pijn van een ex-tienkamper die door een kwetsuur zijn sportcarrière moest opgeven. De speer waarmee hij zich vroeg naar de overwinning wierp, wordt, langzaamaan de tand van een narwal (tandwalvis). Met de hulp van de sjamaan gooit hij het oude leventje van zich af. Oftewel: hoe je vooruit moet gaan in het leven.

(Bries, 96p., 20 euro)

.Beeld Edmond Baudoin

5. De eerste reis en andere verhalen

Nog voor de zogenaamde poëtische strips de Vlaamse of Nederlandse tekentafel verlieten, wist de Fransman Edmond Baudoin al waar de mosterd vandaan kwam. Hij mag terecht worden beschouwd als de peetvader van het genre. In een nieuwe bundel worden vier van zijn oude verhalen bijeengebracht. Het portret, De eerste reis, Opa en het nooit eerder vertaalde Een robijn op de lippen.

Vooral De eerste reis is interessant. Maar het is niet zijn beste werk. Dat zijn De Reis (een graphic novel waarin het idee van De eerste reis verder werd uitgewerkt) en Piero. Indertijd moest echter niemand er van weten en vielen de verkoopcijfers flink tegen. Eerherstel voor Baudoin en een nieuwe uitdaging voor de lezer.

(Sherpa, 192 p., 24,95 euro)

Beeld Wilbert van der Steen en Marc Legendre

6. Ayak + Por 3

Met het eerste deel van deze trilogie, zo schreven we twee jaar geleden al, tekende Nederlander Wilbert van der Steen misschien wel hét Nederlandstalige debuut van 2014. Zijn adaptatie van Prokofjevs muzikale sprookje Peter en de Wolf was indrukwekkend. Wat een sfeer. Wat een tekeningen. Wat een kleurenpalet. Hij en scenarist Marc Legendre bleken een gedroomd team. Was het een surrealistisch sprookje voor kinderen? Een lichtjes beneveld poëtisch verhaaltje voor volwassenen? De proloog tot een heuse graphic novel?

In het laatste album staat ietsoloog Sammy centraal. Spielereien te over, opnieuw. Of denkt u dat de fysiek van het hoofdpersonage toevallig lijkt op die van Tante Sidonia? Een trilogie om te koesteren. Overigens, beide auteurs hebben besloten na dit laatste deel opnieuw te gaan samenwerken.

(Strip 2000, 8,95 euro)

Een beeld uit 'Het Narrenschip'.Beeld Turf

7. Het narrenschip

Op de 77ste dag van de Mistmaand van het jaar 627 worden er in het lieflijke stadje Gekwater doffe onderaardse geluiden gehoord, een illegale handel in kolokwinten ontdekt en vastgesteld dat de riolen worden bevolkt door een tot nu toe onbekende monstersoort. Ziedaar het begin van deze meer dan maffe reeks van auteur Turf. In 1993 verscheen het eerste deel, in januari 2017 zou het vijfde, naar het Nederlandse vertaalde deel moeten verschijnen. (Noot: Turf zelf heeft al zeven delen getekend, maar ook in Frankrijk was zijn uitgever huiverachtig om het te publiceren wegens enerzijds het zotte verhaal en anderzijds zijn onvoorspelbare verschijningsritme.)

Al die tijd heeft deze fantasyreeks echter zijn iconische status behouden. Het narrenschip is een modern sprookje vol abnormaliteiten en anomaliën. Een waanzinnig mooie en volstrekt unieke ode aan de verbeelding.

(Daedalus, 48 p., 8,50 euro)

Fantomia.Beeld Dieter VdO

8. Fantomia

Musti, de smurfen, Rien Poortvliets kabouters, Jommeke, De Simpsons, Harry Potter of Suske en Wiske. Het universum van Dieter VdO vervat zowel elementen van strip, (animatie)film en illustratie. Zijn illustratiewerk is intussen al een tijdje internationaal bekend, maar zijn stripdebuut Snow uit 2013 kreeg pas onlangs een opvolger met Fantomia, waarin opnieuw het hoofdfiguurtje: sneeuwman verschijnt. Deze keer levert hij een strip mét tekstballonnen.

Fantomia is vooral een visueel spektakel, de verhaaltjes uit het album zijn nogal flauw. Het zijn de knipogen en referenties uit andere cultuurvormen die het hem doen. Het best is VdO wanneer hij zijn verhaal (en knipoogjes) via zijn illustraties vertelt.

Maar met vier auteurs in deze lijst van markante(re) strips, heeft de Antwerpse uitgeverij Bries duidelijk gemaakt dat zij in Vlaanderen dé uitgeverij is die jong, eigenzinnig talent kansen geeft.

(Bries, 72 p., 19 euro)

Cher Ami.Beeld Geheugen Collectief

9. Cher Ami

Een ode in stripvorm aan de dieren in de Eerste Wereldoorlog, inclusief een dossier geschreven door Geheugen Collectief én een cd van de Gentse band Yuko. Alles samen vormt dat de stripbundel Cher Ami, waarin drie stripauteurs in evenveel verhalen de haast absurde, maar waargebeurde geschiedenis vertellen van drie iconische dieren die een rol speelden in de Eerste Wereldoorlog: de Aziatische olifant Jenny, de Zuid-Afrikaanse baviaan Jackie en de bulterriër Stubby. Scenarist van dienst is filmregisseur/acteur Joost Wynant. De tekenaars zijn Ivan Petrus Adriaenssens, Gustavo Garcia en Roman Klochkov. Zij mochten ieder in hun eigen stijl aan de slag. De vierkoppige band Yuko wil naar verluidt vooral met andere kunstenaars en kunstvormen in dialoog. Een gedurfd en origineel concept en album.

(Lannoo, 136 p. 24,99 euro)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234