Donderdag 13/05/2021

Vlaams Audiovisueel Fonds

Dit zijn de kanshebbers om Pierre Drouot op te volgen als baas van het Vlaams Audiovisueel Fonds

Pierre Drouot. Beeld Bob Van Mol
Pierre Drouot.Beeld Bob Van Mol

Bij de rondvraag bij de Vlaamse film- en tv-wereld vroegen we wie het beste profiel heeft om in aanmerking te komen om het VAF te leiden. Een resem namen passeerde de revue, maar de volgende vijf kwamen het vaakst naar voren. Let wel: het is niet dat ze ook effectief kandidaat zijn.

Erwin Provoost

De naam van de producent van onder meer De zaak Alzheimer, Flikken en Windkracht 10 zoemt al jaren rond als opvolger van Drouot. Ook nu wordt hij nog het meest getipt als de nieuwe directeur-intendant. Provoost heeft bakken ervaring in het produceren van films en tv-reeksen, weet zijn films goed aan de man te brengen, kent heel veel mensen en kan goed lobbyen. Provoost heeft ook veel zin – hij is de enige van wie we zeker weten dat hij kandidaat is – en ligt ook bij het VAF goed omdat de overgang zonder al te grote aardschokken zou verlopen. “Eigenlijk kan ik me geen geschikter profiel voorstellen”, besluit een collega-producente.

Erwin Provoost.  Beeld Stefaan Temmerman
Erwin Provoost.Beeld Stefaan Temmerman

Al is niet iedereen het daarmee eens. “De keuze voor Erwin zou een keuze voor het verleden zijn”, vreest een andere producente. Provoost is al 63 jaar en heeft onvoldoende visie op de nieuwe evoluties inzake distributie en exploitatie, is de kritiek.

Frank Van Passel

Na Provoost werd de naam van Frank Van Passel het vaakst genoemd. Van Passel heeft ervaring als regisseur (Terug naar Oosterdonk, Manneken Pis, Het varken van Madonna) en producent en weet wat het is om een bedrijf te managen. Van Passel verkocht onlangs ook zijn aandelen in het productiehuis Caviar en heeft dus in principe tijd. “Franks grootste troef lijkt me zijn credibiliteit bij zowel de meer mainstream als de meer arthouse ingestelde filmmakers”, stipt een collega-regisseur aan. Al hoor je net als bij Provoost ook bij Van Passel de kritiek dat dat een keuze is voor het verleden en dat het VAF voor iemand moet kiezen die niet uit de stal van de grote productiehuizen Eyeworks-Caviar-Menuet komt.

Frank Van Passel. Beeld Photo News
Frank Van Passel.Beeld Photo News

Van Passel is gepolst of hij zin had, maar hij zegt zelf dat hij geen kandidaat is voor de job. Volgens Van Passel, die 52 jaar is, komt het te vroeg. Nu hij weg is bij Caviar, wil hij eerst nog regisseren en een film maken.

Jan Huyse

Jan Huyse. Beeld Yann Bertrand
Jan Huyse.Beeld Yann Bertrand

Voor de buitenwereld wellicht een weinig bekende naam, maar toch wordt Jan Huyse (52) heel vaak naar voren geschoven als iemand met het beste profiel om het VAF te leiden. Als medeoprichter van Woestijnvis en ex-directeur bij VTM en Eyeworks kent hij de Vlaamse mediawereld op zijn duimpje. Huyse is nu al lid van de Algemene Vergadering van het VAF en zit ook in een beoordelingscommissie voor fictie. En daar maakt hij een goede indruk, valt te horen: iemand met visie die ook stelling durft in te nemen.

Of hij ook effectief kandidaat is, is niet bekend. Huyse was de voorbije dagen onbereikbaar voor commentaar.

Reinhilde Weyns

Reinhilde Weyns. Beeld Jurgen Rogiers
Reinhilde Weyns.Beeld Jurgen Rogiers

Reinhilde Weyns (57) kreeg bij de VRT de zware taak om Canvas recht te krijgen na het debacle onder netmanager Paul Peyskens. Beetje bij beetje slaagt ze daarin en daarbij maakt ze ook op de sector een stevige indruk. “Cultureel erg beslagen, weet een zender te beheren en heeft een echt beleidsidee.” Weyns kan ook luisteren, maar schrikt er niet voor terug hard te zijn als het moet. Ook binnen de VRT staat ze er niet voor bekend zomaar te buigen voor de bazen. Niet onbelangrijke troef: bij de openbare omroep heeft ze ervaring opgebouwd over hoe je met de politiek en vele andere stakeholders moet omgaan.

Of ze ook echt kandidaat is, is niet bekend. Weyns was niet bereikbaar voor commentaar.

Maud Van de Velde

Maud Van de Velde was lange tijd baas van Kinepolis Film Distribution, toen die nog zowat alle Vlaamse films in de bioscoop brachten. In 2011 ging ze de Belgische tak van 20th Century Fox leiden. Van de Velde, die nu ook in een beoordelingscommissie van het Mediafonds zit, kent dus de verschillende takken van het vak. “Ze heeft haar strepen al meermaals bewezen en kent het filmvak”, valt te horen. En een argument dat ook voor Weyns geldt: ze is een vrouw. Voor een sector waar er nog werk is op het vlak van diversiteit en gender, is dat niet onbelangrijk.

Van de Velde werd net als Van Passel gepolst of ze geen ambitie had voor de job, maar ze zou daarvoor gepast hebben. Haar takenpakket bij 20th Century Fox werd onlangs uitgebreid, valt te horen, waardoor ze nu ook op Europees niveau meer te zeggen heeft. Van de Velde was niet bereikbaar voor commentaar.

De outsiders

Traditiegetrouw duiken er bij zulke benoemingen nog flink wat namen op als kandidaten. Met Stijn Coninx zou het VAF voor het eerst ook een baron als baas kunnen krijgen. Coninx werkt echter nog aan een film en zou daarom niet meedingen naar deze functie.

Op de lijstjes uit de sector doken ook enkele keren de namen op van Peter Craeymeersch, de directeur van het Filmfestival van Oostende, en Dirk Impens, de baas van het productiehuis Menuet. Andere suggesties kijken meer richting mediawereld en tippen mensen als Mark Coenen, de ex-netmanager van Canvas, en Wim Vanseveren, ook al een ex-directeur bij de VRT die nu de baas is bij het Vlaams-Nederlands huis deBuren in Brussel. Een laatste naam die verschillende keren viel is die van Jan Roekens, een ex-producent die nu als verantwoordelijke bij Screen Flanders ervaring heeft opgebouwd over hoe je een fonds moet beheren.

Lees ook: Wat moet de nieuwe baas van het Vlaams Audiovisueel Fonds aanpakken? De film- en tv-wereld antwoordt (+)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234