Gevechtsvliegtuigen

Dit zijn de gevechtsvliegtuigen die meedingen naar het legercontract van de eeuw

Het luchtgevecht om de opvolger van de F-16 is volop losgebarsten. Kiest België voor de Amerikaanse F-35, voor de Eurofighter of toch voor de Franse Rafale? Vandaag deel 1: wie vliegt straks een gat in de lucht?

- Maarten Rabaey en Jeroen Van Horenbeek

Na jaren trouwe dienst zijn de Belgische F-16’s klaar voor de schroothoop. Vanaf woensdag beslissen het leger en de regering-Michel wie de opvolger mag leveren. Amerikaanse, Britse en Franse wapenreuzen lobbyen zich te pletter om het miljardencontract binnen te halen.

Op 28 maart 2012 houdt de Belgian Air Force Association (BAFA) haar eerste algemene vergadering. De nieuwe vzw voor bestaand en gewezen luchtmachtpersoneel heeft als eerste gastspreker een oud-generaal van de VS-luchtmacht op de agenda staan. Bob D. DuLaney werkt intussen voor Lockheed Martin, een van de grootste wapenfabrikanten en vliegtuigbouwers ter wereld. Hij komt er op de vraag van BAFA spreken over de F-35.

Het eerste gevechtsvliegtuig van de ‘vijfde generatie’ wordt door DuLaney aangeprezen voor zijn radarverhullende ‘Stealth’-capaciteiten, een unieke eigenschap. Ondanks de torenhoge ontwikkelingskosten in de VS, waar de Rekenkamer van het Congres ook vandaag nog vragen bij stelt, zal het toestel niet veel later ook op de radar komen van onze luchtmacht-top als een favoriet om onze 54 F-16’s vanaf 2023 te vervangen.

Share

'Als je nu iets koopt dat niet kan inspelen op de uitdagingen van de toekomstige conflicten, dan teken je de dood van onze luchtmacht. Dat is voor mij de essentie'

oud-stafchef Guido Vanhecke

En deze bewondering is niet verwonderlijk. Lockheed Martin is bij de luchtmacht kind aan huis. Al meer dan een halve eeuw. Het aanwezige luchtmachtpersoneel op de BAFA-avond denkt bij de Amerikaanse gevechtsvliegtuigbouwer niet alleen nostalgisch aan het succesverhaal van ‘hun’ F-16 maar ook aan het C-130-transportvliegtuig en de vroegere turbojet Starfighter, die nu samen met andere toestellen in de nabije toonzaal van het luchtvaartmuseum stof verzamelt.

Tussen 2023 en 2028 zal daar ook de laatste van onze F16-vloot terechtkomen, die op zijn hoogtepunt zo’n 144 toestellen sterk was en uitzonderlijk lang wist te renderen. “Wij vliegen nu liefst vijftig jaar met F16’s die ‘9G’ moeten weerstaan, toestellen waarin piloten en toestel voortdurend negen keer hun gewicht moeten torsen. Voor het vliegtuig zelf is dat méér dan tien ton. We hebben onze investering van toen dus ruimschoots terugverdiend”, zegt BAFA-voorzitter Guido Vanhecke, gewezen luchtmachtgeneraal, oud-stafchef van de luchtmacht én F16-piloot, vandaag.

nieuws

zine